Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416
Resumo: This qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics.
id UFU-12_ad02e676e335f60a572a90cb731db117
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40416
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspectiveAnálise de experiências em português como segunda língua a partir de uma perspectiva interseccionalExperiênciasInterseccionalidadePortuguês como segunda línguaExperiencesIntersectionalityPortuguese as a second languageThis qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics.Este estudo de caso qualitativo se centra sobre os conceitos de experiências e interseccionalidade para analisar a relação entre uma intercambista e a língua portuguesa. Este artigo utiliza o paradigma indiciário para analisar os dados coletados pelas entrevistas semiestruturadas. Os resultados do estudo revelaram que as experiências têm a ver com as relações, dinâmicas e circunstâncias vivenciadas por uma biografia inscrita em um corpo físico que não pode ser negligenciado. É possível que experiências vividas, no entrecruzamento dos vetores de opressão, engendrem emoções que afetem a aprendizagem. Por isso, sugere-se uma agenda investigativa em Linguística Aplicada compromissada socialmente.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/4041610.14393/DL34-v12n2a2018-16Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-11431980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416/22381Copyright (c) 2018 Juliana Harumi Chinatti Yamanakainfo:eu-repo/semantics/openAccessYamanaka, Juliana Harumi Chinatti2019-05-23T16:53:16Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40416Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-23T16:53:16Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
Análise de experiências em português como segunda língua a partir de uma perspectiva interseccional
title Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
spellingShingle Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti
Experiências
Interseccionalidade
Português como segunda língua
Experiences
Intersectionality
Portuguese as a second language
title_short Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
title_full Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
title_fullStr Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
title_full_unstemmed Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
title_sort Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
author Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti
author_facet Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yamanaka, Juliana Harumi Chinatti
dc.subject.por.fl_str_mv Experiências
Interseccionalidade
Português como segunda língua
Experiences
Intersectionality
Portuguese as a second language
topic Experiências
Interseccionalidade
Português como segunda língua
Experiences
Intersectionality
Portuguese as a second language
description This qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416
10.14393/DL34-v12n2a2018-16
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40416/22381
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Juliana Harumi Chinatti Yamanaka
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Juliana Harumi Chinatti Yamanaka
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 1123-1143
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716175069184