Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692 |
Resumo: | This study aims to understand how black quota students perceive the importance of affirmative action and the Ethnic-Racial Heteroidentification Commission at a public university. Descriptive/qualitative research was carried out, and the analysis technique was applied: discourse narrative. The epistemology adopted was Critical Racial Theory. Four black quota students from the Federal University of Minas Gerais participated in the study. The students' narratives reinforced the importance of affirmative actions and the Heteroidentification Commission; however, the interviewees did not fail to highlight the obstacles that still exist to black people's inclusion in higher education and signaled possible strategies for overcoming this scenario. |
id |
UNIFOR-2_3482de96bfc5d693f0306295f93988e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ojs.unifor.br:article/13692 |
network_acronym_str |
UNIFOR-2 |
network_name_str |
Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Affirmative policies: access to higher education for black students in BrazilPolíticas afirmativas: acceso a la enseñanza superior por estudiantes negros en Brasil Políticas afirmativas: acesso ao ensino superior por estudantes negros no BrasilEducaçãoComissão de Heteroidentificação Étnico-RacialEstudantes negrosEducation, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black studentseducación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros.This study aims to understand how black quota students perceive the importance of affirmative action and the Ethnic-Racial Heteroidentification Commission at a public university. Descriptive/qualitative research was carried out, and the analysis technique was applied: discourse narrative. The epistemology adopted was Critical Racial Theory. Four black quota students from the Federal University of Minas Gerais participated in the study. The students' narratives reinforced the importance of affirmative actions and the Heteroidentification Commission; however, the interviewees did not fail to highlight the obstacles that still exist to black people's inclusion in higher education and signaled possible strategies for overcoming this scenario.El objetivo de este estudio es comprender cómo los estudiantes negros cotizantes perciben la importancia de las acciones afirmativas y de la Comisión de Heteroidentificación étnico-Racial en una universidad pública. Fue realizada una investigación descriptiva/cualitativa y aplicada a la técnica de análisis: narrativa del discurso. La epistemología adoptada fue la Teoría Crítica Racial. Participaron del estudio cuatro estudiantes negros cotizantes de la Universidad Federal de Minas Gerais. Las narrativas de los estudiantes reforzaron la importancia de las acciones afirmativas y de la Comisión de Heteroidentificación, sin embargo, los entrevistados no dejaron de enfocar los obstáculos todavía existentes en la inclusión de personas negras en la enseñanza superior e indicaron posibles estrategias para superación de este escenario.O objetivo deste estudo é compreender como os estudantes negros cotistas percebem a importância das ações afirmativas e da Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial em uma universidade pública. Foi realizada uma pesquisa descritiva/ qualitativa e aplicada a técnica de análise: narrativa do discurso. A epistemologia adotada foi a Teoria Crítica Racial. Participaram do estudo quatro estudantes negros cotistas da Universidade Federal de Minas Gerais. As narrativas dos estudantes reforçaram a importância das ações afirmativas e da Comissão de Heteroidentificação, entretanto, os entrevistados não deixaram de destacar os obstáculos ainda existentes na inclusão de pessoas negras no ensino superior e sinalizaram possíveis estratégias para superação desse cenário.Universidade de Fortaleza2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/rca/article/view/1369210.5020/2318-0722.2023.29.e13692Journal of Administrative Sciences; Vol. 29 (2023); 1-14 Revista de Ciencias Administrativas; Vol. 29 (2023); 1-14Revista Ciências Administrativas; v. 29 (2023); 1-142318-0722reponame:Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online)instname:Universidade de Fortaleza (UNIFOR)instacron:UNIFORporhttps://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692/7247Copyright (c) 2023 Revista Ciências Administrativashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarolino, Amanda RibeiroFerreira, Cláudia Aparecida AvelarTeodósio, Armindo dos Santos de Sousa2024-04-10T10:49:00Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/13692Revistahttps://periodicos.unifor.br/rcahttp://ojs.unifor.br/index.php/rca/oai||revcca@unifor.br|| sergioforte@unifor.br2318-07221414-0896opendoar:2024-04-10T10:49Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) - Universidade de Fortaleza (UNIFOR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil Políticas afirmativas: acceso a la enseñanza superior por estudiantes negros en Brasil Políticas afirmativas: acesso ao ensino superior por estudantes negros no Brasil |
title |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil |
spellingShingle |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil Carolino, Amanda Ribeiro Educação Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial Estudantes negros Education, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black students educación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros. |
title_short |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil |
title_full |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil |
title_fullStr |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil |
title_full_unstemmed |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil |
title_sort |
Affirmative policies: access to higher education for black students in Brazil |
author |
Carolino, Amanda Ribeiro |
author_facet |
Carolino, Amanda Ribeiro Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carolino, Amanda Ribeiro Ferreira, Cláudia Aparecida Avelar Teodósio, Armindo dos Santos de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial Estudantes negros Education, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black students educación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros. |
topic |
Educação Comissão de Heteroidentificação Étnico-Racial Estudantes negros Education, Commission on Ethnic-Racial Heteroidentification, Black students educación, comisión de heteroidentificación étnico-racial, estudiantes negros. |
description |
This study aims to understand how black quota students perceive the importance of affirmative action and the Ethnic-Racial Heteroidentification Commission at a public university. Descriptive/qualitative research was carried out, and the analysis technique was applied: discourse narrative. The epistemology adopted was Critical Racial Theory. Four black quota students from the Federal University of Minas Gerais participated in the study. The students' narratives reinforced the importance of affirmative actions and the Heteroidentification Commission; however, the interviewees did not fail to highlight the obstacles that still exist to black people's inclusion in higher education and signaled possible strategies for overcoming this scenario. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692 10.5020/2318-0722.2023.29.e13692 |
url |
https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692 |
identifier_str_mv |
10.5020/2318-0722.2023.29.e13692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/rca/article/view/13692/7247 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Ciências Administrativas http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Ciências Administrativas http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Administrative Sciences; Vol. 29 (2023); 1-14 Revista de Ciencias Administrativas; Vol. 29 (2023); 1-14 Revista Ciências Administrativas; v. 29 (2023); 1-14 2318-0722 reponame:Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) instname:Universidade de Fortaleza (UNIFOR) instacron:UNIFOR |
instname_str |
Universidade de Fortaleza (UNIFOR) |
instacron_str |
UNIFOR |
institution |
UNIFOR |
reponame_str |
Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) |
collection |
Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ciências Administrativas (Fortaleza. Online) - Universidade de Fortaleza (UNIFOR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revcca@unifor.br|| sergioforte@unifor.br |
_version_ |
1800217278261755904 |