The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Motta Sarmento, Alexandre Guilherme
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247
Resumo: This paper is the result of a systematic literature review study whose main objective is to investigate the conceptions of Aesthetics in academic production that address Environmental Education. For the research corpus, peer-reviewed papers were selected, with open access, published in Latin America, in Portuguese and Spanish, in the period of 10 complete years: 2013 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 29 articles were selected for analysis. The results highlight some bibliometric information, such as the distribution of articles by country of origin of the journal and the authors' institution of origin, among others. The paper exposes the methodological procedures and results, briefly analyzes the main themes, referential authors, and theoretical and methodological contributions that underlie the analyzed articles, and concludes with observations about the conceptions of Aesthetics and its importance in Environmental Education.
id UNICID_08f7a5cdcd345b8ec00707b2410b2d91
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1247
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature reviewConceptos de estética en la educación ambiental: Reflexiones a partir de una revisión bibliográfica sistemáticaConcepções de estética na educação ambiental: Reflexões a partir de uma revisão sistemática de literaturaEnvironmental educationAestheticsAesthetic educationSystematic literature reviewEpistemologiesEducación medioambientalEstéticaEducación estéticaRevisión sistemática de la literaturaEpistemologíasEducação ambientalEstéticaEducação estéticaRevisão sistemática de literaturaEpistemologiasThis paper is the result of a systematic literature review study whose main objective is to investigate the conceptions of Aesthetics in academic production that address Environmental Education. For the research corpus, peer-reviewed papers were selected, with open access, published in Latin America, in Portuguese and Spanish, in the period of 10 complete years: 2013 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 29 articles were selected for analysis. The results highlight some bibliometric information, such as the distribution of articles by country of origin of the journal and the authors' institution of origin, among others. The paper exposes the methodological procedures and results, briefly analyzes the main themes, referential authors, and theoretical and methodological contributions that underlie the analyzed articles, and concludes with observations about the conceptions of Aesthetics and its importance in Environmental Education.Este artículo resulta de un estudio sistemático de revisión bibliográfica cuyo objetivo principal es investigar las concepciones de Estética en la producción académica que aborda la Educación Ambiental. Para el corpus de investigación, se seleccionaron artículos revisados por pares, con acceso abierto, publicados en Latinoamérica, en portugués y/o español, en el período de 10 años completos: 2013 a 2022. Después de aplicar los criterios de inclusión y exclusión, 29 artículos fueron seleccionados para el análisis. Los resultados destacan algunas informaciones bibliométricas, como la distribución de artículos por país de origen de la revista e institución de origen de los autores, entre otras. El trabajo expone los procedimientos metodológicos y resultados, trae un breve análisis de los temas, los autores referenciales y las contribuciones teóricas y metodológicas que subyacen a los artículos analizados y concluye con observaciones sobre las concepciones de la Estética y su importancia en la Educación Ambiental.O presente artigo resulta de um estudo de revisão sistemática de literatura cujo objetivo principal é investigar as concepções de Estética na produção acadêmica que aborda a Educação Ambiental. Para o corpus da pesquisa, foram selecionados artigos revisados por pares, com acesso aberto, publicados na América Latina, em português e/ou espanhol, no período de 10 anos completos: 2013 a 2022. Após aplicação dos critérios de inclusão e de exclusão, 29 artigos foram selecionados para análise. Os resultados destacam algumas informações bibliométricas, tais como a distribuição dos artigos por país de origem do periódico e a instituição de origem dos autores, dentre outras. O artigo expõe os procedimentos metodológicos e resultados, traz uma breve análise dos principais temas, dos autores referenciais e de aportes teóricos e metodológicos que fundamentam os artigos analisados e conclui com observações acerca das concepções de Estética e sua importância na Educação Ambiental.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/124710.26843/ae.v16i00.1247Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230291982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1114https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1115Copyright (c) 2023 Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Oliveira, Alexandre Guilherme Motta Sarmentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes deMotta Sarmento, Alexandre Guilherme2024-01-11T20:36:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1247Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:27Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
Conceptos de estética en la educación ambiental: Reflexiones a partir de una revisión bibliográfica sistemática
Concepções de estética na educação ambiental: Reflexões a partir de uma revisão sistemática de literatura
title The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
spellingShingle The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de
Environmental education
Aesthetics
Aesthetic education
Systematic literature review
Epistemologies
Educación medioambiental
Estética
Educación estética
Revisión sistemática de la literatura
Epistemologías
Educação ambiental
Estética
Educação estética
Revisão sistemática de literatura
Epistemologias
title_short The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
title_full The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
title_fullStr The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
title_full_unstemmed The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
title_sort The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
author Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de
author_facet Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de
Motta Sarmento, Alexandre Guilherme
author_role author
author2 Motta Sarmento, Alexandre Guilherme
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de
Motta Sarmento, Alexandre Guilherme
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Aesthetics
Aesthetic education
Systematic literature review
Epistemologies
Educación medioambiental
Estética
Educación estética
Revisión sistemática de la literatura
Epistemologías
Educação ambiental
Estética
Educação estética
Revisão sistemática de literatura
Epistemologias
topic Environmental education
Aesthetics
Aesthetic education
Systematic literature review
Epistemologies
Educación medioambiental
Estética
Educación estética
Revisión sistemática de la literatura
Epistemologías
Educação ambiental
Estética
Educação estética
Revisão sistemática de literatura
Epistemologias
description This paper is the result of a systematic literature review study whose main objective is to investigate the conceptions of Aesthetics in academic production that address Environmental Education. For the research corpus, peer-reviewed papers were selected, with open access, published in Latin America, in Portuguese and Spanish, in the period of 10 complete years: 2013 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 29 articles were selected for analysis. The results highlight some bibliometric information, such as the distribution of articles by country of origin of the journal and the authors' institution of origin, among others. The paper exposes the methodological procedures and results, briefly analyzes the main themes, referential authors, and theoretical and methodological contributions that underlie the analyzed articles, and concludes with observations about the conceptions of Aesthetics and its importance in Environmental Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247
10.26843/ae.v16i00.1247
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1247
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1114
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140937940992