Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carreiro, Eduardo de Lima Pinto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliveira, Murilo Alvarenga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gestão e Projetos (GeP)
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10648
Resumo: The objective of this research was to analyze the implementation of an Experiential Program in Project Management (EPPM) for practical training in Business Administration graduation and specialization. The research is based on experiential learning, project management and business games theories that subsidized the structure of analysis from the indication of essential analytical factors. It was used a case study as a research strategy and it was implemented the participant observation in order to understand the opinions about the experience. The study was carried out in three Project Management subjects of the 6th semester Business Administration graduation, covering 71 students, and in a specialization course in Business Logistics with 25 participants. In its phases, it is described the elaboration of the educational program with the adjustments of the simulator Project Management Simulation (PMS-SIM), the teaching materials and the application of the program in short and long duration formats. The analyses of the participants' opinions indicated the contribution of the program to the practice of management, bringing benefits to the area of managerial education, such as the proposal of a technological resource, PMS-SIM organizational simulator and EPPM as an alternative to conventional models of education, which allow the practice of concepts and the development of skills.
id UNINOVE-4_b5e888742785367363ad432fa9f53915
oai_identifier_str oai:https://periodicos.uninove.br:article/10648
network_acronym_str UNINOVE-4
network_name_str Revista Gestão e Projetos (GeP)
repository_id_str
spelling Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos UniversitáriosAnalysis of Implementation of Experiential Programme in Project Management in University CoursesGestão de Projetos. Aprendizagem Vivencial. Jogo de Empresas. Simuladores.Project Management. Experiential Learning. Business Games. Simulator.The objective of this research was to analyze the implementation of an Experiential Program in Project Management (EPPM) for practical training in Business Administration graduation and specialization. The research is based on experiential learning, project management and business games theories that subsidized the structure of analysis from the indication of essential analytical factors. It was used a case study as a research strategy and it was implemented the participant observation in order to understand the opinions about the experience. The study was carried out in three Project Management subjects of the 6th semester Business Administration graduation, covering 71 students, and in a specialization course in Business Logistics with 25 participants. In its phases, it is described the elaboration of the educational program with the adjustments of the simulator Project Management Simulation (PMS-SIM), the teaching materials and the application of the program in short and long duration formats. The analyses of the participants' opinions indicated the contribution of the program to the practice of management, bringing benefits to the area of managerial education, such as the proposal of a technological resource, PMS-SIM organizational simulator and EPPM as an alternative to conventional models of education, which allow the practice of concepts and the development of skills.O objetivo deste estudo foi analisar a implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos (PVGP) para a formação prática na graduação e especialização em Administração. A pesquisa baseia-se nas teorias da aprendizagem vivencial, gestão de projetos e jogos de empresas, que subsidiaram a estrutura de análise a partir da indicação de fatores analíticos essenciais. Utilizou-se o estudo de caso como estratégia de pesquisa e, para compreender as opiniões sobre a vivência e empregou-se a observação participante para compreender as opiniões sobre a vivência. O estudo ocorreu em três disciplinas de Gestão de Projetos do 6º período da graduação em Administração, abrangendo 71 alunos, e em uma turma do curso de especialização em Logística Empresarial, com 25 participantes. Em suas fases, estão descritas a elaboração do programa educacional com os ajustes do simulador Project Management Simulation (PMS-SIM), os materiais didáticos e a aplicação do programa em formatos de curta e longa duração. As análises das opiniões dos participantes indicaram a contribuição do programa para a prática da gestão, trazendo benefícios para a área de educação gerencial, como a proposta de um recurso tecnológico, simulador organizacional PMS-SIM e o PVGP como alternativa aos modelos convencionais de educação, que permitem a prática dos conceitos e o desenvolvimento de habilidades.Universidade Nove de Julho (Uninove)Carreiro, Eduardo de Lima PintoOliveira, Murilo Alvarenga2018-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/gep/article/view/1064810.5585/gep.v9i2.660Revista de Gestão e Projetos; v. 9, n. 2 (2018): maio-agosto; 45-642236-0972reponame:Revista Gestão e Projetos (GeP)instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10648/5038Direitos autorais 2018 Eduardo de Lima Pinto Carreiro, Murilo Alvarenga Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-06T14:12:15Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/10648Revistahttps://periodicos.uninove.br/gepPRIhttps://periodicos.uninove.br/gep/oaigep@uninove.br || editor@revistagep.org || crismonteiro@uninove.br2236-09722236-0972opendoar:2019-09-06T14:12:15Revista Gestão e Projetos (GeP) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
Analysis of Implementation of Experiential Programme in Project Management in University Courses
title Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
spellingShingle Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
Carreiro, Eduardo de Lima Pinto
Gestão de Projetos. Aprendizagem Vivencial. Jogo de Empresas. Simuladores.
Project Management. Experiential Learning. Business Games. Simulator.
title_short Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
title_full Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
title_fullStr Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
title_full_unstemmed Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
title_sort Análise da Implementação de um Programa Vivencial em Gestão de Projetos em Cursos Universitários
author Carreiro, Eduardo de Lima Pinto
author_facet Carreiro, Eduardo de Lima Pinto
Oliveira, Murilo Alvarenga
author_role author
author2 Oliveira, Murilo Alvarenga
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Carreiro, Eduardo de Lima Pinto
Oliveira, Murilo Alvarenga
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão de Projetos. Aprendizagem Vivencial. Jogo de Empresas. Simuladores.
Project Management. Experiential Learning. Business Games. Simulator.
topic Gestão de Projetos. Aprendizagem Vivencial. Jogo de Empresas. Simuladores.
Project Management. Experiential Learning. Business Games. Simulator.
description The objective of this research was to analyze the implementation of an Experiential Program in Project Management (EPPM) for practical training in Business Administration graduation and specialization. The research is based on experiential learning, project management and business games theories that subsidized the structure of analysis from the indication of essential analytical factors. It was used a case study as a research strategy and it was implemented the participant observation in order to understand the opinions about the experience. The study was carried out in three Project Management subjects of the 6th semester Business Administration graduation, covering 71 students, and in a specialization course in Business Logistics with 25 participants. In its phases, it is described the elaboration of the educational program with the adjustments of the simulator Project Management Simulation (PMS-SIM), the teaching materials and the application of the program in short and long duration formats. The analyses of the participants' opinions indicated the contribution of the program to the practice of management, bringing benefits to the area of managerial education, such as the proposal of a technological resource, PMS-SIM organizational simulator and EPPM as an alternative to conventional models of education, which allow the practice of concepts and the development of skills.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-29
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10648
10.5585/gep.v9i2.660
url https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10648
identifier_str_mv 10.5585/gep.v9i2.660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10648/5038
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Eduardo de Lima Pinto Carreiro, Murilo Alvarenga Oliveira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Eduardo de Lima Pinto Carreiro, Murilo Alvarenga Oliveira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho (Uninove)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho (Uninove)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Gestão e Projetos; v. 9, n. 2 (2018): maio-agosto; 45-64
2236-0972
reponame:Revista Gestão e Projetos (GeP)
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:UNINOVE
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str UNINOVE
institution UNINOVE
reponame_str Revista Gestão e Projetos (GeP)
collection Revista Gestão e Projetos (GeP)
repository.name.fl_str_mv Revista Gestão e Projetos (GeP) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv gep@uninove.br || editor@revistagep.org || crismonteiro@uninove.br
_version_ 1797052865231978496