Work and Education: Ontological principle for an integral education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão, Arminda Rachel Botelho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Janilce Negreiros, Uchôa, Iraci Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300
Resumo: This study analyzes the relationship between work and education as an ontological principle for an integral education. It approaches the worker's education according to the perspectives and requirements of the modes of production and accumulation of capital since the process of hegemony and counter-hegemony are constituents of class society. Furthermore, it portrays work as an ontological activity of man based on historical-dialectical materialism. The work was based on bibliographical studies of research in progress in the doctoral course in education, of line 2 – Education, Public Policies and Regional Development, of the Graduate Program in Education, in which the results showed that the processes of education of workers have been configured according to the requirements and processes of restructuring and accumulation of capital.
id UNICID_f9dbe1d54b3c41a6522e7ed6d0df56b1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1300
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Work and Education: Ontological principle for an integral educationTrabajo y Educación: Principio ontológico para una educación integralTrabalho e Educação: Princípio ontológico para uma educação integralWorkWork-educationCapitalismIntegral human formationOmnilateralityTrabajoTrabajo-educaciónCapitalismoFormación humana integralOmnilateralidadTrabalhoTrabalho-educaçãoCapitalismoFormação humana integralOmnilateralidadeThis study analyzes the relationship between work and education as an ontological principle for an integral education. It approaches the worker's education according to the perspectives and requirements of the modes of production and accumulation of capital since the process of hegemony and counter-hegemony are constituents of class society. Furthermore, it portrays work as an ontological activity of man based on historical-dialectical materialism. The work was based on bibliographical studies of research in progress in the doctoral course in education, of line 2 – Education, Public Policies and Regional Development, of the Graduate Program in Education, in which the results showed that the processes of education of workers have been configured according to the requirements and processes of restructuring and accumulation of capital.Este estudio analiza la relación entre trabajo y educación como principio ontológico para una educación integral. Aborda la educación del trabajador de acuerdo con las perspectivas y requerimientos de los modos de producción y acumulación de capital, ya que el proceso de hegemonía y contrahegemonía son constituyentes de la sociedad de clases. Aborda el trabajo como una actividad ontológica del hombre, basada en el materialismo histórico-dialéctico.  El trabajo se basó en estudios bibliográficos de una investigación en curso, en el curso de doctorado en educación, de la línea 2 – Educación, Políticas Públicas y Desarrollo Regional, del Programa de Posgrado en Educación, en los que los resultados mostraron que los procesos de educación de los trabajadores se han configurado de acuerdo con los requisitos y procesos de reestructuración y acumulación de capital.Este estudo analisa a relação trabalho e educação como princípio ontológico para uma educação integral. Ele aborda a educação do trabalhador de acordo com as perspectivas e exigências dos modos de produção e acumulação do capital, uma vez que o processo de hegemonia e de contra hegemonia são constituintes da sociedade de classes. Além disso, retrata o trabalho como atividade ontológica do homem, tendo como fundamento o materialismo histórico-dialético. O trabalho baseou-se em estudos bibliográficos de uma pesquisa em andamento, no curso de doutorado em educação, da linha 2 – Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional, do Programa de Pós-graduação em Educação, no qual os resultados evidenciaram que os processos de educação dos trabalhadores têm sido configurados de acordo com as exigências e processos de reestruturação e acumulação do capital.Universidade Cidade de São Paulo2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/130010.26843/ae.v16i00.1300Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023023Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023023Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e0230231982-863210.26843/ae.v16i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300/1101https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300/1102Copyright (c) 2023 Arminda Rachel Botelho Mourão, Janilce Negreiros Ferreira, Iraci Carvalho Uchôainfo:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Arminda Rachel BotelhoFerreira, Janilce NegreirosUchôa, Iraci Carvalho2024-01-11T20:36:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1300Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2024-01-11T20:36:26Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Work and Education: Ontological principle for an integral education
Trabajo y Educación: Principio ontológico para una educación integral
Trabalho e Educação: Princípio ontológico para uma educação integral
title Work and Education: Ontological principle for an integral education
spellingShingle Work and Education: Ontological principle for an integral education
Mourão, Arminda Rachel Botelho
Work
Work-education
Capitalism
Integral human formation
Omnilaterality
Trabajo
Trabajo-educación
Capitalismo
Formación humana integral
Omnilateralidad
Trabalho
Trabalho-educação
Capitalismo
Formação humana integral
Omnilateralidade
title_short Work and Education: Ontological principle for an integral education
title_full Work and Education: Ontological principle for an integral education
title_fullStr Work and Education: Ontological principle for an integral education
title_full_unstemmed Work and Education: Ontological principle for an integral education
title_sort Work and Education: Ontological principle for an integral education
author Mourão, Arminda Rachel Botelho
author_facet Mourão, Arminda Rachel Botelho
Ferreira, Janilce Negreiros
Uchôa, Iraci Carvalho
author_role author
author2 Ferreira, Janilce Negreiros
Uchôa, Iraci Carvalho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mourão, Arminda Rachel Botelho
Ferreira, Janilce Negreiros
Uchôa, Iraci Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Work
Work-education
Capitalism
Integral human formation
Omnilaterality
Trabajo
Trabajo-educación
Capitalismo
Formación humana integral
Omnilateralidad
Trabalho
Trabalho-educação
Capitalismo
Formação humana integral
Omnilateralidade
topic Work
Work-education
Capitalism
Integral human formation
Omnilaterality
Trabajo
Trabajo-educación
Capitalismo
Formación humana integral
Omnilateralidad
Trabalho
Trabalho-educação
Capitalismo
Formação humana integral
Omnilateralidade
description This study analyzes the relationship between work and education as an ontological principle for an integral education. It approaches the worker's education according to the perspectives and requirements of the modes of production and accumulation of capital since the process of hegemony and counter-hegemony are constituents of class society. Furthermore, it portrays work as an ontological activity of man based on historical-dialectical materialism. The work was based on bibliographical studies of research in progress in the doctoral course in education, of line 2 – Education, Public Policies and Regional Development, of the Graduate Program in Education, in which the results showed that the processes of education of workers have been configured according to the requirements and processes of restructuring and accumulation of capital.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300
10.26843/ae.v16i00.1300
url https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300
identifier_str_mv 10.26843/ae.v16i00.1300
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300/1101
https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1300/1102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Arminda Rachel Botelho Mourão, Janilce Negreiros Ferreira, Iraci Carvalho Uchôa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Arminda Rachel Botelho Mourão, Janilce Negreiros Ferreira, Iraci Carvalho Uchôa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023023
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023023
Revista @mbienteeducação; (2023) v. 16, Publicação Contínua; e023023
1982-8632
10.26843/ae.v16i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315140956815360