Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017 |
Resumo: | Bike to Work Day (BTWD) takes place all over the world and a nation-wide campaign was recently started in Brazil. Despite the growing interest, national research in this area is non-existent. This article seeks to investigate the impacts of such a campaign, using data collected on a survey in Curitiba that obtained 320 valid answers during BTWD 2015. Results showed that 38,4% of participants always commute by bike and 29,4% never or rarely commute by bike. The barriers and motivations are basically the same for both behavior groups. The main motivation was personal health and the main barrier was lack of cycling infrastructure. Origin and destination were also mapped pointing the downtown area as the most visited region. Although long term impacts weren't assessed, this research revealed the potential of a BTWD campaign to promote behavior change and also provide information about cyclists and their travel patterns, thus aiding cycling urban planning. |
id |
UNINOVE-3_d2584b5e6faaf6a2831b3bf602a1fb0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.uninove.br:article/10017 |
network_acronym_str |
UNINOVE-3 |
network_name_str |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
repository_id_str |
|
spelling |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable MobilityLa Bicicleta para el Día de Trabajo: Una Herramienta para la Planificación y Promocion de Movilidad SostenibleDia de Bicicleta ao Trabalho: Uma Potencial Ferramenta para Planejamento e Promoção da Mobilidade SustentávelBicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events.Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos.Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos.Bike to Work Day (BTWD) takes place all over the world and a nation-wide campaign was recently started in Brazil. Despite the growing interest, national research in this area is non-existent. This article seeks to investigate the impacts of such a campaign, using data collected on a survey in Curitiba that obtained 320 valid answers during BTWD 2015. Results showed that 38,4% of participants always commute by bike and 29,4% never or rarely commute by bike. The barriers and motivations are basically the same for both behavior groups. The main motivation was personal health and the main barrier was lack of cycling infrastructure. Origin and destination were also mapped pointing the downtown area as the most visited region. Although long term impacts weren't assessed, this research revealed the potential of a BTWD campaign to promote behavior change and also provide information about cyclists and their travel patterns, thus aiding cycling urban planning.La bicicleta para el día de trabajo (DBT) se lleva a cabo en todo el mundo y una campaña se ha lanzado recientemente en Brasil que cubre todo el país. A pesar del creciente interés, la investigación nacional en esta área es insuficiente. En este artículo se analiza el impacto de una campaña como ésta, utilizando datos de 320 respuestas válidas en una encuesta realizada en Curitiba en 2015. DBT Los resultados muestran que el 38,4% de los participantes siempre usan la bicicleta para ir a trabajar y 29.4 % nunca lo usaron o la usaron en raras ocasiones. Las barreras y motivaciones son básicamente los mismos para los diferentes perfiles de los ciclistas, y la motivación más mencionada fue la salud personal y la barrera más reportada fue la falta de infraestructura para bicicletas. Los puntos de origen y destino se mapearon señalando la Matriz regional como el principal polo de atracción para los ciclistas. A pesar de que han sido los impactos a largo plazo verificados, esta investigación demostró el potencial de una campaña de DBT para generar un cambio de comportamiento y proporcionar datos sobre los ciclistas y sus patrones de desplazamiento, ayudando así a la planificación del ciclismo de las ciudades.O Dia de Bicicleta ao Trabalho (DBT) é realizado no mundo inteiro e uma campanha foi iniciada recentemente no Brasil abrangendo todo o país. Apesar do crescente interesse, a pesquisa nacional nessa área é inexistente. Este artigo analisa os impactos de uma campanha como essa, utilizando dados obtidos em 320 respostas válidas em um levantamento realizado em Curitiba no DBT 2015. Os resultados mostram que 38,4% dos participantes sempre usam a bicicleta para ir ao trabalho e 29,4% nunca a usam ou utilizam-na raramente. As barreiras e motivações são basicamente as mesmas para os diferentes perfis de ciclistas, sendo que a motivação mais mencionada foi saúde pessoal e a barreira mais referida foi falta de infraestrutura cicloviária. Os pontos de origem-destino foram mapeados, apontando a Regional Matriz como principal polo de atração de ciclistas. Apesar de não terem sido verificados os impactos de longo prazo, esta pesquisa demonstrou o potencial de uma campanha DBT em gerar mudança de comportamento, além de fornecer dados sobre os ciclistas e seus padrões de deslocamento, auxiliando dessa forma no planejamento cicloviário das cidades.Universidade Nove de Julho - UNINOVE2016-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/1001710.5585/geas.v5i3.619Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 3 (2016): Setembro - Dezembro; 135-1512316-9834reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeASinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017/4710Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPatricio, Luis Claudio BritoKruszielski, Leandro2018-12-05T03:49:11Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/10017Revistahttps://periodicos.uninove.br/geasONGhttps://periodicos.uninove.br/geas/oai||journalgeas@gmail.com2316-98342316-9834opendoar:2018-12-05T03:49:11Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility La Bicicleta para el Día de Trabajo: Una Herramienta para la Planificación y Promocion de Movilidad Sostenible Dia de Bicicleta ao Trabalho: Uma Potencial Ferramenta para Planejamento e Promoção da Mobilidade Sustentável |
title |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility |
spellingShingle |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility Patricio, Luis Claudio Brito Bicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events. Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos. Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos. |
title_short |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility |
title_full |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility |
title_fullStr |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility |
title_full_unstemmed |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility |
title_sort |
Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility |
author |
Patricio, Luis Claudio Brito |
author_facet |
Patricio, Luis Claudio Brito Kruszielski, Leandro |
author_role |
author |
author2 |
Kruszielski, Leandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Patricio, Luis Claudio Brito Kruszielski, Leandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events. Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos. Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos. |
topic |
Bicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events. Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos. Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos. |
description |
Bike to Work Day (BTWD) takes place all over the world and a nation-wide campaign was recently started in Brazil. Despite the growing interest, national research in this area is non-existent. This article seeks to investigate the impacts of such a campaign, using data collected on a survey in Curitiba that obtained 320 valid answers during BTWD 2015. Results showed that 38,4% of participants always commute by bike and 29,4% never or rarely commute by bike. The barriers and motivations are basically the same for both behavior groups. The main motivation was personal health and the main barrier was lack of cycling infrastructure. Origin and destination were also mapped pointing the downtown area as the most visited region. Although long term impacts weren't assessed, this research revealed the potential of a BTWD campaign to promote behavior change and also provide information about cyclists and their travel patterns, thus aiding cycling urban planning. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017 10.5585/geas.v5i3.619 |
url |
https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017 |
identifier_str_mv |
10.5585/geas.v5i3.619 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017/4710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - UNINOVE |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - UNINOVE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 3 (2016): Setembro - Dezembro; 135-151 2316-9834 reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
collection |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||journalgeas@gmail.com |
_version_ |
1800217234059034624 |