Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303 |
Resumo: | The following research aims to investigate how public Higher Education Institutions in the state of São Paulo have been engaging with the Tuning Project, specifically in courses focused on teacher education. The Bologna Process emerged as a public policy in the European Union, with the ultimate goal of modernizing Higher Education curricula and internationalizing the perspective of student-centered education. In this sense, the Tuning Project seeks to consolidate policies advocated by the Bologna Process, which, supported by the knowledge society perspective, aims to act as a methodology to harmonize and compare higher education with a view to the transnationalization of curricula and the training of workforce at an international level. Through research on the implementation of the Tuning Project in Latin America and Brazil, it was possible to analyze and reflect on the limits and potentialities of its implementation. |
id |
UNICID_9b920b7ca9009b4b9d60eebf76c3c692 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1303 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São PauloLímites y potenciales del proyecto Tuning en las IES del estado de São PauloLimites e potencialidades do projeto Tuning nas IES do estado de São PauloTuning Project Latin AmericaTuning Project BrazilHigher Education Institution of the State of São PauloProyecto Tuning América LatinaProyecto Tuning BrasilInstitución de Educación Superior del Estado de São PauloProjeto Tuning América LatinaProjeto Tuning BrasilInstituição de Ensino Superior do Estado de São PauloThe following research aims to investigate how public Higher Education Institutions in the state of São Paulo have been engaging with the Tuning Project, specifically in courses focused on teacher education. The Bologna Process emerged as a public policy in the European Union, with the ultimate goal of modernizing Higher Education curricula and internationalizing the perspective of student-centered education. In this sense, the Tuning Project seeks to consolidate policies advocated by the Bologna Process, which, supported by the knowledge society perspective, aims to act as a methodology to harmonize and compare higher education with a view to the transnationalization of curricula and the training of workforce at an international level. Through research on the implementation of the Tuning Project in Latin America and Brazil, it was possible to analyze and reflect on the limits and potentialities of its implementation.La siguiente investigación tiene como objetivo examinar cómo las Instituciones de Educación Superior públicas del estado de São Paulo se han involucrado con el Proyecto Tuning, específicamente en los cursos orientados a la formación de profesores. El Proceso de Bolonia surgió como una política pública en la Unión Europea, con el objetivo final de modernizar los planes de estudio de la Educación Superior y la internacionalización de la perspectiva de la educación centrada en el estudiante. En este sentido, el Proyecto Tuning busca consolidar políticas preconizadas por el Proceso de Bolonia, que, respaldadas por la perspectiva de la sociedad del conocimiento, tienen como objetivo actuar como metodología para compatibilizar y comparar las formaciones superiores, con miras a la transnacionalización de los planes de estudio y la formación de mano de obra a nivel internacional. En la investigación realizada sobre la implementación del Proyecto Tuning en América Latina y Brasil, fue posible analizar y reflexionar sobre los límites y las potencialidades de su implementación.A seguinte pesquisa busca investigar como as Instituições de Ensino Superior públicas do estado de São Paulo têm se envolvido com o Projeto Tuning, mais especificamente nos cursos voltados à formação de professores. O Processo de Bolonha surgiu como política pública na União Europeia, tendo como objetivo final a modernização dos currículos do Ensino Superior e a internacionalização da perspectiva da educação centrada no estudante. Neste sentindo, o Projeto Tuning busca consolidar políticas preconizadas pelo Processo de Bolonha, que, apoiadas na perspectiva da sociedade do conhecimento, objetivam agir como metodologia para compatibilizar e comparar as formações superiores, com vistas à transnacionalização dos currículos e à formação de mão-de-obra em nível internacional. Em pesquisa realizada acerca da implementação do Projeto Tuning na América Latina e no Brasil foi possível analisar e refletir sobre os limites e as potencialidades de sua implementação. Universidade Cidade de São Paulo2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/130310.26843/ae.v16i00.1303Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230241982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1103https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1104Copyright (c) 2023 Maíra Darido da Cunha, José Luís Bizelliinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maíra Darido daBizelli, José Luís2024-01-11T20:36:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1303Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:26Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo Límites y potenciales del proyecto Tuning en las IES del estado de São Paulo Limites e potencialidades do projeto Tuning nas IES do estado de São Paulo |
title |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo |
spellingShingle |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo Cunha, Maíra Darido da Tuning Project Latin America Tuning Project Brazil Higher Education Institution of the State of São Paulo Proyecto Tuning América Latina Proyecto Tuning Brasil Institución de Educación Superior del Estado de São Paulo Projeto Tuning América Latina Projeto Tuning Brasil Instituição de Ensino Superior do Estado de São Paulo |
title_short |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo |
title_full |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo |
title_fullStr |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo |
title_full_unstemmed |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo |
title_sort |
Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo |
author |
Cunha, Maíra Darido da |
author_facet |
Cunha, Maíra Darido da Bizelli, José Luís |
author_role |
author |
author2 |
Bizelli, José Luís |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Maíra Darido da Bizelli, José Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tuning Project Latin America Tuning Project Brazil Higher Education Institution of the State of São Paulo Proyecto Tuning América Latina Proyecto Tuning Brasil Institución de Educación Superior del Estado de São Paulo Projeto Tuning América Latina Projeto Tuning Brasil Instituição de Ensino Superior do Estado de São Paulo |
topic |
Tuning Project Latin America Tuning Project Brazil Higher Education Institution of the State of São Paulo Proyecto Tuning América Latina Proyecto Tuning Brasil Institución de Educación Superior del Estado de São Paulo Projeto Tuning América Latina Projeto Tuning Brasil Instituição de Ensino Superior do Estado de São Paulo |
description |
The following research aims to investigate how public Higher Education Institutions in the state of São Paulo have been engaging with the Tuning Project, specifically in courses focused on teacher education. The Bologna Process emerged as a public policy in the European Union, with the ultimate goal of modernizing Higher Education curricula and internationalizing the perspective of student-centered education. In this sense, the Tuning Project seeks to consolidate policies advocated by the Bologna Process, which, supported by the knowledge society perspective, aims to act as a methodology to harmonize and compare higher education with a view to the transnationalization of curricula and the training of workforce at an international level. Through research on the implementation of the Tuning Project in Latin America and Brazil, it was possible to analyze and reflect on the limits and potentialities of its implementation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303 10.26843/ae.v16i00.1303 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v16i00.1303 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1103 https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maíra Darido da Cunha, José Luís Bizelli info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maíra Darido da Cunha, José Luís Bizelli |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024 Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024 1982-8632 10.26843/ae.v16i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315140959961088 |