Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225 |
Resumo: | The objective was to know the teaching knowledge that is related to practices of pedagogical innovation, in the graduation in Pedagogy. A qualitative research was implemented, aligned with the procedural approach of the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2012). 23 Pedagogy teachers from a private university in the city of Rio de Janeiro participated. Data were collected through semi-structured interviews and submitted to content analysis (BARDIN, 2011), with the support of the IRaMuTeQ software. The results showed that the social representations of the subjects about pedagogical innovation are objectified in “change”, “active methodology” and “student” and are anchored in the duality “traditional pedagogy versus a new pedagogy”. |
id |
UNICID_8e0fc78d0254389f7518ba821813d1a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1225 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educatorsConocimiento de la innovación pedagógica de los formadores de profesoresSaberes de inovação pedagógica de formadores de professoresSocial representationsTeachingTeacher trainingPedagogical innovationRepresentaciones socialesEnseñanzaFormación del profesoradoInnovación pedagógicaRepresentações sociaisDocênciaFormação docenteInovação pedagógicaThe objective was to know the teaching knowledge that is related to practices of pedagogical innovation, in the graduation in Pedagogy. A qualitative research was implemented, aligned with the procedural approach of the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2012). 23 Pedagogy teachers from a private university in the city of Rio de Janeiro participated. Data were collected through semi-structured interviews and submitted to content analysis (BARDIN, 2011), with the support of the IRaMuTeQ software. The results showed that the social representations of the subjects about pedagogical innovation are objectified in “change”, “active methodology” and “student” and are anchored in the duality “traditional pedagogy versus a new pedagogy”.El objetivo de este artículo fue conocer las sabidurías docentes que se relacionan con las prácticas de innovación pedagógica en la graduación en Pedagogía. Se implementó una investigación cualitativa, alineada con el enfoque procedimental de la Teoría de las Representaciones Sociales (MOSCOVICI, 2012). Participaron 23 profesores de Pedagogía de una universidad privada de la ciudad de Río de Janeiro. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas y sometidos a análisis de contenido (BARDIN, 2011), con el apoyo del software IRaMuTeQ. Los resultados mostraron que las representaciones sociales de los sujetos sobre innovación pedagógica están dirigidas al "cambio", "metodología activa" y "estudiante" y están ancladas en la dualidad "pedagogía tradicional versus nueva pedagogía".O objetivo do artigo foi conhecer os saberes docentes que estão relacionados às práticas de inovação pedagógica na graduação em Pedagogia. Implementou-se uma pesquisa qualitativa, alinhada à abordagem processual da Teoria das Representações Sociais (MOSCOVICI, 2012). Participaram 23 professores de Pedagogia de uma universidade privada, na cidade do Rio de Janeiro. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e submetidos à análise de conteúdo (BARDIN, 2011), com apoio do software IRaMuTeQ. Os resultados mostraram que as representações sociais dos sujeitos sobre inovação pedagógica se objetivam em “mudança”, “metodologia ativa” e “aluno” e se ancoram na dualidade “pedagogia tradicional versus pedagogia nova”.Universidade Cidade de São Paulo2023-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/122510.26843/ae.v16i00.1225Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230031982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1027https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1028https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1029https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1031Copyright (c) 2023 Silvio Duarte Domingos, Edna Maria Querido de Oliveira Chamoninfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingos, Silvio DuarteChamon, Edna Maria Querido de Oliveira2023-04-22T15:10:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1225Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2023-04-22T15:10:45Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators Conocimiento de la innovación pedagógica de los formadores de profesores Saberes de inovação pedagógica de formadores de professores |
title |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators |
spellingShingle |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators Domingos, Silvio Duarte Social representations Teaching Teacher training Pedagogical innovation Representaciones sociales Enseñanza Formación del profesorado Innovación pedagógica Representações sociais Docência Formação docente Inovação pedagógica |
title_short |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators |
title_full |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators |
title_fullStr |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators |
title_full_unstemmed |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators |
title_sort |
Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators |
author |
Domingos, Silvio Duarte |
author_facet |
Domingos, Silvio Duarte Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingos, Silvio Duarte Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social representations Teaching Teacher training Pedagogical innovation Representaciones sociales Enseñanza Formación del profesorado Innovación pedagógica Representações sociais Docência Formação docente Inovação pedagógica |
topic |
Social representations Teaching Teacher training Pedagogical innovation Representaciones sociales Enseñanza Formación del profesorado Innovación pedagógica Representações sociais Docência Formação docente Inovação pedagógica |
description |
The objective was to know the teaching knowledge that is related to practices of pedagogical innovation, in the graduation in Pedagogy. A qualitative research was implemented, aligned with the procedural approach of the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2012). 23 Pedagogy teachers from a private university in the city of Rio de Janeiro participated. Data were collected through semi-structured interviews and submitted to content analysis (BARDIN, 2011), with the support of the IRaMuTeQ software. The results showed that the social representations of the subjects about pedagogical innovation are objectified in “change”, “active methodology” and “student” and are anchored in the duality “traditional pedagogy versus a new pedagogy”. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225 10.26843/ae.v16i00.1225 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1027 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1028 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1029 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1031 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Silvio Duarte Domingos, Edna Maria Querido de Oliveira Chamon info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Silvio Duarte Domingos, Edna Maria Querido de Oliveira Chamon |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140876075008 |