STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Ricardo Luiz Perez
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Shitsuka, Ricardo, Shitsuka, Dorlivete Moreira, Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéi@
Texto Completo: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678
Resumo: Higher education in Distance Education (DE) has gaining importance in Brazilian education. In this modality it is necessary that the students participate actively in the Virtual Learning Environments (VLE). Forum is one of the most important tools in VLE. A forensic post allows occurring interaction between students and tutors in order to place the construction of collective knowledge. The objective of this study is to present an attitude change study in relation to participation in forum on actors studying a discipline of Introduction to Network Technology. It was conducted a qualitative study. An action research one in a Technological course in which the actors have proposed in a democratic and participatory way, changes in forensic participation and evaluation criteria. Deploying to the changes, the results were encouraging and all praised the work done.
id UNIMES-1_80fd3e641bf1cac2ccdfeddfe9016386
oai_identifier_str oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/678
network_acronym_str UNIMES-1
network_name_str Paidéi@
repository_id_str
spelling STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATIONMUDANÇA DE ATITUDE DE ALUNOS E TUTORES EM UM FÓRUM DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA POR MEIO DE UM TRABALHO DEMOCRÁTICO E PARTICIPATIVOEducação; Educação a DistânciaEducação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de AprendizagemHigher education in Distance Education (DE) has gaining importance in Brazilian education. In this modality it is necessary that the students participate actively in the Virtual Learning Environments (VLE). Forum is one of the most important tools in VLE. A forensic post allows occurring interaction between students and tutors in order to place the construction of collective knowledge. The objective of this study is to present an attitude change study in relation to participation in forum on actors studying a discipline of Introduction to Network Technology. It was conducted a qualitative study. An action research one in a Technological course in which the actors have proposed in a democratic and participatory way, changes in forensic participation and evaluation criteria. Deploying to the changes, the results were encouraging and all praised the work done.Os cursos superiores na modalidade de Educação a Distância (EAD) vêm ganhando importância na educação brasileira. Nesses é preciso que o aluno participe ativamente nos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA). Uma das ferramentas mais importantes dos AVA é o fórum. Neste se realizam postagens permitindo que ocorra a interatividade entre alunos e tutores de modo a ocorrer a construção do saber coletivo. O objetivo do presente trabalho é apresentar um estudo da mudança de atitude em relação à participação em fórum de EAD em alunos de uma disciplina de Introdução à Tecnologia de Redes. Realizou-se uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa-ação em um Curso Superior de Tecnologia no qual no encontro presencial os atores propuseram, de modo democrático e participativo, a mudança de critérios e forma de participação forense dos atores. Implantando-se as mudanças, os resultados mostraram-se animadores e todos elogiaram o trabalho realizado.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a DistânciaGrupo de Pesquisa de Metodologias em Ensino e Aprendizagem em Ciência- MEAC/UNIFEI Campus de ItabiraTeixeira, Ricardo Luiz PerezShitsuka, RicardoShitsuka, Dorlivete MoreiraTeixeira, Cynthia Helena Soares Bouças2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 9, n. 16 (2017)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678/670https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/678/278info:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-24T23:30:52Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/678Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2017-07-24T23:30:52Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false
dc.title.none.fl_str_mv STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
MUDANÇA DE ATITUDE DE ALUNOS E TUTORES EM UM FÓRUM DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA POR MEIO DE UM TRABALHO DEMOCRÁTICO E PARTICIPATIVO
title STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
spellingShingle STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
Teixeira, Ricardo Luiz Perez
Educação; Educação a Distância
Educação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de Aprendizagem
title_short STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
title_full STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
title_fullStr STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
title_full_unstemmed STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
title_sort STUDENT INVOLVEMENT IN A FORUM OF A DISCIPLINE ON INTRODUCTION TO COMPUTER NETWORKS IN DISTANCE EDUCATION
author Teixeira, Ricardo Luiz Perez
author_facet Teixeira, Ricardo Luiz Perez
Shitsuka, Ricardo
Shitsuka, Dorlivete Moreira
Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças
author_role author
author2 Shitsuka, Ricardo
Shitsuka, Dorlivete Moreira
Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Grupo de Pesquisa de Metodologias em Ensino e Aprendizagem em Ciência- MEAC/UNIFEI Campus de Itabira
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Ricardo Luiz Perez
Shitsuka, Ricardo
Shitsuka, Dorlivete Moreira
Teixeira, Cynthia Helena Soares Bouças
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Educação a Distância
Educação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de Aprendizagem
topic Educação; Educação a Distância
Educação a distância; Ensino a distância; Aprendizagem; Educação superior; Ambientes Virtuais de Aprendizagem
description Higher education in Distance Education (DE) has gaining importance in Brazilian education. In this modality it is necessary that the students participate actively in the Virtual Learning Environments (VLE). Forum is one of the most important tools in VLE. A forensic post allows occurring interaction between students and tutors in order to place the construction of collective knowledge. The objective of this study is to present an attitude change study in relation to participation in forum on actors studying a discipline of Introduction to Network Technology. It was conducted a qualitative study. An action research one in a Technological course in which the actors have proposed in a democratic and participatory way, changes in forensic participation and evaluation criteria. Deploying to the changes, the results were encouraging and all praised the work done.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678
url https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/678/670
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/678/278
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 9, n. 16 (2017)
19826109
reponame:Paidéi@
instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron:UNIMES
instname_str Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
instacron_str UNIMES
institution UNIMES
reponame_str Paidéi@
collection Paidéi@
repository.name.fl_str_mv Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)
repository.mail.fl_str_mv revistapaideia@unimesvirtual.com.br ||
_version_ 1798313275694252032