Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Marisa Vasconcelos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3646
Resumo: Considering that the child’s entry into daycare center - especially during the first year of life - maintains as a controversial thematic and involves many times divergent conceptions, this article discusses aspects concerning the relationships family-school, proposing reflections about everyday situations. Therefore, we will analyze the words of a mother who was interviewed after the adaptation of her baby to the daycare center, some aspects and possible ways to the organization of work with families in the area of early childhood education institution. Finally, it proposes three areas of action that can promote the formation of childhood education spaces that include the perspective of comprehensiveness in the care and education of children.
id UNILASALLE-2_c6cd765406224052c5ad0ac8e1f8f4e1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3646
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationshipOs bebês na Educação Infantil: um olhar para as relações creche e famíliasEarly Childhood Education; Family School Relationship; Child Care; Pedagogical Practice.Educação; Educação Infantil; Psicologia da EducaçãoEducação Infantil; Relações Escola-Família; Cuidados com a Criança; Prática Pedagógica.Considering that the child’s entry into daycare center - especially during the first year of life - maintains as a controversial thematic and involves many times divergent conceptions, this article discusses aspects concerning the relationships family-school, proposing reflections about everyday situations. Therefore, we will analyze the words of a mother who was interviewed after the adaptation of her baby to the daycare center, some aspects and possible ways to the organization of work with families in the area of early childhood education institution. Finally, it proposes three areas of action that can promote the formation of childhood education spaces that include the perspective of comprehensiveness in the care and education of children.A entrada do bebê nas instituições de Educação Infantil, especialmente em seu primeiro ano de vida, ainda é temática de conflituosa discussão e envolve concepções muitas vezes divergentes e pouco refletidas. O artigo recorta aspectos concernentes às relações escola-famílias, buscando refletir acerca de situações cotidianas. Para tanto, buscamos, a partir das falas de uma mãe, entrevistada logo após o início do processo de adaptação de sua bebê à creche, pensar alguns aspectos e possíveis norteamentos para a organização do trabalho com as famílias no espaço da instituição de Educação Infantil. Por fim, propõem-se três eixos de ações que podem favorecer a constituição de espaços de Educação Infantil que contemplem a perspectiva da integralidade no cuidado e educação das crianças.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFerreira, Marisa Vasconcelos2017-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/364610.18316/recc.v22i3.3646Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 113-1282236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3646/pdfDireitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-11T00:35:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3646Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-01-11T00:35:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
Os bebês na Educação Infantil: um olhar para as relações creche e famílias
title Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
spellingShingle Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
Ferreira, Marisa Vasconcelos
Early Childhood Education; Family School Relationship; Child Care; Pedagogical Practice.
Educação; Educação Infantil; Psicologia da Educação
Educação Infantil; Relações Escola-Família; Cuidados com a Criança; Prática Pedagógica.
title_short Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
title_full Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
title_fullStr Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
title_full_unstemmed Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
title_sort Babies in Early Childhood Education: a look at day care and family relationship
author Ferreira, Marisa Vasconcelos
author_facet Ferreira, Marisa Vasconcelos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Marisa Vasconcelos
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Early Childhood Education; Family School Relationship; Child Care; Pedagogical Practice.
Educação; Educação Infantil; Psicologia da Educação
Educação Infantil; Relações Escola-Família; Cuidados com a Criança; Prática Pedagógica.
topic Early Childhood Education; Family School Relationship; Child Care; Pedagogical Practice.
Educação; Educação Infantil; Psicologia da Educação
Educação Infantil; Relações Escola-Família; Cuidados com a Criança; Prática Pedagógica.
description Considering that the child’s entry into daycare center - especially during the first year of life - maintains as a controversial thematic and involves many times divergent conceptions, this article discusses aspects concerning the relationships family-school, proposing reflections about everyday situations. Therefore, we will analyze the words of a mother who was interviewed after the adaptation of her baby to the daycare center, some aspects and possible ways to the organization of work with families in the area of early childhood education institution. Finally, it proposes three areas of action that can promote the formation of childhood education spaces that include the perspective of comprehensiveness in the care and education of children.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-24
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3646
10.18316/recc.v22i3.3646
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3646
identifier_str_mv 10.18316/recc.v22i3.3646
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3646/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 113-128
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870791426048