Study About Urban Mobility in the Brazilian Context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avella Netto , Nelson
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Rodriguez Ramos, Heidy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10047
Resumo: Urban mobility is usually understood as something segmented and restricted to subjects related to traffic engineering and pricing policy, recently linked to environmental problems too. The goal of this article was to reach a systemic vision and understand how urban mobility relates also to social, cultural, historical, economical and healthy aspects. A methodology was used including bibliographic research, interviews with specialists and a cross-sectional analysis of these interviews, in order to analyze the context of urban mobility and present tendencies and paths for a more sustainable approach. The result was that the crisis observed nowadays, caused by the unbridled urban developmentism based on the car-based consumerist culture, and evidenced not only by the critical immobility observed on the cities but also by the protests of society, placing urban mobility on the heart of the discussions. Tendencies and sustainable paths were indicated so that urban mobility is a variable that contributes to the well-being of people, equating opportunities and wealth as well as preserving the planet’s ecosystem. The conclusion is that the scenario presents good perspectives to promote a wide discussion regarding the improvement of the quality of urban mobility, and consistent changes are possible according to the change in people´s awareness.
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The result was that the crisis observed nowadays, caused by the unbridled urban developmentism based on the car-based consumerist culture, and evidenced not only by the critical immobility observed on the cities but also by the protests of society, placing urban mobility on the heart of the discussions. Tendencies and sustainable paths were indicated so that urban mobility is a variable that contributes to the well-being of people, equating opportunities and wealth as well as preserving the planet’s ecosystem. The conclusion is that the scenario presents good perspectives to promote a wide discussion regarding the improvement of the quality of urban mobility, and consistent changes are possible according to the change in people´s awareness.El tema de la movilidad urbana es limitado de forma segmentada y restricta a los puntos de ingeniería de tráfico y a la política tarifaria, contemplando recientemente relaciones con los problemas ambientales. El objetivo de este trabajo fue alcanzar una visión sistémica y entender como el tema también se relaciona con los aspectos sociales, culturales, históricos, económicos y de la salud. Fue utilizada una metodología que incluye una investigación bibliográfica, entrevistas con especialistas y un análisis transversal de las mismas, teniendo como finalidad el análisis del contexto de la movilidad urbana, para presentar las tendencias y los caminos para una propuesta más sostenible. El resultado es que la crisis actual, generada por el desarrollo urbano desenfrenado teniendo como base la política consumista y rodoviarista, y evidenciado no apenas por la inmovilidad crítica constatada en las ciudades como también por las manifestaciones de la sociedad, coloca el tema en el centro de las discusiones. Se muestran las tendencias y los caminos sustentables para que la movilidad urbana sea una variable que contribuya para el bienestar de las personas, distribuyendo más equinamente las oportunidades y la renta, así como preservando el ecosistema del planeta. Se concluye que el panorama presenta buenas perspectivas para promover una amplia discusión, con foco en la mejora de la calidad de la movilidad urbana, y que transformaciones consistentes son posibles a partir del cambio de la consciencia de las personas.O tema da mobilidade urbana normalmente é compreendido de forma segmentada e restrita a pontos de engenharia de tráfego e política tarifária, contemplando recentemente relações com os problemas ambientais. O objetivo deste artigo foi alcançar uma visão sistêmica e entender como o tema se relaciona também com aspectos sociais, culturais, históricos, econômicos e de saúde. Foi utilizada uma metodologia abrangendo uma pesquisa bibliográfica, entrevistas com especialistas e uma análise transversal das mesmas, tendo como finalidade analisar o contexto da mobilidade urbana e apresentar tendências e caminhos para uma abordagem mais sustentável. O resultado foi que a crise atual, gerada pelo desenvolvimentismo urbano desenfreado baseado na política consumista e rodoviarista, e evidenciado não apenas pela imobilidade crítica constatada nas cidades como também pelas manifestações da sociedade, coloca o tema no centro das discussões. Foram indicadas tendências e caminhos sustentáveis para que a mobilidade urbana seja uma variável que contribui para o bem-estar das pessoas, distribuindo mais equanimemente oportunidades e renda, bem como preservando o ecossistema do planeta. Conclui-se que o cenário apresenta boas perspectivas para promover uma ampla discussão, voltada para a melhoria da qualidade da mobilidade urbana, e transformações consistentes são possíveis através da mudança de consciência das pessoas.Universidade Nove de Julho - UNINOVE2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/1004710.5585/geas.v6i2.847Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 6 n. 2 (2017): Maio-Agosto - Edição Temática; 59-722316-9834reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeASinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/10047/4740Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessAvella Netto , NelsonRodriguez Ramos, Heidy2018-12-05T03:47:38Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/10047Revistahttps://periodicos.uninove.br/geasONGhttps://periodicos.uninove.br/geas/oai||journalgeas@gmail.com2316-98342316-9834opendoar:2018-12-05T03:47:38Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
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