Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Maíra Darido da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bizelli, José Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303
Resumo: The following research aims to investigate how public Higher Education Institutions in the state of São Paulo have been engaging with the Tuning Project, specifically in courses focused on teacher education. The Bologna Process emerged as a public policy in the European Union, with the ultimate goal of modernizing Higher Education curricula and internationalizing the perspective of student-centered education. In this sense, the Tuning Project seeks to consolidate policies advocated by the Bologna Process, which, supported by the knowledge society perspective, aims to act as a methodology to harmonize and compare higher education with a view to the transnationalization of curricula and the training of workforce at an international level. Through research on the implementation of the Tuning Project in Latin America and Brazil, it was possible to analyze and reflect on the limits and potentialities of its implementation.
id UNICID_9b920b7ca9009b4b9d60eebf76c3c692
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1303
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São PauloLímites y potenciales del proyecto Tuning en las IES del estado de São PauloLimites e potencialidades do projeto Tuning nas IES do estado de São PauloTuning Project Latin AmericaTuning Project BrazilHigher Education Institution of the State of São PauloProyecto Tuning América LatinaProyecto Tuning BrasilInstitución de Educación Superior del Estado de São PauloProjeto Tuning América LatinaProjeto Tuning BrasilInstituição de Ensino Superior do Estado de São PauloThe following research aims to investigate how public Higher Education Institutions in the state of São Paulo have been engaging with the Tuning Project, specifically in courses focused on teacher education. The Bologna Process emerged as a public policy in the European Union, with the ultimate goal of modernizing Higher Education curricula and internationalizing the perspective of student-centered education. In this sense, the Tuning Project seeks to consolidate policies advocated by the Bologna Process, which, supported by the knowledge society perspective, aims to act as a methodology to harmonize and compare higher education with a view to the transnationalization of curricula and the training of workforce at an international level. Through research on the implementation of the Tuning Project in Latin America and Brazil, it was possible to analyze and reflect on the limits and potentialities of its implementation.La siguiente investigación tiene como objetivo examinar cómo las Instituciones de Educación Superior públicas del estado de São Paulo se han involucrado con el Proyecto Tuning, específicamente en los cursos orientados a la formación de profesores. El Proceso de Bolonia surgió como una política pública en la Unión Europea, con el objetivo final de modernizar los planes de estudio de la Educación Superior y la internacionalización de la perspectiva de la educación centrada en el estudiante. En este sentido, el Proyecto Tuning busca consolidar políticas preconizadas por el Proceso de Bolonia, que, respaldadas por la perspectiva de la sociedad del conocimiento, tienen como objetivo actuar como metodología para compatibilizar y comparar las formaciones superiores, con miras a la transnacionalización de los planes de estudio y la formación de mano de obra a nivel internacional. En la investigación realizada sobre la implementación del Proyecto Tuning en América Latina y Brasil, fue posible analizar y reflexionar sobre los límites y las potencialidades de su implementación.A seguinte pesquisa busca investigar como as Instituições de Ensino Superior públicas do estado de São Paulo têm se envolvido com o Projeto Tuning, mais especificamente nos cursos voltados à formação de professores. O Processo de Bolonha surgiu como política pública na União Europeia, tendo como objetivo final a modernização dos currículos do Ensino Superior e a internacionalização da perspectiva da educação centrada no estudante. Neste sentindo, o Projeto Tuning busca consolidar políticas preconizadas pelo Processo de Bolonha, que, apoiadas na perspectiva da sociedade do conhecimento, objetivam agir como metodologia para compatibilizar e comparar as formações superiores, com vistas à transnacionalização dos currículos e à formação de mão-de-obra em nível internacional. Em pesquisa realizada acerca da implementação do Projeto Tuning na América Latina e no Brasil foi possível analisar e refletir sobre os limites e as potencialidades de sua implementação. Universidade Cidade de São Paulo2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/130310.26843/ae.v16i00.1303Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230241982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1103https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1104Copyright (c) 2023 Maíra Darido da Cunha, José Luís Bizelliinfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maíra Darido daBizelli, José Luís2024-01-11T20:36:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1303Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:26Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
Límites y potenciales del proyecto Tuning en las IES del estado de São Paulo
Limites e potencialidades do projeto Tuning nas IES do estado de São Paulo
title Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
spellingShingle Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
Cunha, Maíra Darido da
Tuning Project Latin America
Tuning Project Brazil
Higher Education Institution of the State of São Paulo
Proyecto Tuning América Latina
Proyecto Tuning Brasil
Institución de Educación Superior del Estado de São Paulo
Projeto Tuning América Latina
Projeto Tuning Brasil
Instituição de Ensino Superior do Estado de São Paulo
title_short Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
title_full Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
title_fullStr Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
title_full_unstemmed Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
title_sort Limitations and potentials of the Tuning project in Higher Education Institutions in the state of São Paulo
author Cunha, Maíra Darido da
author_facet Cunha, Maíra Darido da
Bizelli, José Luís
author_role author
author2 Bizelli, José Luís
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Maíra Darido da
Bizelli, José Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Tuning Project Latin America
Tuning Project Brazil
Higher Education Institution of the State of São Paulo
Proyecto Tuning América Latina
Proyecto Tuning Brasil
Institución de Educación Superior del Estado de São Paulo
Projeto Tuning América Latina
Projeto Tuning Brasil
Instituição de Ensino Superior do Estado de São Paulo
topic Tuning Project Latin America
Tuning Project Brazil
Higher Education Institution of the State of São Paulo
Proyecto Tuning América Latina
Proyecto Tuning Brasil
Institución de Educación Superior del Estado de São Paulo
Projeto Tuning América Latina
Projeto Tuning Brasil
Instituição de Ensino Superior do Estado de São Paulo
description The following research aims to investigate how public Higher Education Institutions in the state of São Paulo have been engaging with the Tuning Project, specifically in courses focused on teacher education. The Bologna Process emerged as a public policy in the European Union, with the ultimate goal of modernizing Higher Education curricula and internationalizing the perspective of student-centered education. In this sense, the Tuning Project seeks to consolidate policies advocated by the Bologna Process, which, supported by the knowledge society perspective, aims to act as a methodology to harmonize and compare higher education with a view to the transnationalization of curricula and the training of workforce at an international level. Through research on the implementation of the Tuning Project in Latin America and Brazil, it was possible to analyze and reflect on the limits and potentialities of its implementation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303
10.26843/ae.v16i00.1303
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1303
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1103
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1303/1104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maíra Darido da Cunha, José Luís Bizelli
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maíra Darido da Cunha, José Luís Bizelli
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023024
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140959961088