Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Tânia Maria Nunes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Thaís Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377
Resumo: In this article, a theoretical study concerning the difficulty in learning the topic of addition and subtraction of fractions was carried out. To achieve this, a review of Brazilian literature was executed. This review revealed the nonexistence of didactic activities regarding simultaneously the teaching of addition (subtraction) of fractions and the development of logical thinking, curiosity and the capacity to argue coherently. Henceforth, from this resulted an opportunity to produce a new activity, that could be promptly used by teachers of elementary school. To create this activity, a methodology which stimulates logical thinking and generates meaningful learning of contents was used, Problem-Based Learning (PBL).
id UNIMONTES1_ee055662708f4b8190ffefc252c26379
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7377
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning MethodologyActividad didáctica sobre la adición y sustracción de fracciones basada en la metodología de Aprendizaje Basado en ProblemasAtividade didática sobre a adição e subtração de frações embasada na metodologia Aprendizagem Baseada em ProblemasFrações EquivalentesAdição e Subtração de FraçõesAprendizagem Baseada em ProblemasRaciocínio LógicoEquivalent FractionsAddition and Subtraction of FractionsProblem-Based LearningLogical ThinkingFracciones EquivalentesAdición y Sustracción de FraccionesAprendizaje Basado en ProblemasRazonamiento LógicoIn this article, a theoretical study concerning the difficulty in learning the topic of addition and subtraction of fractions was carried out. To achieve this, a review of Brazilian literature was executed. This review revealed the nonexistence of didactic activities regarding simultaneously the teaching of addition (subtraction) of fractions and the development of logical thinking, curiosity and the capacity to argue coherently. Henceforth, from this resulted an opportunity to produce a new activity, that could be promptly used by teachers of elementary school. To create this activity, a methodology which stimulates logical thinking and generates meaningful learning of contents was used, Problem-Based Learning (PBL).En este artículo, se llevó a cabo un estudio teórico sobre la dificultad en aprender el tema de la adición y sustracción de fracciones. Para ello, se realizó una revisión de la literatura brasileña, en la cual se constató la inexistencia de actividades didácticas que aborden simultáneamente la enseñanza de la adición (sustracción) de fracciones y el desarrollo del razonamiento lógico, el espíritu inquisitivo y la capacidad de argumentar coherentemente. Por lo tanto, surgió la oportunidad de crear una actividad que pueda ser utilizada de inmediato por los profesores de los primeros años de la Educación Primaria. Esta actividad fue elaborada con base en la metodología de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), una metodología que estimula el razonamiento lógico y conduce a un aprendizaje más significativo de los contenidos.No presente artigo, fez-se um estudo teórico sobre a dificuldade em aprender o tópico da adição e subtração de frações. Para isso, efetuou-se uma revisão da literatura brasileira, na qual verificou-se que não existem atividades didáticas que abordem simultaneamente o ensino da adição (subtração) de frações e o desenvolvimento do raciocínio lógico, do espírito inquisitivo e da capacidade de argumentar coerentemente. Portanto, daqui resultou uma oportunidade de criar uma atividade que possa ser prontamente usada por professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Essa atividade foi elaborada com base na metodologia Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), metodologia que estimula o raciocínio lógico e leva a uma aprendizagem mais significativa dos conteúdos.Editora Unimontes2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/737710.46551/emd.v7n13a25Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-192526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377/7152https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Tânia Maria NunesFerreira, Thaís Maria2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7377Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
Actividad didáctica sobre la adición y sustracción de fracciones basada en la metodología de Aprendizaje Basado en Problemas
Atividade didática sobre a adição e subtração de frações embasada na metodologia Aprendizagem Baseada em Problemas
title Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
spellingShingle Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
Gonçalves, Tânia Maria Nunes
Frações Equivalentes
Adição e Subtração de Frações
Aprendizagem Baseada em Problemas
Raciocínio Lógico
Equivalent Fractions
Addition and Subtraction of Fractions
Problem-Based Learning
Logical Thinking
Fracciones Equivalentes
Adición y Sustracción de Fracciones
Aprendizaje Basado en Problemas
Razonamiento Lógico
title_short Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
title_full Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
title_fullStr Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
title_full_unstemmed Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
title_sort Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
author Gonçalves, Tânia Maria Nunes
author_facet Gonçalves, Tânia Maria Nunes
Ferreira, Thaís Maria
author_role author
author2 Ferreira, Thaís Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Tânia Maria Nunes
Ferreira, Thaís Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Frações Equivalentes
Adição e Subtração de Frações
Aprendizagem Baseada em Problemas
Raciocínio Lógico
Equivalent Fractions
Addition and Subtraction of Fractions
Problem-Based Learning
Logical Thinking
Fracciones Equivalentes
Adición y Sustracción de Fracciones
Aprendizaje Basado en Problemas
Razonamiento Lógico
topic Frações Equivalentes
Adição e Subtração de Frações
Aprendizagem Baseada em Problemas
Raciocínio Lógico
Equivalent Fractions
Addition and Subtraction of Fractions
Problem-Based Learning
Logical Thinking
Fracciones Equivalentes
Adición y Sustracción de Fracciones
Aprendizaje Basado en Problemas
Razonamiento Lógico
description In this article, a theoretical study concerning the difficulty in learning the topic of addition and subtraction of fractions was carried out. To achieve this, a review of Brazilian literature was executed. This review revealed the nonexistence of didactic activities regarding simultaneously the teaching of addition (subtraction) of fractions and the development of logical thinking, curiosity and the capacity to argue coherently. Henceforth, from this resulted an opportunity to produce a new activity, that could be promptly used by teachers of elementary school. To create this activity, a methodology which stimulates logical thinking and generates meaningful learning of contents was used, Problem-Based Learning (PBL).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377
10.46551/emd.v7n13a25
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377
identifier_str_mv 10.46551/emd.v7n13a25
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377/7152
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-19
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835102613504