Reproduction of Gender Hierarchy in the Teaching of Law: New Horizons from a Feminist Jurisprudence of Law

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fadel, Anna Laura Maneschy
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Clara Gianni Viana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10526
Resumo: Law as a masculine field is denounced; likewise, how this type of logic reproduces itself through the teaching of law which structures itself by a reasoning that erases female-related discursive practices. Employing the ideas of Critical Legal Studies by Duncan Kennedy (1984), the manner teaching law works is described, especially, when denouncing law as a socially, politically and economically engaged practice which reproduces itself by a hierarchized system of the above-mentioned categories. Further, it may be asked whether the hierarchical pyramid similarly presupposes a gender asymmetry which is taken through the configuration of teaching of law as a practice that reproduces phallocentric paradigms as an argument and a discard for the particular, experience and context. The writings of US author Carrie Menkel-Meadow (1988) are discussed. An imagination exercise is undertaken to propose possible changes in the model of hierarchical teaching, marked by the male gaze.
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spelling Reproduction of Gender Hierarchy in the Teaching of Law: New Horizons from a Feminist Jurisprudence of LawReproducción de la Jerarquía de Género en la Enseñanza Jurídica: Un Nuevo Horizonte a partir de la Jurisprudencia Feminista del DerechoReprodução da Hierarquia de Gênero no Ensino Jurídico: Um Novo Horizonte a partir da Jurisprudência Feminista do DireitoFeminist jurisprudenceMasculinismThe teaching of lawEnseñanza jurídicaJurisprudencia feministaMasculinoEnsino jurídicoJurisprudência feministaMasculinismoTeoria do Direito. Feminismo. Estudos jurídicos críticosLaw as a masculine field is denounced; likewise, how this type of logic reproduces itself through the teaching of law which structures itself by a reasoning that erases female-related discursive practices. Employing the ideas of Critical Legal Studies by Duncan Kennedy (1984), the manner teaching law works is described, especially, when denouncing law as a socially, politically and economically engaged practice which reproduces itself by a hierarchized system of the above-mentioned categories. Further, it may be asked whether the hierarchical pyramid similarly presupposes a gender asymmetry which is taken through the configuration of teaching of law as a practice that reproduces phallocentric paradigms as an argument and a discard for the particular, experience and context. The writings of US author Carrie Menkel-Meadow (1988) are discussed. An imagination exercise is undertaken to propose possible changes in the model of hierarchical teaching, marked by the male gaze.En el presente artículo se tiene como objetivo denunciar el derecho como un campo del masculino, y como esa lógica se reproduce por intermedio de una enseñanza jurídica que se estructura por un tipo de raciocinio que borra las prácticas discursivas y relacionales de las mujeres. En el primer momento, por intermedio de las enseñanzas de Duncan Kennedy (1984), del Critical Legal Studies (CLS), se hace una descripción de la forma como la enseñanza jurídica se realiza, en especial, al denunciar el derecho como una práctica engajada socio, política y económicamente, que se reproduce por intermedio de un sistema jerarquizado de esas categorías expuestas. Después, se cuestiona si esa pirámide jerárquica no presupone, igualmente, una asimetría de género, que se aprende por la configuración de la enseñanza jurídica como una práctica que reproduce paradigmas falocéntricos, como la argumentación y un repudio por el particular, por la experiencia y por el contextual. En ese punto, se discute con fundamento en los escritos de la autora estadunidense, Carrie Menkel-Meadow (1988). Se finaliza al realizarse un ejercicio imaginativo al proponer posibles cambios en ese modelo de enseñanza jerárquica y marcado por la mirada masculina. O presente artigo tem como objetivo denunciar o direito enquanto um campo masculinista, e como essa lógica se reproduz por meio de um ensino jurídico que se estrutura por um tipo de raciocínio que apaga as práticas discursivas e relacionais das mulheres. Em um primeiro momento, por meio dos ensinamentos de Duncan Kennedy (1984), do Critical Legal Studies (CLS), faz-se uma descrição da forma como o ensino jurídico se opera, em especial, ao denunciar o direito como uma prática engajada sócio, política e economicamente, que se reproduz por intermédio de um sistema hierarquizado dessas categorias expostas. Em seguida, questiona-se se essa pirâmide hierárquica não pressupõe, igualmente, uma assimetria de gênero, que se apreende pela configuração do ensino jurídico como uma prática que reproduz paradigmas falocêntricos, como a argumentação e um repúdio pelo particular, pela experiência e pelo contextual. Nesse ponto, debate-se com fundamento nos escritos da autora estadunidense Carrie Menkel-Meadow (1988). Ao final, realiza-se um exercício imaginativo ao propor possíveis mudanças nesse modelo de ensino hierárquico e marcado pelo olhar masculino.Universidade Cesumar - UniCesumar2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/1052610.17765/2176-9184.2022v22n1.e10526Revista Jurídica Cesumar - Mestrado; v. 22 n. 1 (2022): jan./abr. ; 67-802176-91841677-6402reponame:Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UNICESUporhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/10526/7017Fadel, Anna Laura Maneschy Costa, Clara Gianni Vianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-04T18:37:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10526Revistahttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridicaPRIhttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/oai||naep@unicesumar.edu.br2176-91841677-6402opendoar:2022-08-04T18:37:16Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false
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