«PLUS GRAND SOMMAIRE DES FAITS HISTORIQUES, ÉLUCIDÉS AVEC PLUS DE MÉTHODE»: AMÉRICO BRAZILIENSE ET L'INVENTION DE L'ESPACE PAULISTE DANS LE SCRIPT DE L'HISTOIRE SCOLAIRE (1873-1879): Américo Braziliense e a invenção do espaço paulista na escrita da história escolar (1873-1879)
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Almanack (Guarulhos) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/10457 |
Resumo: | In the last quarter of the 19th century, there were countless battles in defense of the renewal of the contents of history in the Brazilian school space. One of the main guidelines of the discussions was related to the expansion of the History of the Mother country in History, which until then had privileged the classic European experience. In this article, we analyze the process of construction of the space of São Paulo and the defense of the History of Brazil in the writing of the school history of the intellectual Paulo Américo Braziliense. A central source is the school book, published in 1876, which reverberated the displacement of the space axis of the Court to the Province of São Paulo, in the context of the process of construction of the republican political culture of São Paulo after the Itu Convention (1873). 2.11.0.0 |
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«PLUS GRAND SOMMAIRE DES FAITS HISTORIQUES, ÉLUCIDÉS AVEC PLUS DE MÉTHODE»: AMÉRICO BRAZILIENSE ET L'INVENTION DE L'ESPACE PAULISTE DANS LE SCRIPT DE L'HISTOIRE SCOLAIRE (1873-1879): Américo Braziliense e a invenção do espaço paulista na escrita da história escolar (1873-1879)“Maior somma de factos historicos, elucidados com mais methodo”: Américo Braziliense e a invenção do espaço paulista na escrita da história escolar (1873-1879)cultura política; historiografía escolar; Américo Braziliensepolitical culture; school historiography; Americo Braziliense.cultura política; historiografia escolar; Américo BrazilienseIn the last quarter of the 19th century, there were countless battles in defense of the renewal of the contents of history in the Brazilian school space. One of the main guidelines of the discussions was related to the expansion of the History of the Mother country in History, which until then had privileged the classic European experience. In this article, we analyze the process of construction of the space of São Paulo and the defense of the History of Brazil in the writing of the school history of the intellectual Paulo Américo Braziliense. A central source is the school book, published in 1876, which reverberated the displacement of the space axis of the Court to the Province of São Paulo, in the context of the process of construction of the republican political culture of São Paulo after the Itu Convention (1873). 2.11.0.0En el último cuartel del siglo XIX ocurrieron innumerables embates en defensa de la renovación de los contenidos de historia en el espacio escolar brasileño. Uno de los principales ejes orientadores de las discusiones era acerca de la ampliación de la Historia Patria en la disciplina Historia, que hasta entonces privilegiaba la experiencia clásica europea. En este artículo analizamos el proceso de construcción del espacio paulista y la defensa de la Historia de Brasil en la escritura de la historia escolar del intelectual paulista Américo Braziliense. Se tiene como fuente central el libro escolar, publicado en 1876, que reverberaba el desplazamiento del eje espacial de la Corte a la Provincia de São Paulo, en el marco del proceso de construcción de la cultura política republicana paulista tras la Convención de Itu (1873). 2.11.0.0 2.11.0.0No último quartel do século XIX ocorreram inúmeros embates em defesa da renovação dos conteúdos de história no espaço escolar brasileiro. Um dos principais eixos norteadores das discussões era atinente à ampliação da História Pátria na disciplina História, que até então privilegiava a experiência clássica europeia. Neste artigo analisamos o processo de construção do espaço paulista e a defesa da História do Brasil na escrita da história escolar do intelectual paulista Américo Braziliense. Tem-se como fonte central o livro escolar, publicado em 1876, que reverberava o deslocamento do eixo espacial da corte para a província de São Paulo, no âmbito do processo de construção da cultura política republicana paulista após a Convenção de Itu (1873). 2.11.0.0Universidade Federal de São Paulo2022-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/1045710.1590/2236-463329ea00420Almanack; No. 29 (2021)Almanack; Núm. 29 (2021)Almanack; n. 29 (2021)2236-4633reponame:Almanack (Guarulhos)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/article/view/10457/8944Copyright (c) 2021 Magno Francisco de Jesus Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Magno Francisco de Jesus2022-02-23T17:32:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10457Revistahttps://periodicos.unifesp.br/index.php/almPUBhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/alm/oaialmanack@unifesp.br||andremachados@yahoo.com.br2236-46332236-4633opendoar:2022-02-23T17:32:33Almanack (Guarulhos) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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