Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Research, Society and Development |
Texto Completo: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623 |
Resumo: | This experience report aims to share a well succeeded action, which was part of the curricular college component Supervised Practice – High School Portuguese Language, which is mandatory in the Portuguese Language Teaching Course at UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). The action took place in a public high school located in the countryside of Ceará, where we taught Portuguese classes on practitioners-basis from May to July 2017 in a 3rd year class. Regarding the methodological procedures applied, we understand this is an experience report, as modality of scientific and academic writing it is, essentially, of qualitative nature. In order to describe, informatively, dialogued, referenced and critical, in either an academic or professional experience, circumscribed in a historical period, besides the observation and memory, the researcher makes use of the bibliographical research as to substantiate their comprehension of the phenomena. We believe this report may be used as source material for teachers in course, taking into account the doubts related to how to proceed in Supervised Practice, which is an important stage of Portuguese Language Teaching majors. |
id |
UNIFEI_c58e9ffb42db4b88711ec128df88905c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36623 |
network_acronym_str |
UNIFEI |
network_name_str |
Research, Society and Development |
repository_id_str |
|
spelling |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiênciaPortuguese Language Supervised Practice in High School: an experience reportPráctica Supervisada en Portugués en la Enseñanza Media: un relato de experienciaPráctica Supervisada en PortuguésCurso de Lengua PortuguesaEnseñanza mediaRelato de experiencia.Portuguese Language Supervised PracticePortuguese Language SubjectHigh SchoolExperience report.Estágio Supervisionado em Língua PortuguesaDisciplina de Língua PortuguesaEnsino MédioRelato de experiência.This experience report aims to share a well succeeded action, which was part of the curricular college component Supervised Practice – High School Portuguese Language, which is mandatory in the Portuguese Language Teaching Course at UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). The action took place in a public high school located in the countryside of Ceará, where we taught Portuguese classes on practitioners-basis from May to July 2017 in a 3rd year class. Regarding the methodological procedures applied, we understand this is an experience report, as modality of scientific and academic writing it is, essentially, of qualitative nature. In order to describe, informatively, dialogued, referenced and critical, in either an academic or professional experience, circumscribed in a historical period, besides the observation and memory, the researcher makes use of the bibliographical research as to substantiate their comprehension of the phenomena. We believe this report may be used as source material for teachers in course, taking into account the doubts related to how to proceed in Supervised Practice, which is an important stage of Portuguese Language Teaching majors.Este relato de experiência tem o objetivo de compartilhar uma intervenção bem-sucedida, na disciplina de Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio, componente curricular obrigatório do curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa da UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). A intervenção ocorreu em uma escola pública de ensino médio, localizada no interior do Ceará, na qual ministramos aulas de Língua Portuguesa, na condição de estagiários regentes, nos meses de maio e junho de 2017, para uma turma do terceiro ano. Quanto à metodologia empregada neste texto, entendemos que um relato de experiência, enquanto modalidade de redação acadêmico-científica, é, em sua essência, de natureza qualitativa. Para descrever, de forma informativa, dialogada, referenciada e crítica, uma experiência acadêmica ou profissional, circunscrita em um tempo histórico, além da observação e da memória, o pesquisador vale-se de pesquisa bibliográfica para embasar a sua compreensão dos fenômenos. Acreditamos que este relato pode servir como fonte de consulta para professores em formação, considerando as dúvidas relacionadas a como proceder no Estágio Supervisionado, importante etapa dos cursos de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa.Este relato de experiencia tiene como objetivo compartir una intervención exitosa, en la disciplina de Práctica Supervisada en Lengua Portuguesa en la Enseñanza Media, componente curricular obligatorio de la Licenciatura en Letras-Lengua Portuguesa de la UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira). La intervención tuvo lugar en una escuela secundaria pública, ubicada en el interior de Ceará, en la que impartimos clases de lengua portuguesa, como internos de regentes, en los meses de mayo y junio de 2017, para una clase de tercer año de enseñanza media. En cuanto a la metodología utilizada en este texto, entendemos que un relato de experiencia, como forma de escritura académico-científica, es, en esencia, de carácter cualitativo. Para describir, de manera informativa, dialogada, referenciada y crítica, una experiencia académica o profesional, circunscrita en un tiempo histórico, además de la observación y la memoria, el investigador utiliza la investigación bibliográfica para sustentar su comprensión de los fenómenos. Creemos que este informe puede servir como fuente de consulta para los profesores en formación, considerando las dudas relacionadas a cómo proceder en el Internado Supervisado, etapa importante de los cursos de Licenciatura en Letras-Lengua Portuguesa.Research, Society and Development2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3662310.33448/rsd-v11i15.36623Research, Society and Development; Vol. 11 No. 15; e106111536623Research, Society and Development; Vol. 11 Núm. 15; e106111536623Research, Society and Development; v. 11 n. 15; e1061115366232525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623/30821Copyright (c) 2022 Francisco Rangel dos Santos Sá Lima; Libânia Fernandes Cá; Cícero Nilton Moreira da Silva; Nayara Maranthya da Conceição Gurgel; Vinícius Gomes de Morais; Fábio Costa Santos; Mirna Maria Felix de Lima Lessa; Vládia Kaene da Silva Cabral; Jean Patrick Andrade da Silva; Pedro Rogériohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Francisco Rangel dos Santos SáCá, Libânia FernandesSilva, Cícero Nilton Moreira daGurgel, Nayara Maranthya da Conceição Morais, Vinícius Gomes de Santos, Fábio CostaLessa, Mirna Maria Felix de LimaCabral, Vládia Kaene da SilvaSilva, Jean Patrick Andrade daRogério, Pedro2022-11-27T19:56:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36623Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2024-01-17T09:51:06.569680Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência Portuguese Language Supervised Practice in High School: an experience report Práctica Supervisada en Portugués en la Enseñanza Media: un relato de experiencia |
title |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência |
spellingShingle |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá Práctica Supervisada en Portugués Curso de Lengua Portuguesa Enseñanza media Relato de experiencia. Portuguese Language Supervised Practice Portuguese Language Subject High School Experience report. Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa Disciplina de Língua Portuguesa Ensino Médio Relato de experiência. |
title_short |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência |
title_full |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência |
title_fullStr |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência |
title_sort |
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência |
author |
Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá |
author_facet |
Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá Cá, Libânia Fernandes Silva, Cícero Nilton Moreira da Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição Morais, Vinícius Gomes de Santos, Fábio Costa Lessa, Mirna Maria Felix de Lima Cabral, Vládia Kaene da Silva Silva, Jean Patrick Andrade da Rogério, Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Cá, Libânia Fernandes Silva, Cícero Nilton Moreira da Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição Morais, Vinícius Gomes de Santos, Fábio Costa Lessa, Mirna Maria Felix de Lima Cabral, Vládia Kaene da Silva Silva, Jean Patrick Andrade da Rogério, Pedro |
author2_role |
author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá Cá, Libânia Fernandes Silva, Cícero Nilton Moreira da Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição Morais, Vinícius Gomes de Santos, Fábio Costa Lessa, Mirna Maria Felix de Lima Cabral, Vládia Kaene da Silva Silva, Jean Patrick Andrade da Rogério, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práctica Supervisada en Portugués Curso de Lengua Portuguesa Enseñanza media Relato de experiencia. Portuguese Language Supervised Practice Portuguese Language Subject High School Experience report. Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa Disciplina de Língua Portuguesa Ensino Médio Relato de experiência. |
topic |
Práctica Supervisada en Portugués Curso de Lengua Portuguesa Enseñanza media Relato de experiencia. Portuguese Language Supervised Practice Portuguese Language Subject High School Experience report. Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa Disciplina de Língua Portuguesa Ensino Médio Relato de experiência. |
description |
This experience report aims to share a well succeeded action, which was part of the curricular college component Supervised Practice – High School Portuguese Language, which is mandatory in the Portuguese Language Teaching Course at UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). The action took place in a public high school located in the countryside of Ceará, where we taught Portuguese classes on practitioners-basis from May to July 2017 in a 3rd year class. Regarding the methodological procedures applied, we understand this is an experience report, as modality of scientific and academic writing it is, essentially, of qualitative nature. In order to describe, informatively, dialogued, referenced and critical, in either an academic or professional experience, circumscribed in a historical period, besides the observation and memory, the researcher makes use of the bibliographical research as to substantiate their comprehension of the phenomena. We believe this report may be used as source material for teachers in course, taking into account the doubts related to how to proceed in Supervised Practice, which is an important stage of Portuguese Language Teaching majors. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623 10.33448/rsd-v11i15.36623 |
url |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623 |
identifier_str_mv |
10.33448/rsd-v11i15.36623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623/30821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
publisher.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development |
dc.source.none.fl_str_mv |
Research, Society and Development; Vol. 11 No. 15; e106111536623 Research, Society and Development; Vol. 11 Núm. 15; e106111536623 Research, Society and Development; v. 11 n. 15; e106111536623 2525-3409 reponame:Research, Society and Development instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) instacron:UNIFEI |
instname_str |
Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
instacron_str |
UNIFEI |
institution |
UNIFEI |
reponame_str |
Research, Society and Development |
collection |
Research, Society and Development |
repository.name.fl_str_mv |
Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) |
repository.mail.fl_str_mv |
rsd.articles@gmail.com |
_version_ |
1797052727367303168 |