Justice among mathematical knowledge: southern transepistemologies against epistemicide

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodriguez, Milagros Elena
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Diálogo
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/8997
Resumo: Transcomplex Decolonial Mathematical Education (EMDT) is a line of research that permeates ecosophically liberating categories of mathematics as a legacy of humanity, among them: ecosophy, ecology of knowledge, complexity, transdisciplinarity. In this research with essential contributions from Boaventura Do Santos, as a complex objective of the investigation we sustain justice between mathematical knowledge as transepistemologies of the South against epistemicide. All of this from transmethodic research and comprehensive, ecosophic and diatopic hermeneutics. The investigation is covered in analytical, empirical and purposeful moments.
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spelling Justice among mathematical knowledge: southern transepistemologies against epistemicideJusticia entre los saberes matemáticos: transepistemologías del Sur contra el epistemicidioJustiça entre os saberes matemáticos: transepistemologias do sul contra o epistemicídioDecolonial transcomplex mathematical educationjustice of mathematical knowledgedecolonialityEducación matemática decolonial transcomplejajusticia de los saberes matemáticosdecolonialidadEducação matemática transcomplexa decolonialjustiça do conhecimento matemáticodecolonialidadeTranscomplex Decolonial Mathematical Education (EMDT) is a line of research that permeates ecosophically liberating categories of mathematics as a legacy of humanity, among them: ecosophy, ecology of knowledge, complexity, transdisciplinarity. In this research with essential contributions from Boaventura Do Santos, as a complex objective of the investigation we sustain justice between mathematical knowledge as transepistemologies of the South against epistemicide. All of this from transmethodic research and comprehensive, ecosophic and diatopic hermeneutics. The investigation is covered in analytical, empirical and purposeful moments.La Educación Matemática Decolonial Transcompleja (EMDT) es una línea de investigación que se permea ecosóficamente de categorías liberadoras de la matemática como legado de la humanidad, entre ellas: ecosofía, ecología de los saberes, complejidad, transdisciplinariedad. En esta investigación con aportes esenciales de Boaventura Do Santos, como objetivo complejo de la indagación sustentamos la justicia entre los saberes matemáticos como transepistemologías del Sur contra el epistemicidio. Todo ello desde la investigación transmetódica y el transmétodo la hermenéutica comprensiva, ecosófica y diatópica. Se recorre la investigación en los momentos analíticos, empíricos y propositivos. A Educação Matemática Decolonial Transcomplexa (EMDT) é uma linha de pesquisa que permeia categorias ecosoficamente libertadoras da matemática como legado da humanidade, entre elas: ecosofia, ecologia do conhecimento, complexidade, transdisciplinaridade. Nesta pesquisa com contribuições essenciais de Boaventura Do Santos, como objetivo complexo da investigação sustentamos a justiça entre saberes matemáticos como transepistemologias do Sul contra o epistemicídio. Tudo isso a partir da pesquisa transmetódica e da hermenêutica compreensiva, ecosófica e diatópica. A investigação percorre momentos analíticos, empíricos e propositivos.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/899710.18316/dialogo.v0i48.8997Diálogo; n. 48 (2021); p. 1-152238-9024reponame:Revista Diálogoinstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEspahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/8997/pdfCopyright (c) 2021 Diálogoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodriguez, Milagros Elena2022-12-27T14:15:30Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/8997Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/DialogoONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/oairevistas@unilasalle.edu.br||dialogo@unilasalle.edu.br2238-90241519-3640opendoar:2022-12-27T14:15:30Revista Diálogo - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
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