Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carolino, Amanda Ribeiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar, Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692
Resumo: This study aims to understand how black quota students perceive the importance of affirmative action and the Ethnic-Racial Heteroidentification Commission at a public university. Descriptive/qualitative research was carried out, and the analysis technique was applied: discourse narrative. The epistemology adopted was Critical Racial Theory. Four black quota students from the Federal University of Minas Gerais participated in the study. The students' narratives reinforced the importance of affirmative actions and the Heteroidentification Commission; however, the interviewees did not fail to highlight the obstacles that still exist to black people's inclusion in higher education and signaled possible strategies for overcoming this scenario.
id UNIFOR-2_3482de96bfc5d693f0306295f93988e1
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/13692
network_acronym_str UNIFOR-2
network_name_str Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)
repository_id_str
spelling Affirmative policies: access to higher education for black students in BrazilPolíticas afirmativas: acceso a la enseñanza superior por estudiantes negros en Brasil Políticas afirmativas: acesso ao ensino superior por estudantes negros no BrasilEducaçãoComissão de Heteroidentificação Étnico-RacialEstudantes negrosEducation, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black studentseducación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros.This study aims to understand how black quota students perceive the importance of affirmative action and the Ethnic-Racial Heteroidentification Commission at a public university. Descriptive/qualitative research was carried out, and the analysis technique was applied: discourse narrative. The epistemology adopted was Critical Racial Theory. Four black quota students from the Federal University of Minas Gerais participated in the study. The students' narratives reinforced the importance of affirmative actions and the Heteroidentification Commission; however, the interviewees did not fail to highlight the obstacles that still exist to black people's inclusion in higher education and signaled possible strategies for overcoming this scenario.El objetivo de este estudio es comprender cómo los estudiantes negros cotizantes perciben la importancia de las acciones afirmativas y de la Comisión de Heteroidentificación étnico-Racial en una universidad pública. Fue realizada una investigación descriptiva/cualitativa y aplicada a la técnica de análisis: narrativa del discurso. La epistemología adoptada fue la Teoría Crítica Racial. Participaron del estudio cuatro estudiantes negros cotizantes de la Universidad Federal de Minas Gerais. Las narrativas de los estudiantes reforzaron la importancia de las acciones afirmativas y de la Comisión de Heteroidentificación, sin embargo, los entrevistados no dejaron de enfocar los obstáculos todavía existentes en la inclusión de personas negras en la enseñanza superior e indicaron posibles estrategias para superación de este escenario.O objetivo deste estudo é compreender como os estudantes negros cotistas percebem a importância das ações afirmativas e da Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial em uma universidade pública. Foi realizada uma pesquisa descritiva/ qualitativa e aplicada a técnica de análise: narrativa do discurso. A epistemologia adotada foi a Teoria Crítica Racial. Participaram do estudo quatro estudantes negros cotistas da Universidade Federal de Minas Gerais. As narrativas dos estudantes reforçaram a importância das ações afirmativas e da Comissão de Heteroidentificação, entretanto, os entrevistados não deixaram de destacar os obstáculos ainda existentes na inclusão de pessoas negras no ensino superior e sinalizaram possíveis estratégias para superação desse cenário.Universidade de Fortaleza2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/rca/article/view/1369210.5020/2318-0722.2023.29.e13692Journal of Administrative Sciences; Vol. 29 (2023); 1-14 Revista de Ciencias Administrativas; Vol. 29 (2023); 1-14Revista Ciências Administrativas; v. 29 (2023); 1-142318-0722reponame:Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)instname:Universidade de Fortaleza (UNIFOR)instacron:UNIFORporhttps://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692/7247Copyright (c) 2023 Revista Ciências Administrativashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarolino, Amanda RibeiroFerreira, Cláudia Aparecida AvelarTeodósio, Armindo dos Santos de Sousa2024-04-10T10:49:00Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/13692Revistahttps://periodicos.unifor.br/rcahttp://ojs.unifor.br/index.php/rca/oai||revcca@unifor.br|| sergioforte@unifor.br2318-07221414-0896opendoar:2024-04-10T10:49Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) - Universidade de Fortaleza (UNIFOR)false
dc.title.none.fl_str_mv Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
Políticas afirmativas: acceso a la enseñanza superior por estudiantes negros en Brasil
Políticas afirmativas: acesso ao ensino superior por estudantes negros no Brasil
title Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
spellingShingle Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
Carolino, Amanda Ribeiro
Educação
Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial
Estudantes negros
Education, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black students
educación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros.
title_short Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
title_full Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
title_fullStr Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
title_full_unstemmed Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
title_sort Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
author Carolino, Amanda Ribeiro
author_facet Carolino, Amanda Ribeiro
Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar
Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa
author_role author
author2 Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar
Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carolino, Amanda Ribeiro
Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar
Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial
Estudantes negros
Education, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black students
educación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros.
topic Educação
Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial
Estudantes negros
Education, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black students
educación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros.
description This study aims to understand how black quota students perceive the importance of affirmative action and the Ethnic-Racial Heteroidentification Commission at a public university. Descriptive/qualitative research was carried out, and the analysis technique was applied: discourse narrative. The epistemology adopted was Critical Racial Theory. Four black quota students from the Federal University of Minas Gerais participated in the study. The students' narratives reinforced the importance of affirmative actions and the Heteroidentification Commission; however, the interviewees did not fail to highlight the obstacles that still exist to black people's inclusion in higher education and signaled possible strategies for overcoming this scenario.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692
10.5020/2318-0722.2023.29.e13692
url https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692
identifier_str_mv 10.5020/2318-0722.2023.29.e13692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692/7247
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Ciências Administrativas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Ciências Administrativas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Administrative Sciences; Vol. 29 (2023); 1-14
Revista de Ciencias Administrativas; Vol. 29 (2023); 1-14
Revista Ciências Administrativas; v. 29 (2023); 1-14
2318-0722
reponame:Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)
instname:Universidade de Fortaleza (UNIFOR)
instacron:UNIFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (UNIFOR)
instacron_str UNIFOR
institution UNIFOR
reponame_str Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)
collection Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) - Universidade de Fortaleza (UNIFOR)
repository.mail.fl_str_mv ||revcca@unifor.br|| sergioforte@unifor.br
_version_ 1800217278261755904