Relire Gaston Bachelard today

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perru, Olivier
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
fra
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859
Resumo: This paper considers three aspects of the thought of Bachelard with the aim of an education in the scientific thought: some epistemological obstacles more frequently met in education as the obstacle of common experience and the obstacle of false general information (La formation de l’esprit scientifique, 1938); the way the scientific reasoning concerns the whole experimental approach and effort of theorization (Le racionalism appliqué, 1949); the complementarities between the scientific process and the literary, artistic or philosophic process in the approach of nature. In this last prospect, it is convenient to present the surrounding nature as a set of realities to be approached under diverse looks: scientific, artistic, philosophic, poetic…
id UNILASALLE-2_75774d408b18b17c9df8315ce8a2e5d9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3859
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Relire Gaston Bachelard todayReler Gaston Bachelard hojeBachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience.Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência.This paper considers three aspects of the thought of Bachelard with the aim of an education in the scientific thought: some epistemological obstacles more frequently met in education as the obstacle of common experience and the obstacle of false general information (La formation de l’esprit scientifique, 1938); the way the scientific reasoning concerns the whole experimental approach and effort of theorization (Le racionalism appliqué, 1949); the complementarities between the scientific process and the literary, artistic or philosophic process in the approach of nature. In this last prospect, it is convenient to present the surrounding nature as a set of realities to be approached under diverse looks: scientific, artistic, philosophic, poetic…Este artigo leva em consideração três aspectos do pensamento de Bachelard tendo em vista uma educação para o pensamento científico: alguns obstáculos epistemológicos mais frequentemente encontrados no ensino tais como o obstáculo da experiência comum e das falsas generalidades (La formation de l’esprit scientifique, 1938); a maneira pela qual o raciocínio científico diz respeito ao conjunto da abordagem experimental e o esforço de teorização (Le rationalisme appliqué, 1949); a complementaridade entre o método científico e uma obra literária, artística ou filosófica na sua proximidade com a natureza. Nesta última perspectiva, é apropriado apresentar a natureza como um conjunto de realidades a ser abordado sob diversos olhares: científico, artístico, filosófico, poético...Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasPerru, Olivier2017-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/385910.18316/recc.v22i2.3859Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 2 (2017); p. 83-912236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporfrahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdf_1Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-08T00:39:06Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3859Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2017-08-08T00:39:06Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Relire Gaston Bachelard today
Reler Gaston Bachelard hoje
title Relire Gaston Bachelard today
spellingShingle Relire Gaston Bachelard today
Perru, Olivier
Bachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience.
Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência.
title_short Relire Gaston Bachelard today
title_full Relire Gaston Bachelard today
title_fullStr Relire Gaston Bachelard today
title_full_unstemmed Relire Gaston Bachelard today
title_sort Relire Gaston Bachelard today
author Perru, Olivier
author_facet Perru, Olivier
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Perru, Olivier
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Bachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience.
Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência.
topic Bachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience.
Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência.
description This paper considers three aspects of the thought of Bachelard with the aim of an education in the scientific thought: some epistemological obstacles more frequently met in education as the obstacle of common experience and the obstacle of false general information (La formation de l’esprit scientifique, 1938); the way the scientific reasoning concerns the whole experimental approach and effort of theorization (Le racionalism appliqué, 1949); the complementarities between the scientific process and the literary, artistic or philosophic process in the approach of nature. In this last prospect, it is convenient to present the surrounding nature as a set of realities to be approached under diverse looks: scientific, artistic, philosophic, poetic…
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-02
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859
10.18316/recc.v22i2.3859
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859
identifier_str_mv 10.18316/recc.v22i2.3859
dc.language.iso.fl_str_mv por
fra
language por
fra
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdf
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 2 (2017); p. 83-91
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870407647232