Entre a morte trágica e a morte histórica: considerações sobre o imaginário fúnebre na Atenas do século V A.C.
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Data de Publicação: | 2019 |
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Texto Completo: | http://tede.unioeste.br/handle/tede/4287 |
Resumo: | This work aims to investigate the process of social construction of a funerary imaginary in Athens of the fifth-century BC, taking as a starting point the senses and meanings attributed to the death in works by the tragedy writer Euripides (Alcestis, Herakleidae, and Hecuba) and the historian Thucydides (History of the Peloponnesian War). The central idea is to think of possible continuities and ruptures regarding the ideals and death policies carried out by the Athenians during the course of the fratricidal war between the Greeks, with special emphasis on the first years of the conflict. In addition to the phenomenon of death and post-mortem’s reflections, the proposal is also to analyze how funerary habits and their intrinsic relation with the war traditions are present and at what extent they are representative in the tragic and historiographic productions. |
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The central idea is to think of possible continuities and ruptures regarding the ideals and death policies carried out by the Athenians during the course of the fratricidal war between the Greeks, with special emphasis on the first years of the conflict. In addition to the phenomenon of death and post-mortem’s reflections, the proposal is also to analyze how funerary habits and their intrinsic relation with the war traditions are present and at what extent they are representative in the tragic and historiographic productions.Este trabalho tem como objetivo investigar o processo de construção social de um imaginário fúnebre na Atenas do século V a.C., tendo como ponto de partida os sentidos e significados atribuídos à morte em obras do tragediógrafo Eurípides (Alceste, Os heráclidas e Hécuba) e do historiador Tucídides (História da Guerra do Peloponeso). A ideia central é pensar possíveis continuidades e rupturas no que diz respeito aos ideais e às políticas de morte levadas a cabo pelos atenienses durante o desenrolar da guerra fratricida entre os gregos, com destaque especial aos primeiros anos do conflito. Além das reflexões acerca do fenômeno da morte e do post-mortem, a proposta, então, é analisar também como os hábitos funerários e sua intrínseca relação com as tradições bélicas se fazem presentes e em que medida se fazem representativos nas produções trágica e historiográfica.Submitted by Helena Bejio (helena.bejio@unioeste.br) on 2019-05-21T22:11:37Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Versão final(1).pdf: 1726205 bytes, checksum: 67e6955f3d9b5ef22f135ff6fba212ad (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-05-21T22:11:37Z (GMT). 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