The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6744
Resumo: This study is part of an ongoing doctoral research by the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Ceará. It aims to present the conceptions of Algebra in the field of Mathematics Education and our own conceptions about this area. To develop it, we initially carried out a Systematic Literature Review in order to identify the conceptions of Algebra in publications. Subsequently, we carried out a theoretical study to describe the existing categories of Algebra conceptions and formulate our own understandings. The results of the study indicate that there are categorizations of Algebra conceptions already established by several authors, with the prevailing idea that this area of ​​Mathematics consists of: arithmetic generalization, problem-solving tool, relationships between quantities, symbolic language and set of algorithm techniques, among other understandings.
id UNIMONTES1_dfc292f62db64e916e98efc3db6e72c0
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6744
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics EducationLos diversos conceptos de Álgebra en el contexto de la Educación MatemáticaAs variadas concepções de Álgebra no contexto da Educação MatemáticaÁlgebraConcepçõesEducação MatemáticaAlgebraConceptionsMathematics EducationÁlgebraConcepcionesEducación MatemáticaThis study is part of an ongoing doctoral research by the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Ceará. It aims to present the conceptions of Algebra in the field of Mathematics Education and our own conceptions about this area. To develop it, we initially carried out a Systematic Literature Review in order to identify the conceptions of Algebra in publications. Subsequently, we carried out a theoretical study to describe the existing categories of Algebra conceptions and formulate our own understandings. The results of the study indicate that there are categorizations of Algebra conceptions already established by several authors, with the prevailing idea that this area of ​​Mathematics consists of: arithmetic generalization, problem-solving tool, relationships between quantities, symbolic language and set of algorithm techniques, among other understandings.Este estudio forma parte de una investigación de doctorado en curso del Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Federal de Ceará. Tiene como objetivo presentar las concepciones del Álgebra en el campo de la Educación Matemática y concepciones propias sobre esta área. Para desarrollarlo inicialmente realizamos una Revisión Sistemática de la Literatura con el fin de identificar las concepciones del Álgebra en las publicaciones. Posteriormente, realizamos un estudio teórico para describir las categorías de concepciones existentes y formular nuestras propias comprensiones. Los resultados del estudio indican que existen categorizaciones de concepciones del Álgebra ya establecidas por varios autores, prevaleciendo la idea de que esta área de la Matemática consiste en: generalización de la aritmética; herramienta de resolución de problemas; relaciones entre cantidades; lenguaje simbólico; conjunto de técnicas algorítmicas; entre otros entendimientos.Este estudo é parte de uma pesquisa de doutorado em andamento pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará. Tem como objetivo apresentar as concepções de Álgebra no campo da Educação Matemática e concepções próprias sobre essa área. Para desenvolvê-lo, realizamos inicialmente uma Revisão Sistemática de Literatura a fim de identificar as concepções de Álgebra em publicações. Posteriormente, fizemos um estudo teórico para descrever as categorias das concepções existentes e formular as nossas próprias compreensões. Os resultados do estudo apontam que existem categorizações de concepções de Álgebra já instituídas por diversos autores, prevalecendo a ideia de que essa área da Matemática consiste em: generalização da aritmética; ferramenta de resolução de problemas; relações entre grandezas; linguagem simbólica; conjunto de técnicas algorítmicas; entre outras compreensões.Editora Unimontes2023-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/674410.46551/emd.v7n13a15Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-232526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6744/6883https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Vanísia Mendonça deBorges Neto, Hermínio2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6744Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
Los diversos conceptos de Álgebra en el contexto de la Educación Matemática
As variadas concepções de Álgebra no contexto da Educação Matemática
title The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
spellingShingle The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Álgebra
Concepções
Educação Matemática
Algebra
Conceptions
Mathematics Education
Álgebra
Concepciones
Educación Matemática
title_short The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
title_full The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
title_fullStr The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
title_full_unstemmed The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
title_sort The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
author Lima, Maria Vanísia Mendonça de
author_facet Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Borges Neto, Hermínio
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Borges Neto, Hermínio
dc.subject.por.fl_str_mv Álgebra
Concepções
Educação Matemática
Algebra
Conceptions
Mathematics Education
Álgebra
Concepciones
Educación Matemática
topic Álgebra
Concepções
Educação Matemática
Algebra
Conceptions
Mathematics Education
Álgebra
Concepciones
Educación Matemática
description This study is part of an ongoing doctoral research by the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Ceará. It aims to present the conceptions of Algebra in the field of Mathematics Education and our own conceptions about this area. To develop it, we initially carried out a Systematic Literature Review in order to identify the conceptions of Algebra in publications. Subsequently, we carried out a theoretical study to describe the existing categories of Algebra conceptions and formulate our own understandings. The results of the study indicate that there are categorizations of Algebra conceptions already established by several authors, with the prevailing idea that this area of ​​Mathematics consists of: arithmetic generalization, problem-solving tool, relationships between quantities, symbolic language and set of algorithm techniques, among other understandings.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6744
10.46551/emd.v7n13a15
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6744
identifier_str_mv 10.46551/emd.v7n13a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6744/6883
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-23
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835080593408