Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Mouseion (Canoas) |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283 |
Resumo: | This paper is an investigation on image. From the fifties, the photographic image has been valorized as a axial moment. In the eighties, a tradition of photographic representation develops a strong questioning and commitment related to vulnerable social sectors. This process is concomitant with the strong consolidation of the illustrated press and also the recognition of photography as a autonomous and efficient way to celebrate a nation’s cultural memory and imagination. |
id |
UNILASALLE-1_c6ed1bd16586f847fe34ebdfe2d3467c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/1283 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-1 |
network_name_str |
Mouseion (Canoas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nationImágenes axiales: la memoria visual que refunda la mirada y el imaginario de un paísImagens axiais: a memória visual como fundadora da perspectiva e imaginação de uma naçãoImagePhotographyIllustrated pressImagenFotografíaPrensa ilustradaFotografiaImagemImagemFotografiaImprensa ilustradaThis paper is an investigation on image. From the fifties, the photographic image has been valorized as a axial moment. In the eighties, a tradition of photographic representation develops a strong questioning and commitment related to vulnerable social sectors. This process is concomitant with the strong consolidation of the illustrated press and also the recognition of photography as a autonomous and efficient way to celebrate a nation’s cultural memory and imagination.El texto es una investigación de la imagen. A partir de la década de 1950, la imagen la fotografía llegó a ser pensada como un momento axial. En los años ochenta se estableció una tradición de representación fotográfica con fuerte cuestionamiento y compromiso con la sectores sociales más vulnerables. Este proceso es concomitante con la fuerte consolidación de la prensa ilustrada y también con el reconocimiento de la fotografía como medio de creación autónoma y eficiente de la memoria cultural y del imaginario de un país.O texto é uma investigação sobre a imagem. A partir dos anos cinqüenta, a imagem fotográfica passou a ser pensada como um momento axial. Estabelece-se, nos anos oitenta, uma tradição de representação fotográfica com forte questionamento e compromisso com os setores sociais mais vulneráveis. Esse processo é concomitante com a forte consolidação da imprensa ilustrada e também com o reconhecimento da fotografia enquanto um meio de criação autônomo e eficiente quando se fala de memória cultural e imaginação de um país.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2013-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaioapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/128310.18316/1283Mouseion; No. 15 (2013); p. 67-85Revista Mouseion; n. 15 (2013); p. 67-851981-7207reponame:Mouseion (Canoas)instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle)instacron:UNILASALLEspahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283/916Quijada, Gonzalo Leivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-31T12:28:13Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/1283Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseionhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/oai||revista.mouseion@unilasalle.edu.br1981-72071981-7207opendoar:2022-05-31T12:28:13Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation Imágenes axiales: la memoria visual que refunda la mirada y el imaginario de un país Imagens axiais: a memória visual como fundadora da perspectiva e imaginação de uma nação |
title |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation |
spellingShingle |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation Quijada, Gonzalo Leiva Image Photography Illustrated press Imagen Fotografía Prensa ilustrada Fotografia Imagem Imagem Fotografia Imprensa ilustrada |
title_short |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation |
title_full |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation |
title_fullStr |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation |
title_full_unstemmed |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation |
title_sort |
Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation |
author |
Quijada, Gonzalo Leiva |
author_facet |
Quijada, Gonzalo Leiva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quijada, Gonzalo Leiva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Image Photography Illustrated press Imagen Fotografía Prensa ilustrada Fotografia Imagem Imagem Fotografia Imprensa ilustrada |
topic |
Image Photography Illustrated press Imagen Fotografía Prensa ilustrada Fotografia Imagem Imagem Fotografia Imprensa ilustrada |
description |
This paper is an investigation on image. From the fifties, the photographic image has been valorized as a axial moment. In the eighties, a tradition of photographic representation develops a strong questioning and commitment related to vulnerable social sectors. This process is concomitant with the strong consolidation of the illustrated press and also the recognition of photography as a autonomous and efficient way to celebrate a nation’s cultural memory and imagination. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ensaio |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283 10.18316/1283 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283 |
identifier_str_mv |
10.18316/1283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283/916 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mouseion; No. 15 (2013); p. 67-85 Revista Mouseion; n. 15 (2013); p. 67-85 1981-7207 reponame:Mouseion (Canoas) instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Centro Universitário La Salle (Unilasalle) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Mouseion (Canoas) |
collection |
Mouseion (Canoas) |
repository.name.fl_str_mv |
Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.mouseion@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1800218180214325248 |