Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198 |
Resumo: | This article aims to analyze the process of carrying out mathematical operations developed by farmers in the production of cassava flour in Agrovila do Piquiá, in the municipality of Amapá-AP. This is exploratory qualitative field research through direct observation and interviews carried out during visits to the Feira Municipal de Amapá and to the flour mills in Agrovila do Piquiá during the investigation stage. The results indicate that the mathematical knowledge produced by this community is as important as the scientific knowledge learned at school since the work of managing and producing cassava flour for the people of the Piquiá community involves precise mathematical calculations. The data also reveal that all respondents are knowledgeable of the four mathematical operations and other operations such as units of measurement and magnitude, percentage, geometric figures, rules of 3, and proportions, among others. |
id |
UNICID_6094788567043c857af5158deecfc7cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1198 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP Etnomatemáticas en la producción de harina de yuca por productores rurales en Agrovila do Piquiá, Amapá-APEtnomatemática na produção de farinha de mandioca dos produtores rurais da Agrovila do Piquiá, Amapá-APEthnomathematicsTraditional knowledgeFlour productionAmapáEtnomatemáticasConocimiento tradicionalProducción de harinaAmapáEtnomatemáticaConhecimentos tradicionaisProdução de farinhaAmapáThis article aims to analyze the process of carrying out mathematical operations developed by farmers in the production of cassava flour in Agrovila do Piquiá, in the municipality of Amapá-AP. This is exploratory qualitative field research through direct observation and interviews carried out during visits to the Feira Municipal de Amapá and to the flour mills in Agrovila do Piquiá during the investigation stage. The results indicate that the mathematical knowledge produced by this community is as important as the scientific knowledge learned at school since the work of managing and producing cassava flour for the people of the Piquiá community involves precise mathematical calculations. The data also reveal that all respondents are knowledgeable of the four mathematical operations and other operations such as units of measurement and magnitude, percentage, geometric figures, rules of 3, and proportions, among others.Este artículo tiene como objetivo analizar el proceso de realización de operaciones matemáticas desarrolladas por agricultores en la producción de harina de yuca en Agrovila do Piquiá, en el municipio de Amapá-AP. Se trata de una investigación de campo cualitativa exploratoria a través de la observación directa y entrevistas realizadas durante las visitas a la Feria Municipal de Amapá y a los molinos harineros de Agrovila do Piquiá durante la etapa de investigación. Los resultados indican que el conocimiento matemático producido por esta comunidad es tan importante como el conocimiento científico aprendido en la escuela, ya que el trabajo de manejo y producción de harina de yuca para la gente de la comunidad de Piquiá implica cálculos matemáticos precisos. Los datos también revelan que todos los encuestados conocen las cuatro operaciones matemáticas y otras operaciones como unidades de medida y magnitud, porcentaje, figuras geométricas, reglas de 3, proporciones, entre otras.O presente artigo tem por objetivo analisar o processo de realização de operações matemáticas desenvolvidos pelos agricultores na produção de farinha de mandioca na Agrovila do Piquiá, no município de Amapá-AP. Trata-se de uma pesquisa qualitativa exploratória de campo através da observação direta e entrevista realizada por ocasião de visitas realizadas à Feira Municipal de Amapá e às casas de farinha na Agrovila do Piquiá durante a etapa de investigação. Os resultados apontam que o conhecimento matemático produzido por essa comunidade é tão importante quanto os conhecimentos científicos aprendidos na escola, pois o trabalho de manejo e produção de farinha de mandioca para povo da comunidade do Piquiá, envolvem cálculos matemáticos precisos. Os dados ainda revelam que todos os entrevistados são conhecedores das quatro operações matemáticas e demais operações como unidades de medidas e grandezas, porcentagem, figuras geométricas, regras de 3, proporções, entre outras.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/119810.26843/ae.v16i00.1198Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230311982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1118https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1119Copyright (c) 2023 Viviane Guimarães Pinto, Elivaldo Serrão Custódioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Viviane GuimarãesCustodio, Elivaldo Serrão2024-01-11T20:36:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1198Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:27Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP Etnomatemáticas en la producción de harina de yuca por productores rurales en Agrovila do Piquiá, Amapá-AP Etnomatemática na produção de farinha de mandioca dos produtores rurais da Agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
title |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
spellingShingle |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP Pinto, Viviane Guimarães Ethnomathematics Traditional knowledge Flour production Amapá Etnomatemáticas Conocimiento tradicional Producción de harina Amapá Etnomatemática Conhecimentos tradicionais Produção de farinha Amapá |
title_short |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
title_full |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
title_fullStr |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
title_full_unstemmed |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
title_sort |
Ethnomathematics in the production of cassava flour from the rural producers of agrovila do Piquiá, Amapá-AP |
author |
Pinto, Viviane Guimarães |
author_facet |
Pinto, Viviane Guimarães Custodio, Elivaldo Serrão |
author_role |
author |
author2 |
Custodio, Elivaldo Serrão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Viviane Guimarães Custodio, Elivaldo Serrão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethnomathematics Traditional knowledge Flour production Amapá Etnomatemáticas Conocimiento tradicional Producción de harina Amapá Etnomatemática Conhecimentos tradicionais Produção de farinha Amapá |
topic |
Ethnomathematics Traditional knowledge Flour production Amapá Etnomatemáticas Conocimiento tradicional Producción de harina Amapá Etnomatemática Conhecimentos tradicionais Produção de farinha Amapá |
description |
This article aims to analyze the process of carrying out mathematical operations developed by farmers in the production of cassava flour in Agrovila do Piquiá, in the municipality of Amapá-AP. This is exploratory qualitative field research through direct observation and interviews carried out during visits to the Feira Municipal de Amapá and to the flour mills in Agrovila do Piquiá during the investigation stage. The results indicate that the mathematical knowledge produced by this community is as important as the scientific knowledge learned at school since the work of managing and producing cassava flour for the people of the Piquiá community involves precise mathematical calculations. The data also reveal that all respondents are knowledgeable of the four mathematical operations and other operations such as units of measurement and magnitude, percentage, geometric figures, rules of 3, and proportions, among others. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198 10.26843/ae.v16i00.1198 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1118 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1198/1119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Viviane Guimarães Pinto, Elivaldo Serrão Custódio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Viviane Guimarães Pinto, Elivaldo Serrão Custódio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023031 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140828889088 |