Lessons Learned: Adding Value to the Project Management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gestão e Projetos (GeP) |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10528 |
Resumo: | This paper aims to address issues related to the lessons learned in projects, focusing on the analysis of knowledge management. The starting point was the following question: with the knowledge management perspective, the process of generating lessons learned can add value to project management? From this, it started the scientific quest to answer this question through the systematic literature research. This study found 102 articles published in scientific journals and magazines, which present empirical studies in project management, knowledge management and lessons learned, found at Scopus database. This study points out: why, when and how the lessons learned process can help mitigate the risks associated with projects; obtaining a better understanding of the activities involved; improve knowledge management processes; systematically increase the skills of those involved and; identify the root cause of failures and successes, helping to improve the process. |
id |
UNINOVE-4_a9099a6eab82a08cac6fc298f6ee0c35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://periodicos.uninove.br:article/10528 |
network_acronym_str |
UNINOVE-4 |
network_name_str |
Revista Gestão e Projetos (GeP) |
repository_id_str |
|
spelling |
Lessons Learned: Adding Value to the Project ManagementLições Aprendidas: Agregando Valor ao Gerenciamento de ProjetosProcesso de Lições Aprendidas; Gestão do Conhecimento; Gerenciamento de Projeto.This paper aims to address issues related to the lessons learned in projects, focusing on the analysis of knowledge management. The starting point was the following question: with the knowledge management perspective, the process of generating lessons learned can add value to project management? From this, it started the scientific quest to answer this question through the systematic literature research. This study found 102 articles published in scientific journals and magazines, which present empirical studies in project management, knowledge management and lessons learned, found at Scopus database. This study points out: why, when and how the lessons learned process can help mitigate the risks associated with projects; obtaining a better understanding of the activities involved; improve knowledge management processes; systematically increase the skills of those involved and; identify the root cause of failures and successes, helping to improve the process.O presente estudo visa abordar questões relacionadas ao processo de lições aprendidas em projetos, tendo como foco de análise a gestão do conhecimento. O ponto de partida constituiu da seguinte questão: Sob a ótica da gestão do conhecimento, o processo de gerar lições aprendidas pode agregar valor à gestão de projetos? A partir disso, iniciou-se a busca científica para responder esta indagação, por intermédio da busca sistemática de literatura. Assim, este estudo considerou 102 artigos publicados em revistas e journals científicos, que apresentam estudos empíricos em gestão de projetos, gestão do conhecimento e lições aprendidas, encontrados nas bases de dados Scopus. Este estudo aponta: o porque, o quando e o como o processo de lições aprendidas pode ajudar a mitigar os riscos associados a projetos; obter uma melhor compreensão das atividades envolvidas; melhorar os processos de gestão do conhecimento; ter o aumento sistemático das competências dos envolvidos e; identificar a causa raiz de sucessos e fracassos, ajudando a melhoria do processo.DOI:10.5585/gep.v4i3.172Universidade Nove de Julho (Uninove)Ferenhof, Helio AisenbergForcellini, Fernando AntonioVarvakis, Gregório2013-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/gep/article/view/1052810.5585/gep.v4i3.172Revista de Gestão e Projetos; v. 4, n. 3 (2013): setembro-dezembro; 197-2092236-0972reponame:Revista Gestão e Projetos (GeP)instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10528/5022Direitos autorais 2014 Helio Aisenberg Ferenhof, Fernando Antonio Forcellini, Gregório Varvakisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-27T21:09:38Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/10528Revistahttps://periodicos.uninove.br/gepPRIhttps://periodicos.uninove.br/gep/oaigep@uninove.br || editor@revistagep.org || crismonteiro@uninove.br2236-09722236-0972opendoar:2019-05-27T21:09:38Revista Gestão e Projetos (GeP) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management Lições Aprendidas: Agregando Valor ao Gerenciamento de Projetos |
title |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management |
spellingShingle |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management Ferenhof, Helio Aisenberg Processo de Lições Aprendidas; Gestão do Conhecimento; Gerenciamento de Projeto. |
title_short |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management |
title_full |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management |
title_fullStr |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management |
title_full_unstemmed |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management |
title_sort |
Lessons Learned: Adding Value to the Project Management |
author |
Ferenhof, Helio Aisenberg |
author_facet |
Ferenhof, Helio Aisenberg Forcellini, Fernando Antonio Varvakis, Gregório |
author_role |
author |
author2 |
Forcellini, Fernando Antonio Varvakis, Gregório |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferenhof, Helio Aisenberg Forcellini, Fernando Antonio Varvakis, Gregório |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processo de Lições Aprendidas; Gestão do Conhecimento; Gerenciamento de Projeto. |
topic |
Processo de Lições Aprendidas; Gestão do Conhecimento; Gerenciamento de Projeto. |
description |
This paper aims to address issues related to the lessons learned in projects, focusing on the analysis of knowledge management. The starting point was the following question: with the knowledge management perspective, the process of generating lessons learned can add value to project management? From this, it started the scientific quest to answer this question through the systematic literature research. This study found 102 articles published in scientific journals and magazines, which present empirical studies in project management, knowledge management and lessons learned, found at Scopus database. This study points out: why, when and how the lessons learned process can help mitigate the risks associated with projects; obtaining a better understanding of the activities involved; improve knowledge management processes; systematically increase the skills of those involved and; identify the root cause of failures and successes, helping to improve the process. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10528 10.5585/gep.v4i3.172 |
url |
https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10528 |
identifier_str_mv |
10.5585/gep.v4i3.172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10528/5022 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2014 Helio Aisenberg Ferenhof, Fernando Antonio Forcellini, Gregório Varvakis info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2014 Helio Aisenberg Ferenhof, Fernando Antonio Forcellini, Gregório Varvakis |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho (Uninove) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho (Uninove) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Projetos; v. 4, n. 3 (2013): setembro-dezembro; 197-209 2236-0972 reponame:Revista Gestão e Projetos (GeP) instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Revista Gestão e Projetos (GeP) |
collection |
Revista Gestão e Projetos (GeP) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gestão e Projetos (GeP) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
gep@uninove.br || editor@revistagep.org || crismonteiro@uninove.br |
_version_ |
1797052865164869632 |