The Geometry teaching with rhymes: the formative action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática Debate |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824 |
Resumo: | This article is the result of continuing education with teachers, the institution's coordinator, and scholarship students from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The actions were developed in the project of the Interdisciplinary Laboratory for the Training of Educators (LIFE) of the Federal University of Grande Dourados in Mato Grosso do Sul, Brazil. Our objective was to promote the reflection of this training group using resources such as: texts that are known by heart, relating them to activities of mathematical content, whatever, - Geometry. We thus highlight the importance of using texts for interdisciplinary teaching. The training developed the following activities: theoretical background, presentation of the rhymes, dynamics of the sung rhymes — skipping rope, reflection on what activities can be carried out, request for representation by drawing the rhymes. Given this formation, we realized the need to carry out interdisciplinary and collaborative training actions, encouraging a playful and enjoyable formation for the teaching of Geometry. |
id |
UNIMONTES1_53e6d85a6d71da5dc9ea6f7d2b084eff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/2824 |
network_acronym_str |
UNIMONTES1 |
network_name_str |
Educação Matemática Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The Geometry teaching with rhymes: the formative actionEnseñanza de la Geometría con rimas: una acción formativeO ensino de Geometria com parlendas: uma ação formativaEducação MatemáticaFormação de professoresEnsino e AprendizagemGeometriaParlendaMathematics EducationTeacher trainingTeaching and LearningGeometryRhymesEducación MatemáticaFormación de profesoresEnseñanza y AprendizajeGeometríaRimaThis article is the result of continuing education with teachers, the institution's coordinator, and scholarship students from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The actions were developed in the project of the Interdisciplinary Laboratory for the Training of Educators (LIFE) of the Federal University of Grande Dourados in Mato Grosso do Sul, Brazil. Our objective was to promote the reflection of this training group using resources such as: texts that are known by heart, relating them to activities of mathematical content, whatever, - Geometry. We thus highlight the importance of using texts for interdisciplinary teaching. The training developed the following activities: theoretical background, presentation of the rhymes, dynamics of the sung rhymes — skipping rope, reflection on what activities can be carried out, request for representation by drawing the rhymes. Given this formation, we realized the need to carry out interdisciplinary and collaborative training actions, encouraging a playful and enjoyable formation for the teaching of Geometry.Este artículo es el resultado de la educación continua con maestros, el coordinador de la institución y los estudiantes becados del Programa Institucional para Becas de Iniciación Docente (PIBID). Las acciones se desarrollaron en el proyecto del Laboratorio Interdisciplinario para la Formación de Educadores (LIFE) de la Universidad Federal de Grande Dourados en Mato Grosso do Sul, Brasil. Nuestro objetivo fue promover la reflexión de este grupo de capacitación utilizando recursos tales como: textos que se conocen de memoria, relacionándolos con actividades de contenido matemático, lo que sea, Geometría. Por lo tanto, destacamos la importancia de utilizar de textos para la enseñanza interdisciplinaria. La capacitación desarrolló las siguientes actividades: antecedentes teóricos, presentación de las parlendas, dinámica de la parlenda cantada: saltar la cuerda, reflexión sobre qué actividades se pueden llevar a cabo, solicitud de representación dibujando la parlenda. Dada esa formación, nos dimos cuenta de la necesidad de llevar a cabo acciones de formación interdisciplinarias y colaborativas, fomentando una formación lúdica y agradable para la enseñanza de la Geometría.Este artigo é resultado de uma formação continuada com professores, coordenador da instituição e alunos bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). As ações foram desenvolvidas no projeto do Laboratório Interdisciplinar de Formação de Educadores (LIFE) da Universidade Federal da Grande Dourados, em Mato Grosso do Sul, Brasil. Nosso objetivo foi o de promover a reflexão desse grupo formativo utilizando-se de recursos como: textos que se sabe de cor relacionando-os a atividades do conteúdo matemático, qual seja, Geometria. Evidenciamos assim a importância do uso de textos para o ensino interdisciplinar. A formação envolveu as seguintes atividades: embasamento teórico, apresentação de parlendas, dinâmica da parlenda cantada — brincadeira de pular corda, reflexão sobre que atividades podem ser realizadas, solicitação de representação por desenho da parlenda. Diante dessa formação, percebemos a necessidade de realizar ações formativas interdisciplinares e colaborativas, incentivando uma formação lúdica e prazerosa para o ensino de Geometria.Editora Unimontes2020-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/282410.46551/emd.e202056Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-142526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/4397https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/3347https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Edvonete Souza de Cunha, Aldrin Cleyde daCunha, Janielle da Silva Melo da2023-10-08T16:53:47Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/2824Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2023-10-08T16:53:47Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action Enseñanza de la Geometría con rimas: una acción formative O ensino de Geometria com parlendas: uma ação formativa |
title |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action |
spellingShingle |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action Alencar, Edvonete Souza de Educação Matemática Formação de professores Ensino e Aprendizagem Geometria Parlenda Mathematics Education Teacher training Teaching and Learning Geometry Rhymes Educación Matemática Formación de profesores Enseñanza y Aprendizaje Geometría Rima |
title_short |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action |
title_full |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action |
title_fullStr |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action |
title_full_unstemmed |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action |
title_sort |
The Geometry teaching with rhymes: the formative action |
author |
Alencar, Edvonete Souza de |
author_facet |
Alencar, Edvonete Souza de Cunha, Aldrin Cleyde da Cunha, Janielle da Silva Melo da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Aldrin Cleyde da Cunha, Janielle da Silva Melo da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar, Edvonete Souza de Cunha, Aldrin Cleyde da Cunha, Janielle da Silva Melo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Formação de professores Ensino e Aprendizagem Geometria Parlenda Mathematics Education Teacher training Teaching and Learning Geometry Rhymes Educación Matemática Formación de profesores Enseñanza y Aprendizaje Geometría Rima |
topic |
Educação Matemática Formação de professores Ensino e Aprendizagem Geometria Parlenda Mathematics Education Teacher training Teaching and Learning Geometry Rhymes Educación Matemática Formación de profesores Enseñanza y Aprendizaje Geometría Rima |
description |
This article is the result of continuing education with teachers, the institution's coordinator, and scholarship students from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The actions were developed in the project of the Interdisciplinary Laboratory for the Training of Educators (LIFE) of the Federal University of Grande Dourados in Mato Grosso do Sul, Brazil. Our objective was to promote the reflection of this training group using resources such as: texts that are known by heart, relating them to activities of mathematical content, whatever, - Geometry. We thus highlight the importance of using texts for interdisciplinary teaching. The training developed the following activities: theoretical background, presentation of the rhymes, dynamics of the sung rhymes — skipping rope, reflection on what activities can be carried out, request for representation by drawing the rhymes. Given this formation, we realized the need to carry out interdisciplinary and collaborative training actions, encouraging a playful and enjoyable formation for the teaching of Geometry. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824 10.46551/emd.e202056 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824 |
identifier_str_mv |
10.46551/emd.e202056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/4397 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/3347 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-14 2526-6136 reponame:Educação Matemática Debate instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Educação Matemática Debate |
collection |
Educação Matemática Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.emd@unimontes.br|| |
_version_ |
1797174834949521408 |