Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dolci, Luciana Netto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Molon, Susana Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656
Resumo: The objective of this study is to understand what dissertations and academic theses in Brazil reveal about the theme Aesthetic-Environmental Education. We used content analysis to investigate twenty-five dissertations and theses defended between 1997 and 2011 on the subject, resulting in three thematic groups, namely: (1) The ethical and aesthetic dimension in the training of environmental educators; (2) Conservation Environmental Education and Environmental Preservationist and (3) Contribution of Environmental Education and Aesthetic Education in the process of transformation to new social life of the emancipated subject. Equally important, are his revelations providing elements to the conceptualization of Aesthetic-Environmental Education.
id UNESP-15_728591fe4e82119c829765df19963323
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9656
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from BrazilEstética y educación ambiental: qué revelar el disertaciones y tesis defendidas en BrasilEducação estético-ambiental: o que revelam as dissertações e teses defendidas no BrasilAesthetic-Environmental educationAesthetic educationEnvironmental educationBibliographic research.Estética y educación ambientalLa educación estéticaEducación ambientalLa investigación bibliográficaEducação Estético-AmbientalEducação EstéticaEducação AmbientalPesquisa Bibliográfica.The objective of this study is to understand what dissertations and academic theses in Brazil reveal about the theme Aesthetic-Environmental Education. We used content analysis to investigate twenty-five dissertations and theses defended between 1997 and 2011 on the subject, resulting in three thematic groups, namely: (1) The ethical and aesthetic dimension in the training of environmental educators; (2) Conservation Environmental Education and Environmental Preservationist and (3) Contribution of Environmental Education and Aesthetic Education in the process of transformation to new social life of the emancipated subject. Equally important, are his revelations providing elements to the conceptualization of Aesthetic-Environmental Education.El objetivo de este estudio es entender lo que las disertaciones y tesis académicas en Brasil revelan sobre el tema Estética y Educación Ambiental. Utilizamos análisis de contenido para investigar veinticinco disertaciones y tesis entre 1997 y 2011 sobre el tema, lo que resulta en tres grupos temáticos, a saber: (1) la dimensión ética y estética en la formación de educadores ambientales; (2) conservacionista Educación ambiental y conservacionista del medio ambiente y (3) Contribución de la educación ambiental y la educación estética en el proceso de transformación a una nueva vida social del sujeto emancipado. Igualmente, importantes son sus revelaciones proporcionan elementos para el concepto de la educación estético-ambiental.O objetivo deste estudo é compreender o que as dissertações e teses acadêmicas no Brasil revelam a respeito do tema Educação Estético-Ambiental. Recorremos à análise de conteúdo a fim de investigar vinte e cinco dissertações e teses defendidas entre 1997 e 2011 acerca da temática, resultando em três grupos temáticos, a saber: (1) A dimensão ética e estética na formação de educadores ambientais; (2) Educação Ambiental conservacionista e preservacionista do meio ambiente e (3) Contribuição da Educação Ambiental e da Educação Estética no processo de transformação para novo convívio social do sujeito emancipado. Igualmente importante, são suas revelações fornecendo elementos à conceituação de Educação Estético-Ambiental. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/965610.21723/riaee.v13.n2.2018.9656Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-806Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-8061982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656/7374Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDolci, Luciana NettoMolon, Susana Inês2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9656Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
Estética y educación ambiental: qué revelar el disertaciones y tesis defendidas en Brasil
Educação estético-ambiental: o que revelam as dissertações e teses defendidas no Brasil
title Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
spellingShingle Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
Dolci, Luciana Netto
Aesthetic-Environmental education
Aesthetic education
Environmental education
Bibliographic research.
Estética y educación ambiental
La educación estética
Educación ambiental
La investigación bibliográfica
Educação Estético-Ambiental
Educação Estética
Educação Ambiental
Pesquisa Bibliográfica.
title_short Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
title_full Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
title_fullStr Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
title_full_unstemmed Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
title_sort Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
author Dolci, Luciana Netto
author_facet Dolci, Luciana Netto
Molon, Susana Inês
author_role author
author2 Molon, Susana Inês
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dolci, Luciana Netto
Molon, Susana Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Aesthetic-Environmental education
Aesthetic education
Environmental education
Bibliographic research.
Estética y educación ambiental
La educación estética
Educación ambiental
La investigación bibliográfica
Educação Estético-Ambiental
Educação Estética
Educação Ambiental
Pesquisa Bibliográfica.
topic Aesthetic-Environmental education
Aesthetic education
Environmental education
Bibliographic research.
Estética y educación ambiental
La educación estética
Educación ambiental
La investigación bibliográfica
Educação Estético-Ambiental
Educação Estética
Educação Ambiental
Pesquisa Bibliográfica.
description The objective of this study is to understand what dissertations and academic theses in Brazil reveal about the theme Aesthetic-Environmental Education. We used content analysis to investigate twenty-five dissertations and theses defended between 1997 and 2011 on the subject, resulting in three thematic groups, namely: (1) The ethical and aesthetic dimension in the training of environmental educators; (2) Conservation Environmental Education and Environmental Preservationist and (3) Contribution of Environmental Education and Aesthetic Education in the process of transformation to new social life of the emancipated subject. Equally important, are his revelations providing elements to the conceptualization of Aesthetic-Environmental Education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656
10.21723/riaee.v13.n2.2018.9656
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n2.2018.9656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656/7374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-806
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-806
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n2.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855554887680