Entre a pesquisa administrada e a prática do artesão: uma aventura, uma vontade, um projeto
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9677 |
Resumo: | The essay discusses some of the limits imposed on the adventure of research by academic bureaucratization that defines research in a time of administered society. It defends the need to recover the intellectual role of the researcher, highlighting some elements considered essential for the work: spare time, silence, loneliness, sharing capacities. It concludes that, denied those elements, research, as it is organized and institutionalized today, has become one of the spheres of thought bureaucratization, contributing to an anti-investigative technocratic posture that contributes to annihilate curiosity, doubt, and confronting the ignorance that investigation should foster. |
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Entre a pesquisa administrada e a prática do artesão: uma aventura, uma vontade, um projetoInvestigarPesquisa adminstradaHistória da educaçãoThe essay discusses some of the limits imposed on the adventure of research by academic bureaucratization that defines research in a time of administered society. It defends the need to recover the intellectual role of the researcher, highlighting some elements considered essential for the work: spare time, silence, loneliness, sharing capacities. It concludes that, denied those elements, research, as it is organized and institutionalized today, has become one of the spheres of thought bureaucratization, contributing to an anti-investigative technocratic posture that contributes to annihilate curiosity, doubt, and confronting the ignorance that investigation should foster. O ensaio discute alguns dos limites impostos à aventura da investigação pela burocratização acadêmica que define a pesquisa em tempos de sociedade administrada. Defende a necessária recuperação do papel intelectual do pesquisador, destacando alguns elementos considerados es- senciais para o seu labor: o tempo, o ócio; o silêncio; a solidão; o compartilhamento. Conclui que, negados aqueles elementos a pesquisa, na forma como está organizada e institucionalizada, hoje, tornou-se uma das esferas da burocratização do pensamento, contribuindo para uma postura tec- nocrática anti-investigativa, que contribui para aniquilar a curiosidade, a dúvida e o enfrentamento da ignorância que o ato de investigar deveria fomentar. Universidade Federal de São Paulo2019-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/967710.34024/olhares.2019.v7.9677Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 7 n. 3 (2019): Número temático "História da Educação: intelectuais, instituições e práticas"; 04-162317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/9677/7303Taborda de Oliveira, Marcus Aurelioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-09T19:28:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9677Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2020-08-09T19:28:17Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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