Inclusion and pedagogical innovation: policies and practices for formation in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Marco Antônio Melo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Marcilene Magalhães da, Torisu, Edmilson Minoru
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11646
Resumo: In the educational proposals that favour equity and equal opportunities among the different individuals, it is intended that the concept of inclusion contribute to overcome attitudes of indifference and intolerance by establishing a willingness to construct cultures that respect and value human differences. This study aims to analyse how the institutional policy of support to students with disabilities of the Federal University of Ouro Preto and also one of the extension projects in the field of inclusion, developed in the Department of Education, contribute to the strengthening of an innovative and inclusive posture. These institutional and academic actions indicate the need of reflection on the social function of universities and the constitution of a more inclusive formative space.
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spelling Inclusion and pedagogical innovation: policies and practices for formation in higher educationInclusión e innovación pedagógica: políticas y prácticas de formación en la enseñanza superiorInclusão e inovação pedagógica: políticas e práticas de formação no ensino superiorHigher EducationInclusionPedagogical InnovationEnseñanza SuperiorInclusiónInnovación pedagógicaEducação SuperiorInclusãoInovação pedagógicaIn the educational proposals that favour equity and equal opportunities among the different individuals, it is intended that the concept of inclusion contribute to overcome attitudes of indifference and intolerance by establishing a willingness to construct cultures that respect and value human differences. This study aims to analyse how the institutional policy of support to students with disabilities of the Federal University of Ouro Preto and also one of the extension projects in the field of inclusion, developed in the Department of Education, contribute to the strengthening of an innovative and inclusive posture. These institutional and academic actions indicate the need of reflection on the social function of universities and the constitution of a more inclusive formative space.En las propuestas educativas que privilegian equidad y igualdad de oportunidades entre los diferentes sujetos, se pretende que la concepción de inclusión contribuya a superar actitudes de indiferencia y intolerancia estableciendo una disposición para la construcción de culturas que respeten y valoren las diferencias humanas. Este estudio busca analizar cómo la política institucional de apoyo a los estudiantes con discapacidad de la Universidad Federal de Ouro Preto y uno de los proyectos extensionistas en el campo de la inclusión, desarrollados en el Departamento de Educación, contribuyen al fortalecimiento de una postura innovadora e inclusiva. Estas acciones institucionales y académicas apuntan a la necesidad de reflexionar sobre la función social de las universidades y la constitución de un espacio formativo más inclusivo.Nas propostas educacionais que privilegiam equidade e igualdade de oportunidades entre os diferentes sujeitos, pretende-se que a concepção de inclusão contribua para superar atitudes de indiferença e intolerância, estabelecendo uma disposição para a construção de culturas que respeitem e valorizem as diferenças humanas. Este estudo busca analisar como a política institucional de apoio aos estudantes com deficiência da Universidade Federal de Ouro Preto e um dos projetos extensionistas no campo da inclusão, desenvolvidos no Departamento de Educação, colaboram para o fortalecimento de uma postura inovadora e inclusiva. Essas ações institucionais e acadêmicas apontam para a necessidade de refletir sobre a função social das universidades e a constituição de um espaço formativo mais inclusivo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1164610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11646Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1320-1333Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1320-13331982-55872446-860610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11646/7588Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Marco Antônio MeloSilva, Marcilene Magalhães daTorisu, Edmilson Minoru2020-12-30T22:27:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11646Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:27:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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