Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Aline Resende
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Colombo Junior, Pedro Donizete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319
Resumo: The Supervised Internship (ECS) is an important stage in the initial formation of teachers. This is a time when the student faces the environment of the chosen profession, and different emotions emerge in this process. This research investigated the emotions expressed by five graduates of Federal University of Triangulo Mineiro of Natural Sciences and Mathematics courses in an ECS situation. In a theoretical-methodological bias, we used observations and audio and video recordings of the undergraduate regencies, and interviews and the analyzes were supported by the Stimulated Remembrance Method. The confrontation with the school reality stands out as the biggest challenge faced by the graduates when entering the classroom, emerging emotions such as fear, anxiety, and anguish.
id UNILASALLE-2_f53a1316c2ecae295a411a06ad8fd48b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6319
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internshipsInvestigando as emoções de licenciandos em situação de estágio curricular supervisionadoInitial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method.EducaçãoFormação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada.The Supervised Internship (ECS) is an important stage in the initial formation of teachers. This is a time when the student faces the environment of the chosen profession, and different emotions emerge in this process. This research investigated the emotions expressed by five graduates of Federal University of Triangulo Mineiro of Natural Sciences and Mathematics courses in an ECS situation. In a theoretical-methodological bias, we used observations and audio and video recordings of the undergraduate regencies, and interviews and the analyzes were supported by the Stimulated Remembrance Method. The confrontation with the school reality stands out as the biggest challenge faced by the graduates when entering the classroom, emerging emotions such as fear, anxiety, and anguish.O Estágio Curricular Supervisionado (ECS) é uma importante etapa na formação inicial de professores, sendo o momento em que o licenciando depara-se com o ambiente da profissão que escolheu, emergindo diferentes emoções neste processo. Esta pesquisa investigou as emoções manifestadas por cinco licenciandos de cursos de Ciências da Natureza e Matemática da Universidade Federal do Triângulo Mineiro em situação de ECS. Em um viés metodológico, empregou-se observações e gravações em áudio e vídeo de regências e entrevistas semiestruturadas, sendo as análises amparadas por meio do Método da Lembrança Estimulada. Os resultados mostraram que o confronto com a realidade escolar constitui o maior desafio enfrentado pelos licenciandos ao adentrar à sala de aula, porquanto é gerador de emoções, como medo, ansiedade e angústia.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Gomes, Aline ResendeColombo Junior, Pedro Donizete2020-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/631910.18316/recc.v25i3.6319Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 3 (2020); p. 165-1812236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:10:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6319Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:10:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
Investigando as emoções de licenciandos em situação de estágio curricular supervisionado
title Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
spellingShingle Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
Gomes, Aline Resende
Initial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method.
Educação
Formação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada.
title_short Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
title_full Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
title_fullStr Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
title_full_unstemmed Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
title_sort Investigating emotions of pre-service teacher in supervised internships
author Gomes, Aline Resende
author_facet Gomes, Aline Resende
Colombo Junior, Pedro Donizete
author_role author
author2 Colombo Junior, Pedro Donizete
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Aline Resende
Colombo Junior, Pedro Donizete
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Initial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method.
Educação
Formação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada.
topic Initial Teacher Training; Nature Sciences; Supervised Internship; Emotions; Stimulated Remembrance Method.
Educação
Formação Inicial de Professores; Ciências da Natureza; Estágio Curricular Supervisionado; Emoções; Método da Lembrança Estimulada.
description The Supervised Internship (ECS) is an important stage in the initial formation of teachers. This is a time when the student faces the environment of the chosen profession, and different emotions emerge in this process. This research investigated the emotions expressed by five graduates of Federal University of Triangulo Mineiro of Natural Sciences and Mathematics courses in an ECS situation. In a theoretical-methodological bias, we used observations and audio and video recordings of the undergraduate regencies, and interviews and the analyzes were supported by the Stimulated Remembrance Method. The confrontation with the school reality stands out as the biggest challenge faced by the graduates when entering the classroom, emerging emotions such as fear, anxiety, and anguish.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-30
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319
10.18316/recc.v25i3.6319
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319
identifier_str_mv 10.18316/recc.v25i3.6319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6319/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 3 (2020); p. 165-181
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869729218560