Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319 |
Resumo: | The Supervised Internship (ECS) is an important stage in the initial formation of teachers. This is a time when the student faces the environment of the chosen profession, and different emotions emerge in this process. This research investigated the emotions expressed by five graduates of Federal University of Triangulo Mineiro of Natural Sciences and Mathematics courses in an ECS situation. In a theoretical-methodological bias, we used observations and audio and video recordings of the undergraduate regencies, and interviews and the analyzes were supported by the Stimulated Remembrance Method. The confrontation with the school reality stands out as the biggest challenge faced by the graduates when entering the classroom, emerging emotions such as fear, anxiety, and anguish. |
id |
UNILASALLE-2_f53a1316c2ecae295a411a06ad8fd48b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6319 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internshipsInvestigando as emoções de licenciandos em situação de estágio curricular supervisionadoInitial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method.EducaçãoFormação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada.The Supervised Internship (ECS) is an important stage in the initial formation of teachers. This is a time when the student faces the environment of the chosen profession, and different emotions emerge in this process. This research investigated the emotions expressed by five graduates of Federal University of Triangulo Mineiro of Natural Sciences and Mathematics courses in an ECS situation. In a theoretical-methodological bias, we used observations and audio and video recordings of the undergraduate regencies, and interviews and the analyzes were supported by the Stimulated Remembrance Method. The confrontation with the school reality stands out as the biggest challenge faced by the graduates when entering the classroom, emerging emotions such as fear, anxiety, and anguish.O Estágio Curricular Supervisionado (ECS) é uma importante etapa na formação inicial de professores, sendo o momento em que o licenciando depara-se com o ambiente da profissão que escolheu, emergindo diferentes emoções neste processo. Esta pesquisa investigou as emoções manifestadas por cinco licenciandos de cursos de Ciências da Natureza e Matemática da Universidade Federal do Triângulo Mineiro em situação de ECS. Em um viés metodológico, empregou-se observações e gravações em áudio e vídeo de regências e entrevistas semiestruturadas, sendo as análises amparadas por meio do Método da Lembrança Estimulada. Os resultados mostraram que o confronto com a realidade escolar constitui o maior desafio enfrentado pelos licenciandos ao adentrar à sala de aula, porquanto é gerador de emoções, como medo, ansiedade e angústia.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Gomes, Aline ResendeColombo Junior, Pedro Donizete2020-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/631910.18316/recc.v25i3.6319Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 3 (2020); p. 165-1812236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:10:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6319Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:10:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships Investigando as emoções de licenciandos em situação de estágio curricular supervisionado |
title |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships |
spellingShingle |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships Gomes, Aline Resende Initial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method. Educação Formação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada. |
title_short |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships |
title_full |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships |
title_fullStr |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships |
title_full_unstemmed |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships |
title_sort |
Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships |
author |
Gomes, Aline Resende |
author_facet |
Gomes, Aline Resende Colombo Junior, Pedro Donizete |
author_role |
author |
author2 |
Colombo Junior, Pedro Donizete |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Aline Resende Colombo Junior, Pedro Donizete |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method. Educação Formação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada. |
topic |
Initial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method. Educação Formação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada. |
description |
The Supervised Internship (ECS) is an important stage in the initial formation of teachers. This is a time when the student faces the environment of the chosen profession, and different emotions emerge in this process. This research investigated the emotions expressed by five graduates of Federal University of Triangulo Mineiro of Natural Sciences and Mathematics courses in an ECS situation. In a theoretical-methodological bias, we used observations and audio and video recordings of the undergraduate regencies, and interviews and the analyzes were supported by the Stimulated Remembrance Method. The confrontation with the school reality stands out as the biggest challenge faced by the graduates when entering the classroom, emerging emotions such as fear, anxiety, and anguish. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319 10.18316/recc.v25i3.6319 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v25i3.6319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 3 (2020); p. 165-181 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869729218560 |