Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quijada, Gonzalo Leiva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Mouseion (Canoas)
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283
Resumo: This paper is an investigation on image. From the fifties, the photographic image has been valorized as a axial moment. In the eighties, a tradition of photographic representation develops a strong questioning and commitment related to vulnerable social sectors. This process is concomitant with the strong consolidation of the illustrated press and also the recognition of photography as a autonomous and efficient way to celebrate a nation’s cultural memory and imagination.
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spelling Axial images: visual memory as founder of perspective and imagination of a nationImágenes axiales: la memoria visual que refunda la mirada y el imaginario de un paísImagens axiais: a memória visual como fundadora da perspectiva e imaginação de uma naçãoImagePhotographyIllustrated pressImagenFotografíaPrensa ilustradaFotografiaImagemImagemFotografiaImprensa ilustradaThis paper is an investigation on image. From the fifties, the photographic image has been valorized as a axial moment. In the eighties, a tradition of photographic representation develops a strong questioning and commitment related to vulnerable social sectors. This process is concomitant with the strong consolidation of the illustrated press and also the recognition of photography as a autonomous and efficient way to celebrate a nation’s cultural memory and imagination.El texto es una investigación de la imagen. A partir de la década de 1950, la imagen la fotografía llegó a ser pensada como un momento axial. En los años ochenta se estableció una tradición de representación fotográfica con fuerte cuestionamiento y compromiso con la sectores sociales más vulnerables. Este proceso es concomitante con la fuerte consolidación de la prensa ilustrada y también con el reconocimiento de la fotografía como medio de creación autónoma y eficiente de la memoria cultural y del imaginario de un país.O texto é uma investigação sobre a imagem. A partir dos anos cinqüenta, a imagem fotográfica passou a ser pensada como um momento axial. Estabelece-se, nos anos oitenta, uma tradição de representação fotográfica com forte questionamento e compromisso com os setores sociais mais vulneráveis. Esse processo é concomitante com a forte consolidação da imprensa ilustrada e também com o reconhecimento da fotografia enquanto um meio de criação autônomo e eficiente quando se fala de memória cultural e imaginação de um país.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2013-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaioapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/128310.18316/1283Mouseion; No. 15 (2013); p. 67-85Revista Mouseion; n. 15 (2013); p. 67-851981-7207reponame:Mouseion (Canoas)instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle)instacron:UNILASALLEspahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/1283/916Quijada, Gonzalo Leivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-31T12:28:13Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/1283Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseionhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/oai||revista.mouseion@unilasalle.edu.br1981-72071981-7207opendoar:2022-05-31T12:28:13Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle)false
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