Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cá, Libânia Fernandes, Silva, Cícero Nilton Moreira da, Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição, Morais, Vinícius Gomes de, Santos, Fábio Costa, Lessa, Mirna Maria Felix de Lima, Cabral, Vládia Kaene da Silva, Silva, Jean Patrick Andrade da, Rogério, Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Research, Society and Development
Texto Completo: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623
Resumo: This experience report aims to share a well succeeded action, which was part of the curricular college component Supervised Practice – High School Portuguese Language, which is mandatory in the Portuguese Language Teaching Course at UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). The action took place in a public high school located in the countryside of Ceará, where we taught Portuguese classes on practitioners-basis from May to July 2017 in a 3rd year class. Regarding the methodological procedures applied, we understand this is an experience report, as modality of scientific and academic writing it is, essentially, of qualitative nature. In order to describe, informatively, dialogued, referenced and critical, in either an academic or professional experience, circumscribed in a historical period, besides the observation and memory, the researcher makes use of the bibliographical research as to substantiate their comprehension of the phenomena. We believe this report may be used as source material for teachers in course, taking into account the doubts related to how to proceed in Supervised Practice, which is an important stage of Portuguese Language Teaching majors.
id UNIFEI_c58e9ffb42db4b88711ec128df88905c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36623
network_acronym_str UNIFEI
network_name_str Research, Society and Development
repository_id_str
spelling Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiênciaPortuguese Language Supervised Practice in High School: an experience reportPráctica Supervisada en Portugués en la Enseñanza Media: un relato de experienciaPráctica Supervisada en PortuguésCurso de Lengua PortuguesaEnseñanza mediaRelato de experiencia.Portuguese Language Supervised PracticePortuguese Language SubjectHigh SchoolExperience report.Estágio Supervisionado em Língua PortuguesaDisciplina de Língua PortuguesaEnsino MédioRelato de experiência.This experience report aims to share a well succeeded action, which was part of the curricular college component Supervised Practice – High School Portuguese Language, which is mandatory in the Portuguese Language Teaching Course at UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). The action took place in a public high school located in the countryside of Ceará, where we taught Portuguese classes on practitioners-basis from May to July 2017 in a 3rd year class. Regarding the methodological procedures applied, we understand this is an experience report, as modality of scientific and academic writing it is, essentially, of qualitative nature. In order to describe, informatively, dialogued, referenced and critical, in either an academic or professional experience, circumscribed in a historical period, besides the observation and memory, the researcher makes use of the bibliographical research as to substantiate their comprehension of the phenomena. We believe this report may be used as source material for teachers in course, taking into account the doubts related to how to proceed in Supervised Practice, which is an important stage of Portuguese Language Teaching majors.Este relato de experiência tem o objetivo de compartilhar uma intervenção bem-sucedida, na disciplina de Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio, componente curricular obrigatório do curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa da UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). A intervenção ocorreu em uma escola pública de ensino médio, localizada no interior do Ceará, na qual ministramos aulas de Língua Portuguesa, na condição de estagiários regentes, nos meses de maio e junho de 2017, para uma turma do terceiro ano. Quanto à metodologia empregada neste texto, entendemos que um relato de experiência, enquanto modalidade de redação acadêmico-científica, é, em sua essência, de natureza qualitativa. Para descrever, de forma informativa, dialogada, referenciada e crítica, uma experiência acadêmica ou profissional, circunscrita em um tempo histórico, além da observação e da memória, o pesquisador vale-se de pesquisa bibliográfica para embasar a sua compreensão dos fenômenos. Acreditamos que este relato pode servir como fonte de consulta para professores em formação, considerando as dúvidas relacionadas a como proceder no Estágio Supervisionado, importante etapa dos cursos de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa.Este relato de experiencia tiene como objetivo compartir una intervención exitosa, en la disciplina de Práctica Supervisada en Lengua Portuguesa en la Enseñanza Media, componente curricular obligatorio de la Licenciatura en Letras-Lengua Portuguesa de la UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira). La intervención tuvo lugar en una escuela secundaria pública, ubicada en el interior de Ceará, en la que impartimos clases de lengua portuguesa, como internos de regentes, en los meses de mayo y junio de 2017, para una clase de tercer año de enseñanza media. En cuanto a la metodología utilizada en este texto, entendemos que un relato de experiencia, como forma de escritura académico-científica, es, en esencia, de carácter cualitativo. Para describir, de manera informativa, dialogada, referenciada y crítica, una experiencia académica o profesional, circunscrita en un tiempo histórico, además de la observación y la memoria, el investigador utiliza la investigación bibliográfica para sustentar su comprensión de los fenómenos. Creemos que este informe puede servir como fuente de consulta para los profesores en formación, considerando las dudas relacionadas a cómo proceder en el Internado Supervisado, etapa importante de los cursos de Licenciatura en Letras-Lengua Portuguesa.Research, Society and Development2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3662310.33448/rsd-v11i15.36623Research, Society and Development; Vol. 11 No. 15; e106111536623Research, Society and Development; Vol. 11 Núm. 15; e106111536623Research, Society and Development; v. 11 n. 15; e1061115366232525-3409reponame:Research, Society and Developmentinstname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)instacron:UNIFEIporhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623/30821Copyright (c) 2022 Francisco Rangel dos Santos Sá Lima; Libânia Fernandes Cá; Cícero Nilton Moreira da Silva; Nayara Maranthya da Conceição Gurgel; Vinícius Gomes de Morais; Fábio Costa Santos; Mirna Maria Felix de Lima Lessa; Vládia Kaene da Silva Cabral; Jean Patrick Andrade da Silva; Pedro Rogériohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Francisco Rangel dos Santos SáCá, Libânia FernandesSilva, Cícero Nilton Moreira daGurgel, Nayara Maranthya da Conceição Morais, Vinícius Gomes de Santos, Fábio CostaLessa, Mirna Maria Felix de LimaCabral, Vládia Kaene da SilvaSilva, Jean Patrick Andrade daRogério, Pedro2022-11-27T19:56:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36623Revistahttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/indexPUBhttps://rsdjournal.org/index.php/rsd/oairsd.articles@gmail.com2525-34092525-3409opendoar:2024-01-17T09:51:06.569680Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
Portuguese Language Supervised Practice in High School: an experience report
Práctica Supervisada en Portugués en la Enseñanza Media: un relato de experiencia
title Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
spellingShingle Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá
Práctica Supervisada en Portugués
Curso de Lengua Portuguesa
Enseñanza media
Relato de experiencia.
Portuguese Language Supervised Practice
Portuguese Language Subject
High School
Experience report.
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa
Disciplina de Língua Portuguesa
Ensino Médio
Relato de experiência.
title_short Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
title_full Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
title_fullStr Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
title_full_unstemmed Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
title_sort Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa no Ensino Médio: um relato de experiência
author Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá
author_facet Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá
Cá, Libânia Fernandes
Silva, Cícero Nilton Moreira da
Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição
Morais, Vinícius Gomes de
Santos, Fábio Costa
Lessa, Mirna Maria Felix de Lima
Cabral, Vládia Kaene da Silva
Silva, Jean Patrick Andrade da
Rogério, Pedro
author_role author
author2 Cá, Libânia Fernandes
Silva, Cícero Nilton Moreira da
Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição
Morais, Vinícius Gomes de
Santos, Fábio Costa
Lessa, Mirna Maria Felix de Lima
Cabral, Vládia Kaene da Silva
Silva, Jean Patrick Andrade da
Rogério, Pedro
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Francisco Rangel dos Santos Sá
Cá, Libânia Fernandes
Silva, Cícero Nilton Moreira da
Gurgel, Nayara Maranthya da Conceição
Morais, Vinícius Gomes de
Santos, Fábio Costa
Lessa, Mirna Maria Felix de Lima
Cabral, Vládia Kaene da Silva
Silva, Jean Patrick Andrade da
Rogério, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Práctica Supervisada en Portugués
Curso de Lengua Portuguesa
Enseñanza media
Relato de experiencia.
Portuguese Language Supervised Practice
Portuguese Language Subject
High School
Experience report.
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa
Disciplina de Língua Portuguesa
Ensino Médio
Relato de experiência.
topic Práctica Supervisada en Portugués
Curso de Lengua Portuguesa
Enseñanza media
Relato de experiencia.
Portuguese Language Supervised Practice
Portuguese Language Subject
High School
Experience report.
Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa
Disciplina de Língua Portuguesa
Ensino Médio
Relato de experiência.
description This experience report aims to share a well succeeded action, which was part of the curricular college component Supervised Practice – High School Portuguese Language, which is mandatory in the Portuguese Language Teaching Course at UNILAB (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira). The action took place in a public high school located in the countryside of Ceará, where we taught Portuguese classes on practitioners-basis from May to July 2017 in a 3rd year class. Regarding the methodological procedures applied, we understand this is an experience report, as modality of scientific and academic writing it is, essentially, of qualitative nature. In order to describe, informatively, dialogued, referenced and critical, in either an academic or professional experience, circumscribed in a historical period, besides the observation and memory, the researcher makes use of the bibliographical research as to substantiate their comprehension of the phenomena. We believe this report may be used as source material for teachers in course, taking into account the doubts related to how to proceed in Supervised Practice, which is an important stage of Portuguese Language Teaching majors.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623
10.33448/rsd-v11i15.36623
url https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623
identifier_str_mv 10.33448/rsd-v11i15.36623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/36623/30821
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
publisher.none.fl_str_mv Research, Society and Development
dc.source.none.fl_str_mv Research, Society and Development; Vol. 11 No. 15; e106111536623
Research, Society and Development; Vol. 11 Núm. 15; e106111536623
Research, Society and Development; v. 11 n. 15; e106111536623
2525-3409
reponame:Research, Society and Development
instname:Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron:UNIFEI
instname_str Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
instacron_str UNIFEI
institution UNIFEI
reponame_str Research, Society and Development
collection Research, Society and Development
repository.name.fl_str_mv Research, Society and Development - Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
repository.mail.fl_str_mv rsd.articles@gmail.com
_version_ 1797052727367303168