Relire Gaston Bachelard today
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por fra |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859 |
Resumo: | This paper considers three aspects of the thought of Bachelard with the aim of an education in the scientific thought: some epistemological obstacles more frequently met in education as the obstacle of common experience and the obstacle of false general information (La formation de l’esprit scientifique, 1938); the way the scientific reasoning concerns the whole experimental approach and effort of theorization (Le racionalism appliqué, 1949); the complementarities between the scientific process and the literary, artistic or philosophic process in the approach of nature. In this last prospect, it is convenient to present the surrounding nature as a set of realities to be approached under diverse looks: scientific, artistic, philosophic, poetic… |
id |
UNILASALLE-2_75774d408b18b17c9df8315ce8a2e5d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3859 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Relire Gaston Bachelard todayReler Gaston Bachelard hojeBachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience.Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência.This paper considers three aspects of the thought of Bachelard with the aim of an education in the scientific thought: some epistemological obstacles more frequently met in education as the obstacle of common experience and the obstacle of false general information (La formation de l’esprit scientifique, 1938); the way the scientific reasoning concerns the whole experimental approach and effort of theorization (Le racionalism appliqué, 1949); the complementarities between the scientific process and the literary, artistic or philosophic process in the approach of nature. In this last prospect, it is convenient to present the surrounding nature as a set of realities to be approached under diverse looks: scientific, artistic, philosophic, poetic…Este artigo leva em consideração três aspectos do pensamento de Bachelard tendo em vista uma educação para o pensamento científico: alguns obstáculos epistemológicos mais frequentemente encontrados no ensino tais como o obstáculo da experiência comum e das falsas generalidades (La formation de l’esprit scientifique, 1938); a maneira pela qual o raciocínio científico diz respeito ao conjunto da abordagem experimental e o esforço de teorização (Le rationalisme appliqué, 1949); a complementaridade entre o método científico e uma obra literária, artística ou filosófica na sua proximidade com a natureza. Nesta última perspectiva, é apropriado apresentar a natureza como um conjunto de realidades a ser abordado sob diversos olhares: científico, artístico, filosófico, poético...Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasPerru, Olivier2017-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/385910.18316/recc.v22i2.3859Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 2 (2017); p. 83-912236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporfrahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdf_1Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-08T00:39:06Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3859Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2017-08-08T00:39:06Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relire Gaston Bachelard today Reler Gaston Bachelard hoje |
title |
Relire Gaston Bachelard today |
spellingShingle |
Relire Gaston Bachelard today Perru, Olivier Bachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience. Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência. |
title_short |
Relire Gaston Bachelard today |
title_full |
Relire Gaston Bachelard today |
title_fullStr |
Relire Gaston Bachelard today |
title_full_unstemmed |
Relire Gaston Bachelard today |
title_sort |
Relire Gaston Bachelard today |
author |
Perru, Olivier |
author_facet |
Perru, Olivier |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perru, Olivier |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience. Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência. |
topic |
Bachelard; Education; Epistemological obstacle; Experience. Bachelard; Educação; Obstáculo Epistemológico; Experiência. |
description |
This paper considers three aspects of the thought of Bachelard with the aim of an education in the scientific thought: some epistemological obstacles more frequently met in education as the obstacle of common experience and the obstacle of false general information (La formation de l’esprit scientifique, 1938); the way the scientific reasoning concerns the whole experimental approach and effort of theorization (Le racionalism appliqué, 1949); the complementarities between the scientific process and the literary, artistic or philosophic process in the approach of nature. In this last prospect, it is convenient to present the surrounding nature as a set of realities to be approached under diverse looks: scientific, artistic, philosophic, poetic… |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859 10.18316/recc.v22i2.3859 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v22i2.3859 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por fra |
language |
por fra |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdf https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3859/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 2 (2017); p. 83-91 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870407647232 |