Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática Debate |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377 |
Resumo: | In this article, a theoretical study concerning the difficulty in learning the topic of addition and subtraction of fractions was carried out. To achieve this, a review of Brazilian literature was executed. This review revealed the nonexistence of didactic activities regarding simultaneously the teaching of addition (subtraction) of fractions and the development of logical thinking, curiosity and the capacity to argue coherently. Henceforth, from this resulted an opportunity to produce a new activity, that could be promptly used by teachers of elementary school. To create this activity, a methodology which stimulates logical thinking and generates meaningful learning of contents was used, Problem-Based Learning (PBL). |
id |
UNIMONTES1_ee055662708f4b8190ffefc252c26379 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7377 |
network_acronym_str |
UNIMONTES1 |
network_name_str |
Educação Matemática Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning MethodologyActividad didáctica sobre la adición y sustracción de fracciones basada en la metodología de Aprendizaje Basado en ProblemasAtividade didática sobre a adição e subtração de frações embasada na metodologia Aprendizagem Baseada em ProblemasFrações EquivalentesAdição e Subtração de FraçõesAprendizagem Baseada em ProblemasRaciocínio LógicoEquivalent FractionsAddition and Subtraction of FractionsProblem-Based LearningLogical ThinkingFracciones EquivalentesAdición y Sustracción de FraccionesAprendizaje Basado en ProblemasRazonamiento LógicoIn this article, a theoretical study concerning the difficulty in learning the topic of addition and subtraction of fractions was carried out. To achieve this, a review of Brazilian literature was executed. This review revealed the nonexistence of didactic activities regarding simultaneously the teaching of addition (subtraction) of fractions and the development of logical thinking, curiosity and the capacity to argue coherently. Henceforth, from this resulted an opportunity to produce a new activity, that could be promptly used by teachers of elementary school. To create this activity, a methodology which stimulates logical thinking and generates meaningful learning of contents was used, Problem-Based Learning (PBL).En este artículo, se llevó a cabo un estudio teórico sobre la dificultad en aprender el tema de la adición y sustracción de fracciones. Para ello, se realizó una revisión de la literatura brasileña, en la cual se constató la inexistencia de actividades didácticas que aborden simultáneamente la enseñanza de la adición (sustracción) de fracciones y el desarrollo del razonamiento lógico, el espíritu inquisitivo y la capacidad de argumentar coherentemente. Por lo tanto, surgió la oportunidad de crear una actividad que pueda ser utilizada de inmediato por los profesores de los primeros años de la Educación Primaria. Esta actividad fue elaborada con base en la metodología de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), una metodología que estimula el razonamiento lógico y conduce a un aprendizaje más significativo de los contenidos.No presente artigo, fez-se um estudo teórico sobre a dificuldade em aprender o tópico da adição e subtração de frações. Para isso, efetuou-se uma revisão da literatura brasileira, na qual verificou-se que não existem atividades didáticas que abordem simultaneamente o ensino da adição (subtração) de frações e o desenvolvimento do raciocínio lógico, do espírito inquisitivo e da capacidade de argumentar coerentemente. Portanto, daqui resultou uma oportunidade de criar uma atividade que possa ser prontamente usada por professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Essa atividade foi elaborada com base na metodologia Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP), metodologia que estimula o raciocínio lógico e leva a uma aprendizagem mais significativa dos conteúdos.Editora Unimontes2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/737710.46551/emd.v7n13a25Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-192526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377/7152https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Tânia Maria NunesFerreira, Thaís Maria2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7377Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology Actividad didáctica sobre la adición y sustracción de fracciones basada en la metodología de Aprendizaje Basado en Problemas Atividade didática sobre a adição e subtração de frações embasada na metodologia Aprendizagem Baseada em Problemas |
title |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology |
spellingShingle |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology Gonçalves, Tânia Maria Nunes Frações Equivalentes Adição e Subtração de Frações Aprendizagem Baseada em Problemas Raciocínio Lógico Equivalent Fractions Addition and Subtraction of Fractions Problem-Based Learning Logical Thinking Fracciones Equivalentes Adición y Sustracción de Fracciones Aprendizaje Basado en Problemas Razonamiento Lógico |
title_short |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology |
title_full |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology |
title_fullStr |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology |
title_full_unstemmed |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology |
title_sort |
Didactic activity on addition and subtraction of fractions based on the Problem-Based Learning Methodology |
author |
Gonçalves, Tânia Maria Nunes |
author_facet |
Gonçalves, Tânia Maria Nunes Ferreira, Thaís Maria |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Thaís Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Tânia Maria Nunes Ferreira, Thaís Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Frações Equivalentes Adição e Subtração de Frações Aprendizagem Baseada em Problemas Raciocínio Lógico Equivalent Fractions Addition and Subtraction of Fractions Problem-Based Learning Logical Thinking Fracciones Equivalentes Adición y Sustracción de Fracciones Aprendizaje Basado en Problemas Razonamiento Lógico |
topic |
Frações Equivalentes Adição e Subtração de Frações Aprendizagem Baseada em Problemas Raciocínio Lógico Equivalent Fractions Addition and Subtraction of Fractions Problem-Based Learning Logical Thinking Fracciones Equivalentes Adición y Sustracción de Fracciones Aprendizaje Basado en Problemas Razonamiento Lógico |
description |
In this article, a theoretical study concerning the difficulty in learning the topic of addition and subtraction of fractions was carried out. To achieve this, a review of Brazilian literature was executed. This review revealed the nonexistence of didactic activities regarding simultaneously the teaching of addition (subtraction) of fractions and the development of logical thinking, curiosity and the capacity to argue coherently. Henceforth, from this resulted an opportunity to produce a new activity, that could be promptly used by teachers of elementary school. To create this activity, a methodology which stimulates logical thinking and generates meaningful learning of contents was used, Problem-Based Learning (PBL). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377 10.46551/emd.v7n13a25 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377 |
identifier_str_mv |
10.46551/emd.v7n13a25 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7377/7152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-19 2526-6136 reponame:Educação Matemática Debate instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Educação Matemática Debate |
collection |
Educação Matemática Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.emd@unimontes.br|| |
_version_ |
1797174835102613504 |