Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Viviane Guimarães
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Custodio, Elivaldo Serrão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198
Resumo: This article aims to analyze the process of carrying out mathematical operations developed by farmers in the production of cassava flour in Agrovila do Piquiá, in the municipality of Amapá-AP. This is exploratory qualitative field research through direct observation and interviews carried out during visits to the Feira Municipal de Amapá and to the flour mills in Agrovila do Piquiá during the investigation stage. The results indicate that the mathematical knowledge produced by this community is as important as the scientific knowledge learned at school since the work of managing and producing cassava flour for the people of the Piquiá community involves precise mathematical calculations. The data also reveal that all respondents are knowledgeable of the four mathematical operations and other operations such as units of measurement and magnitude, percentage, geometric figures, rules of 3, and proportions, among others.
id UNICID_6094788567043c857af5158deecfc7cc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1198
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP Etnomatemáticas en la producción de harina de yuca por productores rurales en Agrovila do Piquiá, Amapá-APEtnomatemática na produção de farinha de mandioca dos produtores rurais da Agrovila do Piquiá, Amapá-APEthnomathematicsTraditional knowledgeFlour productionAmapáEtnomatemáticasConocimiento tradicionalProducción de harinaAmapáEtnomatemáticaConhecimentos tradicionaisProdução de farinhaAmapáThis article aims to analyze the process of carrying out mathematical operations developed by farmers in the production of cassava flour in Agrovila do Piquiá, in the municipality of Amapá-AP. This is exploratory qualitative field research through direct observation and interviews carried out during visits to the Feira Municipal de Amapá and to the flour mills in Agrovila do Piquiá during the investigation stage. The results indicate that the mathematical knowledge produced by this community is as important as the scientific knowledge learned at school since the work of managing and producing cassava flour for the people of the Piquiá community involves precise mathematical calculations. The data also reveal that all respondents are knowledgeable of the four mathematical operations and other operations such as units of measurement and magnitude, percentage, geometric figures, rules of 3, and proportions, among others.Este artículo tiene como objetivo analizar el proceso de realización de operaciones matemáticas desarrolladas por agricultores en la producción de harina de yuca en Agrovila do Piquiá, en el municipio de Amapá-AP. Se trata de una investigación de campo cualitativa exploratoria a través de la observación directa y entrevistas realizadas durante las visitas a la Feria Municipal de Amapá y a los molinos harineros de Agrovila do Piquiá durante la etapa de investigación. Los resultados indican que el conocimiento matemático producido por esta comunidad es tan importante como el conocimiento científico aprendido en la escuela, ya que el trabajo de manejo y producción de harina de yuca para la gente de la comunidad de Piquiá implica cálculos matemáticos precisos. Los datos también revelan que todos los encuestados conocen las cuatro operaciones matemáticas y otras operaciones como unidades de medida y magnitud, porcentaje, figuras geométricas, reglas de 3, proporciones, entre otras.O presente artigo tem por objetivo analisar o processo de realização de operações matemáticas desenvolvidos pelos agricultores na produção de farinha de mandioca na Agrovila do Piquiá, no município de Amapá-AP. Trata-se de uma pesquisa qualitativa exploratória de campo através da observação direta e entrevista realizada por ocasião de visitas realizadas à Feira Municipal de Amapá e às casas de farinha na Agrovila do Piquiá durante a etapa de investigação. Os resultados apontam que o conhecimento matemático produzido por essa comunidade é tão importante quanto os conhecimentos científicos aprendidos na escola, pois o trabalho de manejo e produção de farinha de mandioca para povo da comunidade do Piquiá, envolvem cálculos matemáticos precisos. Os dados ainda revelam que todos os entrevistados são conhecedores das quatro operações matemáticas e demais operações como unidades de medidas e grandezas, porcentagem, figuras geométricas, regras de 3, proporções, entre outras.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/119810.26843/ae.v16i00.1198Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230311982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1118https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1119Copyright (c) 2023 Viviane Guimarães Pinto, Elivaldo Serrão Custódioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Viviane GuimarãesCustodio, Elivaldo Serrão2024-01-11T20:36:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1198Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:27Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
Etnomatemáticas en la producción de harina de yuca por productores rurales en Agrovila do Piquiá, Amapá-AP
Etnomatemática na produção de farinha de mandioca dos produtores rurais da Agrovila do Piquiá, Amapá-AP
title Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
spellingShingle Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
Pinto, Viviane Guimarães
Ethnomathematics
Traditional knowledge
Flour production
Amapá
Etnomatemáticas
Conocimiento tradicional
Producción de harina
Amapá
Etnomatemática
Conhecimentos tradicionais
Produção de farinha
Amapá
title_short Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
title_full Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
title_fullStr Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
title_full_unstemmed Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
title_sort Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
author Pinto, Viviane Guimarães
author_facet Pinto, Viviane Guimarães
Custodio, Elivaldo Serrão
author_role author
author2 Custodio, Elivaldo Serrão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Viviane Guimarães
Custodio, Elivaldo Serrão
dc.subject.por.fl_str_mv Ethnomathematics
Traditional knowledge
Flour production
Amapá
Etnomatemáticas
Conocimiento tradicional
Producción de harina
Amapá
Etnomatemática
Conhecimentos tradicionais
Produção de farinha
Amapá
topic Ethnomathematics
Traditional knowledge
Flour production
Amapá
Etnomatemáticas
Conocimiento tradicional
Producción de harina
Amapá
Etnomatemática
Conhecimentos tradicionais
Produção de farinha
Amapá
description This article aims to analyze the process of carrying out mathematical operations developed by farmers in the production of cassava flour in Agrovila do Piquiá, in the municipality of Amapá-AP. This is exploratory qualitative field research through direct observation and interviews carried out during visits to the Feira Municipal de Amapá and to the flour mills in Agrovila do Piquiá during the investigation stage. The results indicate that the mathematical knowledge produced by this community is as important as the scientific knowledge learned at school since the work of managing and producing cassava flour for the people of the Piquiá community involves precise mathematical calculations. The data also reveal that all respondents are knowledgeable of the four mathematical operations and other operations such as units of measurement and magnitude, percentage, geometric figures, rules of 3, and proportions, among others.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198
10.26843/ae.v16i00.1198
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1198
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1118
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Viviane Guimarães Pinto, Elivaldo Serrão Custódio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Viviane Guimarães Pinto, Elivaldo Serrão Custódio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140828889088