Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988 |
Resumo: | This study aims to analyze the perspective of sustainability in Institutional Development Plans (PDIs) in Federal Higher Education Institutes (IFES), identifying the dimensions which are encompassed by the texts of the Mission & Vision plans declared by the institutions, associating with the guidelines of the National Education Plan and its peculiarities. This qualitative and quantitative study analyzed 28 PDIs IFES in Brazil, by way of a documentary research. The content analyzes techniques and simple descriptive statistics, and t-test and chi-square were used. Among the findings it is emphasized that more than half of the IFEs surveyed are not following the current PDI nor completely follow the law, recommendations and guidelines guiding the MEC (Ministry of Education and Culture). |
id |
UNINOVE-3_ee55e91489e0c3a08540710ec4bb7c0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.uninove.br:article/9988 |
network_acronym_str |
UNINOVE-3 |
network_name_str |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
repository_id_str |
|
spelling |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education InstitutionsPlanificación y Sostenibilidad: El Caso de la Educación Federal Instituciones más AltasPlanejamento e Sustentabilidade: O Caso das Instituições Federais de Ensino SuperiorInstitutional Development PlanFederal Higher Education InstitutesSustainability.Plan de Desarrollo InstitucionalInstituciones Federales de Educación SuperiorSostenibilidad.Plano de Desenvolvimento InstitucionalInstituições Federais de Ensino SuperiorSustentabilidade.This study aims to analyze the perspective of sustainability in Institutional Development Plans (PDIs) in Federal Higher Education Institutes (IFES), identifying the dimensions which are encompassed by the texts of the Mission & Vision plans declared by the institutions, associating with the guidelines of the National Education Plan and its peculiarities. This qualitative and quantitative study analyzed 28 PDIs IFES in Brazil, by way of a documentary research. The content analyzes techniques and simple descriptive statistics, and t-test and chi-square were used. Among the findings it is emphasized that more than half of the IFEs surveyed are not following the current PDI nor completely follow the law, recommendations and guidelines guiding the MEC (Ministry of Education and Culture).Este estudio tuvo como objetivo analizar la perspectiva de la sostenibilidad en los Planes de Desarrollo Institucional (PDI), en las Instituciones Federales de Enseñanza Superior (IFES), la identificación de las dimensiones que se engloban en los textos de la misión y la visión declarada por las instituciones, la asociación con las directrices Plan nacional de Educación y sus peculiaridades. El estudio cualitativo y cuantitativo examinó 28 PDI de IFES en Brasil, a través de una investigación documental. Se utilizaron las técnicas de análisis de contenido y estadísticas descriptivas simples, Test de prueba y de qui-cuadrado. Entre los resultados se destaca que más de la mitad de los encuestados no son IFES con la corriente PDI, no se cumple íntegramente con la legislación, las recomendaciones y directrices que guían el MEC.Este estudo tem como objetivo analisar a perspectiva da sustentabilidade em Planos de Desenvolvimento Institucional (PDIs), em Instituições Federais de Ensino Superior (IFES), identificando as dimensões que estão abarcadas nos textos da Missão e Visão declaradas pelas instituições, associando-as com as diretrizes do Plano Nacional de Educação e suas peculiaridades. O estudo qualitativo e quantitativo analisou 28 PDIs de IFES do Brasil, por meio de uma pesquisa documental. Foram utilizadas as técnicas de análise de conteúdo e estatística descritiva simples, Teste T e Qui-quadrado. Entre os achados, destaca-se que mais da metade das IFES pesquisadas não está com o PDI vigente, não segue completamente a legislação, as recomendações e as diretrizes norteadoras do MEC.Universidade Nove de Julho - UNINOVE2016-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/998810.5585/geas.v5i1.218Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 1 (2016): Janeiro - Abril; 18-322316-9834reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeASinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988/4681Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Lucas VeigaMadruga, Lúcia Rejane Da Rosa GamaBeuron, Thiago Antônio2018-12-05T03:49:27Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/9988Revistahttps://periodicos.uninove.br/geasONGhttps://periodicos.uninove.br/geas/oai||journalgeas@gmail.com2316-98342316-9834opendoar:2018-12-05T03:49:27Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions Planificación y Sostenibilidad: El Caso de la Educación Federal Instituciones más Altas Planejamento e Sustentabilidade: O Caso das Instituições Federais de Ensino Superior |
title |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions |
spellingShingle |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions Ávila, Lucas Veiga Institutional Development Plan Federal Higher Education Institutes Sustainability. Plan de Desarrollo Institucional Instituciones Federales de Educación Superior Sostenibilidad. Plano de Desenvolvimento Institucional Instituições Federais de Ensino Superior Sustentabilidade. |
title_short |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions |
title_full |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions |
title_fullStr |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions |
title_full_unstemmed |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions |
title_sort |
Planning and Sustainability: The Case of the Federal Higher Education Institutions |
author |
Ávila, Lucas Veiga |
author_facet |
Ávila, Lucas Veiga Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama Beuron, Thiago Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama Beuron, Thiago Antônio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ávila, Lucas Veiga Madruga, Lúcia Rejane Da Rosa Gama Beuron, Thiago Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Institutional Development Plan Federal Higher Education Institutes Sustainability. Plan de Desarrollo Institucional Instituciones Federales de Educación Superior Sostenibilidad. Plano de Desenvolvimento Institucional Instituições Federais de Ensino Superior Sustentabilidade. |
topic |
Institutional Development Plan Federal Higher Education Institutes Sustainability. Plan de Desarrollo Institucional Instituciones Federales de Educación Superior Sostenibilidad. Plano de Desenvolvimento Institucional Instituições Federais de Ensino Superior Sustentabilidade. |
description |
This study aims to analyze the perspective of sustainability in Institutional Development Plans (PDIs) in Federal Higher Education Institutes (IFES), identifying the dimensions which are encompassed by the texts of the Mission & Vision plans declared by the institutions, associating with the guidelines of the National Education Plan and its peculiarities. This qualitative and quantitative study analyzed 28 PDIs IFES in Brazil, by way of a documentary research. The content analyzes techniques and simple descriptive statistics, and t-test and chi-square were used. Among the findings it is emphasized that more than half of the IFEs surveyed are not following the current PDI nor completely follow the law, recommendations and guidelines guiding the MEC (Ministry of Education and Culture). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988 10.5585/geas.v5i1.218 |
url |
https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988 |
identifier_str_mv |
10.5585/geas.v5i1.218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/geas/article/view/9988/4681 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - UNINOVE |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - UNINOVE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade; v. 5 n. 1 (2016): Janeiro - Abril; 18-32 2316-9834 reponame:Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
collection |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade - GeAS - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||journalgeas@gmail.com |
_version_ |
1800217233987731456 |