Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adan Renê Pereira da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Neves, André Luiz Machado das, Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507
Resumo: The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal.
id UNILASALLE-2_cd1a0439222bbdc924802dda389fea0a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5507
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”Relações de gênero e diversidade sexual na escola: a docência na minimização de preconceitos em tempos de “ideologia de gênero”“Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity.Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores“Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero.The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal.O debate atual sobre gênero e diversidade sexual em muito acena para a leitura que a sociedade faz das pessoas lésbicas, gays, bissexuais, travestis, transexuais (LGBT). Em tempos de avanço do conservadorismo e de “ideologia de gênero” como categoria de pânico moral, busca-se, com foco em um estudo de caso, cujos dados foram obtidos por intermédio de uma entrevista semiestruturada, discutir o desafio docente frente a estas disputas e controvérsias, para a realização de práticas de educação voltadas às diversidades de gênero e sexual na escola. Como principais resultados, pôde-se perceber o prejuízo causado pelo pensamento conservador ao trabalho docente que pretenda discutir gênero e sexualidade. Por intermédio da resistência oferecida por pais e mães, pelos/as próprios/as colegas de trabalho, a escola acaba por não cumprir sua função de acolher a todos e todas, já que professores e professoras são pensados como instrutores/as e não como docentes, prejudicando a criticidade que deve permear os processos de ensino-aprendizagem pertinentes ao ambiente escolar. Neste viés, os cursos de formação (inicial e/ou continuada) podem funcionar como instrumentos para professores e professoras repensarem suas práticas, desenvolvendo o pensamento crítico e gestando uma escola também mais crítica e pautada na cidadania e nos direitos humanos, fazendo com que os/as docentes se tornem agentes da transformação social enquanto meio de combate ao ideal conservador. Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasSilva, Adan Renê Pereira daNeves, André Luiz Machado dasMascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento2019-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/550710.18316/recc.v24i3.5507Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 33-482236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507/pdfDireitos autorais 2019 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:03:57Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5507Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:03:57Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
Relações de gênero e diversidade sexual na escola: a docência na minimização de preconceitos em tempos de “ideologia de gênero”
title Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
spellingShingle Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
Silva, Adan Renê Pereira da
“Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity.
Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores
“Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero.
title_short Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
title_full Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
title_fullStr Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
title_full_unstemmed Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
title_sort Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
author Silva, Adan Renê Pereira da
author_facet Silva, Adan Renê Pereira da
Neves, André Luiz Machado das
Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento
author_role author
author2 Neves, André Luiz Machado das
Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Adan Renê Pereira da
Neves, André Luiz Machado das
Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv “Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity.
Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores
“Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero.
topic “Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity.
Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores
“Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero.
description The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507
10.18316/recc.v24i3.5507
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507
identifier_str_mv 10.18316/recc.v24i3.5507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 33-48
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869751238656