Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507 |
Resumo: | The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal. |
id |
UNILASALLE-2_cd1a0439222bbdc924802dda389fea0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5507 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”Relações de gênero e diversidade sexual na escola: a docência na minimização de preconceitos em tempos de “ideologia de gênero”“Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity.Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores“Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero.The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal.O debate atual sobre gênero e diversidade sexual em muito acena para a leitura que a sociedade faz das pessoas lésbicas, gays, bissexuais, travestis, transexuais (LGBT). Em tempos de avanço do conservadorismo e de “ideologia de gênero” como categoria de pânico moral, busca-se, com foco em um estudo de caso, cujos dados foram obtidos por intermédio de uma entrevista semiestruturada, discutir o desafio docente frente a estas disputas e controvérsias, para a realização de práticas de educação voltadas às diversidades de gênero e sexual na escola. Como principais resultados, pôde-se perceber o prejuízo causado pelo pensamento conservador ao trabalho docente que pretenda discutir gênero e sexualidade. Por intermédio da resistência oferecida por pais e mães, pelos/as próprios/as colegas de trabalho, a escola acaba por não cumprir sua função de acolher a todos e todas, já que professores e professoras são pensados como instrutores/as e não como docentes, prejudicando a criticidade que deve permear os processos de ensino-aprendizagem pertinentes ao ambiente escolar. Neste viés, os cursos de formação (inicial e/ou continuada) podem funcionar como instrumentos para professores e professoras repensarem suas práticas, desenvolvendo o pensamento crítico e gestando uma escola também mais crítica e pautada na cidadania e nos direitos humanos, fazendo com que os/as docentes se tornem agentes da transformação social enquanto meio de combate ao ideal conservador. Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasSilva, Adan Renê Pereira daNeves, André Luiz Machado dasMascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento2019-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/550710.18316/recc.v24i3.5507Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 33-482236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507/pdfDireitos autorais 2019 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:03:57Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5507Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:03:57Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” Relações de gênero e diversidade sexual na escola: a docência na minimização de preconceitos em tempos de “ideologia de gênero” |
title |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” |
spellingShingle |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” Silva, Adan Renê Pereira da “Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity. Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores “Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero. |
title_short |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” |
title_full |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” |
title_fullStr |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” |
title_full_unstemmed |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” |
title_sort |
Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology” |
author |
Silva, Adan Renê Pereira da |
author_facet |
Silva, Adan Renê Pereira da Neves, André Luiz Machado das Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Neves, André Luiz Machado das Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Adan Renê Pereira da Neves, André Luiz Machado das Mascarenhas, Suely Aparecida do Nascimento |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
“Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity. Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores “Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero. |
topic |
“Gender Ideology”; Teacher Training; Conservatism; Sexual and Gender Diversity. Educação; Gênero e Sexualidade; Formação de professores “Ideologia de Gênero”; Formação de Professores/as; Conservadorismo; Diversidade Sexual e de Gênero. |
description |
The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507 10.18316/recc.v24i3.5507 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v24i3.5507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5507/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 24, n. 3 (2019); p. 33-48 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869751238656 |