STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéi@ |
Texto Completo: | https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678 |
Resumo: | Higher education in Distance Education (DE) has gaining importance in Brazilian education. In this modality it is necessary that the students participate actively in the Virtual Learning Environments (VLE). Forum is one of the most important tools in VLE. A forensic post allows occurring interaction between students and tutors in order to place the construction of collective knowledge. The objective of this study is to present an attitude change study in relation to participation in forum on actors studying a discipline of Introduction to Network Technology. It was conducted a qualitative study. An action research one in a Technological course in which the actors have proposed in a democratic and participatory way, changes in forensic participation and evaluation criteria. Deploying to the changes, the results were encouraging and all praised the work done. |
id |
UNIMES-1_80fd3e641bf1cac2ccdfeddfe9016386 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/678 |
network_acronym_str |
UNIMES-1 |
network_name_str |
Paidéi@ |
repository_id_str |
|
spelling |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATIONMUDANÇA DE ATITUDE DE ALUNOS E TUTORES EM UM FÓRUM DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA POR MEIO DE UM TRABALHO DEMOCRÁTICO E PARTICIPATIVOEducação; Educação a DistânciaEducação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de AprendizagemHigher education in Distance Education (DE) has gaining importance in Brazilian education. In this modality it is necessary that the students participate actively in the Virtual Learning Environments (VLE). Forum is one of the most important tools in VLE. A forensic post allows occurring interaction between students and tutors in order to place the construction of collective knowledge. The objective of this study is to present an attitude change study in relation to participation in forum on actors studying a discipline of Introduction to Network Technology. It was conducted a qualitative study. An action research one in a Technological course in which the actors have proposed in a democratic and participatory way, changes in forensic participation and evaluation criteria. Deploying to the changes, the results were encouraging and all praised the work done.Os cursos superiores na modalidade de Educação a Distância (EAD) vêm ganhando importância na educação brasileira. Nesses é preciso que o aluno participe ativamente nos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA). Uma das ferramentas mais importantes dos AVA é o fórum. Neste se realizam postagens permitindo que ocorra a interatividade entre alunos e tutores de modo a ocorrer a construção do saber coletivo. O objetivo do presente trabalho é apresentar um estudo da mudança de atitude em relação à participação em fórum de EAD em alunos de uma disciplina de Introdução à Tecnologia de Redes. Realizou-se uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação em um Curso Superior de Tecnologia no qual no encontro presencial os atores propuseram, de modo democrático e participativo, a mudança de critérios e forma de participação forense dos atores. Implantando-se as mudanças, os resultados mostraram-se animadores e todos elogiaram o trabalho realizado.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a DistânciaGrupo de Pesquisa de Metodologias em Ensino e Aprendizagem em Ciência- MEAC/UNIFEI Campus de ItabiraTeixeira, Ricardo Luiz PerezShitsuka, RicardoShitsuka, Dorlivete MoreiraTeixeira, Cynthia Helena Soares Bouças2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 9, n. 16 (2017)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678/670https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/678/278info:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-24T23:30:52Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/678Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2017-07-24T23:30:52Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION MUDANÇA DE ATITUDE DE ALUNOS E TUTORES EM UM FÓRUM DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA POR MEIO DE UM TRABALHO DEMOCRÁTICO E PARTICIPATIVO |
title |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION |
spellingShingle |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION Teixeira, Ricardo Luiz Perez Educação; Educação a Distância Educação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de Aprendizagem |
title_short |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION |
title_full |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION |
title_fullStr |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION |
title_sort |
STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION |
author |
Teixeira, Ricardo Luiz Perez |
author_facet |
Teixeira, Ricardo Luiz Perez Shitsuka, Ricardo Shitsuka, Dorlivete Moreira Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças |
author_role |
author |
author2 |
Shitsuka, Ricardo Shitsuka, Dorlivete Moreira Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa de Metodologias em Ensino e Aprendizagem em Ciência- MEAC/UNIFEI Campus de Itabira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Ricardo Luiz Perez Shitsuka, Ricardo Shitsuka, Dorlivete Moreira Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Educação a Distância Educação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de Aprendizagem |
topic |
Educação; Educação a Distância Educação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de Aprendizagem |
description |
Higher education in Distance Education (DE) has gaining importance in Brazilian education. In this modality it is necessary that the students participate actively in the Virtual Learning Environments (VLE). Forum is one of the most important tools in VLE. A forensic post allows occurring interaction between students and tutors in order to place the construction of collective knowledge. The objective of this study is to present an attitude change study in relation to participation in forum on actors studying a discipline of Introduction to Network Technology. It was conducted a qualitative study. An action research one in a Technological course in which the actors have proposed in a democratic and participatory way, changes in forensic participation and evaluation criteria. Deploying to the changes, the results were encouraging and all praised the work done. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678 |
url |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678/670 https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/678/278 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 9, n. 16 (2017) 19826109 reponame:Paidéi@ instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) instacron:UNIMES |
instname_str |
Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
instacron_str |
UNIMES |
institution |
UNIMES |
reponame_str |
Paidéi@ |
collection |
Paidéi@ |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapaideia@unimesvirtual.com.br || |
_version_ |
1798313275694252032 |