The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247 |
Resumo: | This paper is the result of a systematic literature review study whose main objective is to investigate the conceptions of Aesthetics in academic production that address Environmental Education. For the research corpus, peer-reviewed papers were selected, with open access, published in Latin America, in Portuguese and Spanish, in the period of 10 complete years: 2013 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 29 articles were selected for analysis. The results highlight some bibliometric information, such as the distribution of articles by country of origin of the journal and the authors' institution of origin, among others. The paper exposes the methodological procedures and results, briefly analyzes the main themes, referential authors, and theoretical and methodological contributions that underlie the analyzed articles, and concludes with observations about the conceptions of Aesthetics and its importance in Environmental Education. |
id |
UNICID_08f7a5cdcd345b8ec00707b2410b2d91 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1247 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature reviewConceptos de estética en la educación ambiental: Reflexiones a partir de una revisión bibliográfica sistemáticaConcepções de estética na educação ambiental: Reflexões a partir de uma revisão sistemática de literaturaEnvironmental educationAestheticsAesthetic educationSystematic literature reviewEpistemologiesEducación medioambientalEstéticaEducación estéticaRevisión sistemática de la literaturaEpistemologíasEducação ambientalEstéticaEducação estéticaRevisão sistemática de literaturaEpistemologiasThis paper is the result of a systematic literature review study whose main objective is to investigate the conceptions of Aesthetics in academic production that address Environmental Education. For the research corpus, peer-reviewed papers were selected, with open access, published in Latin America, in Portuguese and Spanish, in the period of 10 complete years: 2013 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 29 articles were selected for analysis. The results highlight some bibliometric information, such as the distribution of articles by country of origin of the journal and the authors' institution of origin, among others. The paper exposes the methodological procedures and results, briefly analyzes the main themes, referential authors, and theoretical and methodological contributions that underlie the analyzed articles, and concludes with observations about the conceptions of Aesthetics and its importance in Environmental Education.Este artículo resulta de un estudio sistemático de revisión bibliográfica cuyo objetivo principal es investigar las concepciones de Estética en la producción académica que aborda la Educación Ambiental. Para el corpus de investigación, se seleccionaron artículos revisados por pares, con acceso abierto, publicados en Latinoamérica, en portugués y/o español, en el período de 10 años completos: 2013 a 2022. Después de aplicar los criterios de inclusión y exclusión, 29 artículos fueron seleccionados para el análisis. Los resultados destacan algunas informaciones bibliométricas, como la distribución de artículos por país de origen de la revista e institución de origen de los autores, entre otras. El trabajo expone los procedimientos metodológicos y resultados, trae un breve análisis de los temas, los autores referenciales y las contribuciones teóricas y metodológicas que subyacen a los artículos analizados y concluye con observaciones sobre las concepciones de la Estética y su importancia en la Educación Ambiental.O presente artigo resulta de um estudo de revisão sistemática de literatura cujo objetivo principal é investigar as concepções de Estética na produção acadêmica que aborda a Educação Ambiental. Para o corpus da pesquisa, foram selecionados artigos revisados por pares, com acesso aberto, publicados na América Latina, em português e/ou espanhol, no período de 10 anos completos: 2013 a 2022. Após aplicação dos critérios de inclusão e de exclusão, 29 artigos foram selecionados para análise. Os resultados destacam algumas informações bibliométricas, tais como a distribuição dos artigos por país de origem do periódico e a instituição de origem dos autores, dentre outras. O artigo expõe os procedimentos metodológicos e resultados, traz uma breve análise dos principais temas, dos autores referenciais e de aportes teóricos e metodológicos que fundamentam os artigos analisados e conclui com observações acerca das concepções de Estética e sua importância na Educação Ambiental.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/124710.26843/ae.v16i00.1247Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230291982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1114https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1115Copyright (c) 2023 Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Oliveira, Alexandre Guilherme Motta Sarmentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes deMotta Sarmento, Alexandre Guilherme2024-01-11T20:36:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1247Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:27Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review Conceptos de estética en la educación ambiental: Reflexiones a partir de una revisión bibliográfica sistemática Concepções de estética na educação ambiental: Reflexões a partir de uma revisão sistemática de literatura |
title |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review |
spellingShingle |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Environmental education Aesthetics Aesthetic education Systematic literature review Epistemologies Educación medioambiental Estética Educación estética Revisión sistemática de la literatura Epistemologías Educação ambiental Estética Educação estética Revisão sistemática de literatura Epistemologias |
title_short |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review |
title_full |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review |
title_fullStr |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review |
title_full_unstemmed |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review |
title_sort |
The concepts of aesthetics in environmental education: Reflections from a systematic literature review |
author |
Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de |
author_facet |
Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Motta Sarmento, Alexandre Guilherme |
author_role |
author |
author2 |
Motta Sarmento, Alexandre Guilherme |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jaqueline Ferreira Freitas Cortes de Motta Sarmento, Alexandre Guilherme |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Aesthetics Aesthetic education Systematic literature review Epistemologies Educación medioambiental Estética Educación estética Revisión sistemática de la literatura Epistemologías Educação ambiental Estética Educação estética Revisão sistemática de literatura Epistemologias |
topic |
Environmental education Aesthetics Aesthetic education Systematic literature review Epistemologies Educación medioambiental Estética Educación estética Revisión sistemática de la literatura Epistemologías Educação ambiental Estética Educação estética Revisão sistemática de literatura Epistemologias |
description |
This paper is the result of a systematic literature review study whose main objective is to investigate the conceptions of Aesthetics in academic production that address Environmental Education. For the research corpus, peer-reviewed papers were selected, with open access, published in Latin America, in Portuguese and Spanish, in the period of 10 complete years: 2013 to 2022. After applying the inclusion and exclusion criteria, 29 articles were selected for analysis. The results highlight some bibliometric information, such as the distribution of articles by country of origin of the journal and the authors' institution of origin, among others. The paper exposes the methodological procedures and results, briefly analyzes the main themes, referential authors, and theoretical and methodological contributions that underlie the analyzed articles, and concludes with observations about the conceptions of Aesthetics and its importance in Environmental Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247 10.26843/ae.v16i00.1247 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1114 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1247/1115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023029 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140937940992 |