Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Patricio, Luis Claudio Brito
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Kruszielski, Leandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017
Resumo: Bike to Work Day (BTWD) takes place all over the world and a nation-wide campaign was recently started in Brazil. Despite the growing interest, national research in this area is non-existent. This article seeks to investigate the impacts of such a campaign, using data collected on a survey in Curitiba that obtained 320 valid answers during BTWD 2015. Results showed that 38,4% of participants always commute by bike and 29,4% never or rarely commute by bike. The barriers and motivations are basically the same for both behavior groups. The main motivation was personal health and the main barrier was lack of cycling infrastructure. Origin and destination were also mapped pointing the downtown area as the most visited region. Although long term impacts weren't assessed, this research revealed the potential of a BTWD campaign to promote behavior change and also provide information about cyclists and their travel patterns, thus aiding cycling urban planning.
id UNINOVE-3_d2584b5e6faaf6a2831b3bf602a1fb0d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.uninove.br:article/10017
network_acronym_str UNINOVE-3
network_name_str Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
repository_id_str
spelling Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable MobilityLa Bicicleta para el Día de Trabajo: Una Herramienta para la Planificación y Promocion de Movilidad SostenibleDia de Bicicleta ao Trabalho: Uma Potencial Ferramenta para Planejamento e Promoção da Mobilidade SustentávelBicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events.Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos.Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos.Bike to Work Day (BTWD) takes place all over the world and a nation-wide campaign was recently started in Brazil. Despite the growing interest, national research in this area is non-existent. This article seeks to investigate the impacts of such a campaign, using data collected on a survey in Curitiba that obtained 320 valid answers during BTWD 2015. Results showed that 38,4% of participants always commute by bike and 29,4% never or rarely commute by bike. The barriers and motivations are basically the same for both behavior groups. The main motivation was personal health and the main barrier was lack of cycling infrastructure. Origin and destination were also mapped pointing the downtown area as the most visited region. Although long term impacts weren't assessed, this research revealed the potential of a BTWD campaign to promote behavior change and also provide information about cyclists and their travel patterns, thus aiding cycling urban planning.La bicicleta para el día de trabajo (DBT) se lleva a cabo en todo el mundo y una campaña se ha lanzado recientemente en Brasil que cubre todo el país. A pesar del creciente interés, la investigación nacional en esta área es insuficiente. En este artículo se analiza el impacto de una campaña como ésta, utilizando datos de 320 respuestas válidas en una encuesta realizada en Curitiba en 2015. DBT Los resultados muestran que el 38,4% de los participantes siempre usan la bicicleta para ir a trabajar y 29.4 % nunca lo usaron o la usaron en raras ocasiones. Las barreras y motivaciones son básicamente los mismos para los diferentes perfiles de los ciclistas, y la motivación más mencionada fue la salud personal y la barrera más reportada fue la falta de infraestructura para bicicletas. Los puntos de origen y destino se mapearon señalando la Matriz regional como el principal polo de atracción para los ciclistas. A pesar de que han sido los impactos a largo plazo verificados, esta investigación demostró el potencial de una campaña de DBT para generar un cambio de comportamiento y proporcionar datos sobre los ciclistas y sus patrones de desplazamiento, ayudando así a la planificación del ciclismo de las ciudades.O Dia de Bicicleta ao Trabalho (DBT) é realizado no mundo inteiro e uma campanha foi iniciada recentemente no Brasil abrangendo todo o país. Apesar do crescente interesse, a pesquisa nacional nessa área é inexistente. Este artigo analisa os impactos de uma campanha como essa, utilizando dados obtidos em 320 respostas válidas em um levantamento realizado em Curitiba no DBT 2015. Os resultados mostram que 38,4% dos participantes sempre usam a bicicleta para ir ao trabalho e 29,4% nunca a usam ou utilizam-na raramente. As barreiras e motivações são basicamente as mesmas para os diferentes perfis de ciclistas, sendo que a motivação mais mencionada foi saúde pessoal e a barreira mais referida foi falta de infraestrutura cicloviária. Os pontos de origem-destino foram mapeados, apontando a Regional Matriz como principal polo de atração de ciclistas. Apesar de não terem sido verificados os impactos de longo prazo, esta pesquisa demonstrou o potencial de uma campanha DBT em gerar mudança de comportamento, além de fornecer dados sobre os ciclistas e seus padrões de deslocamento, auxiliando dessa forma no planejamento cicloviário das cidades.Universidade Nove de Julho - UNINOVE2016-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/1001710.5585/geas.v5i3.619Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 3 (2016): Setembro - Dezembro; 135-1512316-9834reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeASinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017/4710Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPatricio, Luis Claudio BritoKruszielski, Leandro2018-12-05T03:49:11Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/10017Revistahttps://periodicos.uninove.br/geasONGhttps://periodicos.uninove.br/geas/oai||journalgeas@gmail.com2316-98342316-9834opendoar:2018-12-05T03:49:11Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.none.fl_str_mv Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
La Bicicleta para el Día de Trabajo: Una Herramienta para la Planificación y Promocion de Movilidad Sostenible
Dia de Bicicleta ao Trabalho: Uma Potencial Ferramenta para Planejamento e Promoção da Mobilidade Sustentável
title Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
spellingShingle Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
Patricio, Luis Claudio Brito
Bicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events.
Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos.
Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos.
title_short Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
title_full Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
title_fullStr Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
title_full_unstemmed Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
title_sort Bike to Work Day: A Potential Tool for Planning and Fostering Sustainable Mobility
author Patricio, Luis Claudio Brito
author_facet Patricio, Luis Claudio Brito
Kruszielski, Leandro
author_role author
author2 Kruszielski, Leandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Patricio, Luis Claudio Brito
Kruszielski, Leandro
dc.subject.por.fl_str_mv Bicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events.
Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos.
Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos.
topic Bicycle. Urban Mobility. Soft Measures. Events.
Bicicleta. Movilidad urbana. Las medidas de incentivos. Eventos.
Bicicleta. Mobilidade urbana. Medidas de incentivo. Eventos.
description Bike to Work Day (BTWD) takes place all over the world and a nation-wide campaign was recently started in Brazil. Despite the growing interest, national research in this area is non-existent. This article seeks to investigate the impacts of such a campaign, using data collected on a survey in Curitiba that obtained 320 valid answers during BTWD 2015. Results showed that 38,4% of participants always commute by bike and 29,4% never or rarely commute by bike. The barriers and motivations are basically the same for both behavior groups. The main motivation was personal health and the main barrier was lack of cycling infrastructure. Origin and destination were also mapped pointing the downtown area as the most visited region. Although long term impacts weren't assessed, this research revealed the potential of a BTWD campaign to promote behavior change and also provide information about cyclists and their travel patterns, thus aiding cycling urban planning.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017
10.5585/geas.v5i3.619
url https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017
identifier_str_mv 10.5585/geas.v5i3.619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10017/4710
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - UNINOVE
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - UNINOVE
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 3 (2016): Setembro - Dezembro; 135-151
2316-9834
reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:UNINOVE
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str UNINOVE
institution UNINOVE
reponame_str Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
collection Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv ||journalgeas@gmail.com
_version_ 1800217234059034624