The Geometry teaching with rhymes: the formative action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Edvonete Souza de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cunha, Aldrin Cleyde da, Cunha, Janielle da Silva Melo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824
Resumo: This article is the result of continuing education with teachers, the institution's coordinator, and scholarship students from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The actions were developed in the project of the Interdisciplinary Laboratory for the Training of Educators (LIFE) of the Federal University of Grande Dourados in Mato Grosso do Sul, Brazil. Our objective was to promote the reflection of this training group using resources such as: texts that are known by heart, relating them to activities of mathematical content, whatever, - Geometry. We thus highlight the importance of using texts for interdisciplinary teaching. The training developed the following activities: theoretical background, presentation of the rhymes, dynamics of the sung rhymes — skipping rope, reflection on what activities can be carried out, request for representation by drawing the rhymes. Given this formation, we realized the need to carry out interdisciplinary and collaborative training actions, encouraging a playful and enjoyable formation for the teaching of Geometry.
id UNIMONTES1_53e6d85a6d71da5dc9ea6f7d2b084eff
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/2824
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling The Geometry teaching with rhymes: the formative actionEnseñanza de la Geometría con rimas: una acción formativeO ensino de Geometria com parlendas: uma ação formativaEducação MatemáticaFormação de professoresEnsino e AprendizagemGeometriaParlendaMathematics EducationTeacher trainingTeaching and LearningGeometryRhymesEducación MatemáticaFormación de profesoresEnseñanza y AprendizajeGeometríaRimaThis article is the result of continuing education with teachers, the institution's coordinator, and scholarship students from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The actions were developed in the project of the Interdisciplinary Laboratory for the Training of Educators (LIFE) of the Federal University of Grande Dourados in Mato Grosso do Sul, Brazil. Our objective was to promote the reflection of this training group using resources such as: texts that are known by heart, relating them to activities of mathematical content, whatever, - Geometry. We thus highlight the importance of using texts for interdisciplinary teaching. The training developed the following activities: theoretical background, presentation of the rhymes, dynamics of the sung rhymes — skipping rope, reflection on what activities can be carried out, request for representation by drawing the rhymes. Given this formation, we realized the need to carry out interdisciplinary and collaborative training actions, encouraging a playful and enjoyable formation for the teaching of Geometry.Este artículo es el resultado de la educación continua con maestros, el coordinador de la institución y los estudiantes becados del Programa Institucional para Becas de Iniciación Docente (PIBID). Las acciones se desarrollaron en el proyecto del Laboratorio Interdisciplinario para la Formación de Educadores (LIFE) de la Universidad Federal de Grande Dourados en Mato Grosso do Sul, Brasil. Nuestro objetivo fue promover la reflexión de este grupo de capacitación utilizando recursos tales como: textos que se conocen de memoria, relacionándolos con actividades de contenido matemático, lo que sea, Geometría. Por lo tanto, destacamos la importancia de utilizar de textos para la enseñanza interdisciplinaria. La capacitación desarrolló las siguientes actividades: antecedentes teóricos, presentación de las parlendas, dinámica de la parlenda cantada: saltar la cuerda, reflexión sobre qué actividades se pueden llevar a cabo, solicitud de representación dibujando la parlenda. Dada esa formación, nos dimos cuenta de la necesidad de llevar a cabo acciones de formación interdisciplinarias y colaborativas, fomentando una formación lúdica y agradable para la enseñanza de la Geometría.Este artigo é resultado de uma formação continuada com professores, coordenador da instituição e alunos bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). As ações foram desenvolvidas no projeto do Laboratório Interdisciplinar de Formação de Educadores (LIFE) da Universidade Federal da Grande Dourados, em Mato Grosso do Sul, Brasil. Nosso objetivo foi o de promover a reflexão desse grupo formativo utilizando-se de recursos como: textos que se sabe de cor relacionando-os a atividades do conteúdo matemático, qual seja, Geometria. Evidenciamos assim a importância do uso de textos para o ensino interdisciplinar. A formação envolveu as seguintes atividades: embasamento teórico, apresentação de parlendas, dinâmica da parlenda cantada — brincadeira de pular corda, reflexão sobre que atividades podem ser realizadas, solicitação de representação por desenho da parlenda. Diante dessa formação, percebemos a necessidade de realizar ações formativas interdisciplinares e colaborativas, incentivando uma formação lúdica e prazerosa para o ensino de Geometria.Editora Unimontes2020-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/282410.46551/emd.e202056Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-142526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/4397https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/3347https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Edvonete Souza de Cunha, Aldrin Cleyde daCunha, Janielle da Silva Melo da2023-10-08T16:53:47Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/2824Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2023-10-08T16:53:47Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv The Geometry teaching with rhymes: the formative action
Enseñanza de la Geometría con rimas: una acción formative
O ensino de Geometria com parlendas: uma ação formativa
title The Geometry teaching with rhymes: the formative action
spellingShingle The Geometry teaching with rhymes: the formative action
Alencar, Edvonete Souza de
Educação Matemática
Formação de professores
Ensino e Aprendizagem
Geometria
Parlenda
Mathematics Education
Teacher training
Teaching and Learning
Geometry
Rhymes
Educación Matemática
Formación de profesores
Enseñanza y Aprendizaje
Geometría
Rima
title_short The Geometry teaching with rhymes: the formative action
title_full The Geometry teaching with rhymes: the formative action
title_fullStr The Geometry teaching with rhymes: the formative action
title_full_unstemmed The Geometry teaching with rhymes: the formative action
title_sort The Geometry teaching with rhymes: the formative action
author Alencar, Edvonete Souza de
author_facet Alencar, Edvonete Souza de
Cunha, Aldrin Cleyde da
Cunha, Janielle da Silva Melo da
author_role author
author2 Cunha, Aldrin Cleyde da
Cunha, Janielle da Silva Melo da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Edvonete Souza de
Cunha, Aldrin Cleyde da
Cunha, Janielle da Silva Melo da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Formação de professores
Ensino e Aprendizagem
Geometria
Parlenda
Mathematics Education
Teacher training
Teaching and Learning
Geometry
Rhymes
Educación Matemática
Formación de profesores
Enseñanza y Aprendizaje
Geometría
Rima
topic Educação Matemática
Formação de professores
Ensino e Aprendizagem
Geometria
Parlenda
Mathematics Education
Teacher training
Teaching and Learning
Geometry
Rhymes
Educación Matemática
Formación de profesores
Enseñanza y Aprendizaje
Geometría
Rima
description This article is the result of continuing education with teachers, the institution's coordinator, and scholarship students from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID). The actions were developed in the project of the Interdisciplinary Laboratory for the Training of Educators (LIFE) of the Federal University of Grande Dourados in Mato Grosso do Sul, Brazil. Our objective was to promote the reflection of this training group using resources such as: texts that are known by heart, relating them to activities of mathematical content, whatever, - Geometry. We thus highlight the importance of using texts for interdisciplinary teaching. The training developed the following activities: theoretical background, presentation of the rhymes, dynamics of the sung rhymes — skipping rope, reflection on what activities can be carried out, request for representation by drawing the rhymes. Given this formation, we realized the need to carry out interdisciplinary and collaborative training actions, encouraging a playful and enjoyable formation for the teaching of Geometry.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824
10.46551/emd.e202056
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824
identifier_str_mv 10.46551/emd.e202056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/4397
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2824/3347
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 4 n. 10 (2020): jan./dez.; 1-14
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174834949521408