Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingos, Silvio Duarte
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225
Resumo: The objective was to know the teaching knowledge that is related to practices of pedagogical innovation, in the graduation in Pedagogy. A qualitative research was implemented, aligned with the procedural approach of the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2012). 23 Pedagogy teachers from a private university in the city of Rio de Janeiro participated. Data were collected through semi-structured interviews and submitted to content analysis (BARDIN, 2011), with the support of the IRaMuTeQ software. The results showed that the social representations of the subjects about pedagogical innovation are objectified in “change”, “active methodology” and “student” and are anchored in the duality “traditional pedagogy versus a new pedagogy”.
id UNICID_8e0fc78d0254389f7518ba821813d1a4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1225
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Knowledge of pedagogical innovation of teacher educatorsConocimiento de la innovación pedagógica de los formadores de profesoresSaberes de inovação pedagógica de formadores de professoresSocial representationsTeachingTeacher trainingPedagogical innovationRepresentaciones socialesEnseñanzaFormación del profesoradoInnovación pedagógicaRepresentações sociaisDocênciaFormação docenteInovação pedagógicaThe objective was to know the teaching knowledge that is related to practices of pedagogical innovation, in the graduation in Pedagogy. A qualitative research was implemented, aligned with the procedural approach of the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2012). 23 Pedagogy teachers from a private university in the city of Rio de Janeiro participated. Data were collected through semi-structured interviews and submitted to content analysis (BARDIN, 2011), with the support of the IRaMuTeQ software. The results showed that the social representations of the subjects about pedagogical innovation are objectified in “change”, “active methodology” and “student” and are anchored in the duality “traditional pedagogy versus a new pedagogy”.El objetivo de este artículo fue conocer las sabidurías docentes que se relacionan con las prácticas de innovación pedagógica en la graduación en Pedagogía. Se implementó una investigación cualitativa, alineada con el enfoque procedimental de la Teoría de las Representaciones Sociales (MOSCOVICI, 2012). Participaron 23 profesores de Pedagogía de una universidad privada de la ciudad de Río de Janeiro. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas y sometidos a análisis de contenido (BARDIN, 2011), con el apoyo del software IRaMuTeQ. Los resultados mostraron que las representaciones sociales de los sujetos sobre innovación pedagógica están dirigidas al "cambio", "metodología activa" y "estudiante" y están ancladas en la dualidad "pedagogía tradicional versus nueva pedagogía".O objetivo do artigo foi conhecer os saberes docentes que estão relacionados às práticas de inovação pedagógica na graduação em Pedagogia. Implementou-se uma pesquisa qualitativa, alinhada à abordagem processual da Teoria das Representações Sociais (MOSCOVICI, 2012). Participaram 23 professores de Pedagogia de uma universidade privada, na cidade do Rio de Janeiro. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e submetidos à análise de conteúdo (BARDIN, 2011), com apoio do software IRaMuTeQ. Os resultados mostraram que as representações sociais dos sujeitos sobre inovação pedagógica se objetivam em “mudança”, “metodologia ativa” e “aluno” e se ancoram na dualidade “pedagogia tradicional versus pedagogia nova”.Universidade Cidade de São Paulo2023-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/122510.26843/ae.v16i00.1225Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230031982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1027https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1028https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1029https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1031Copyright (c) 2023 Silvio Duarte Domingos, Edna Maria Querido de Oliveira Chamoninfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingos, Silvio DuarteChamon, Edna Maria Querido de Oliveira2023-04-22T15:10:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1225Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2023-04-22T15:10:45Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
Conocimiento de la innovación pedagógica de los formadores de profesores
Saberes de inovação pedagógica de formadores de professores
title Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
spellingShingle Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
Domingos, Silvio Duarte
Social representations
Teaching
Teacher training
Pedagogical innovation
Representaciones sociales
Enseñanza
Formación del profesorado
Innovación pedagógica
Representações sociais
Docência
Formação docente
Inovação pedagógica
title_short Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
title_full Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
title_fullStr Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
title_full_unstemmed Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
title_sort Knowledge of pedagogical innovation of teacher educators
author Domingos, Silvio Duarte
author_facet Domingos, Silvio Duarte
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
author_role author
author2 Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingos, Silvio Duarte
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Social representations
Teaching
Teacher training
Pedagogical innovation
Representaciones sociales
Enseñanza
Formación del profesorado
Innovación pedagógica
Representações sociais
Docência
Formação docente
Inovação pedagógica
topic Social representations
Teaching
Teacher training
Pedagogical innovation
Representaciones sociales
Enseñanza
Formación del profesorado
Innovación pedagógica
Representações sociais
Docência
Formação docente
Inovação pedagógica
description The objective was to know the teaching knowledge that is related to practices of pedagogical innovation, in the graduation in Pedagogy. A qualitative research was implemented, aligned with the procedural approach of the Theory of Social Representations (MOSCOVICI, 2012). 23 Pedagogy teachers from a private university in the city of Rio de Janeiro participated. Data were collected through semi-structured interviews and submitted to content analysis (BARDIN, 2011), with the support of the IRaMuTeQ software. The results showed that the social representations of the subjects about pedagogical innovation are objectified in “change”, “active methodology” and “student” and are anchored in the duality “traditional pedagogy versus a new pedagogy”.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225
10.26843/ae.v16i00.1225
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1225
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1027
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1028
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1029
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1225/1031
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Silvio Duarte Domingos, Edna Maria Querido de Oliveira Chamon
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Silvio Duarte Domingos, Edna Maria Querido de Oliveira Chamon
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023003
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140876075008