Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Felipe Alexandre da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
Texto Completo: http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1146
Resumo: It s notorious that the Brazilian countryside is rooted in a historical process of worker exploration and submission of its subjects. Therefore, the offered education to those subjects presented countless pedagogical discrepancies and social dissonances, especially until the end of the XX century when the Countryside Education was constituted in Brazil. This model of education emerged from concerns and struggles of social movements towards the inadequate pedagogical practices adopted to the countryside subjects. However, even with the state s acceptance in relation to these measures achieved through intense and continuous struggles of the social movements it still cannot be stated that the Countryside Education is present in every educational institution, even those that call themselves as members of this pedagogical model. So from readings, reflections and data collected in fieldwork in the year of 2014 -, the present work has intuit to ascertain if the Rural Family House located in Capanema/PR follows the precepts of the Rural Education or the Countryside Education both in its theories and in pedagogical practices.
id UNIOESTE-1_93e6a004e21f399eb6721e23cbc8dcf5
oai_identifier_str oai:tede.unioeste.br:tede/1146
network_acronym_str UNIOESTE-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
repository_id_str
spelling Schlosser, Marli Terezinha Szumilohttp://lattes.cnpq.br/1262151295695350Antonio, Clésio Acilinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768022Y7Hauresko, Ceciliahttp://lattes.cnpq.br/2339213707599101http://lattes.cnpq.br/0951493867468314Silva, Felipe Alexandre da2017-07-10T17:30:44Z2016-03-292015-08-25SILVA, Felipe Alexandre da. Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Francisco Beltrão, 2015.http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1146It s notorious that the Brazilian countryside is rooted in a historical process of worker exploration and submission of its subjects. Therefore, the offered education to those subjects presented countless pedagogical discrepancies and social dissonances, especially until the end of the XX century when the Countryside Education was constituted in Brazil. This model of education emerged from concerns and struggles of social movements towards the inadequate pedagogical practices adopted to the countryside subjects. However, even with the state s acceptance in relation to these measures achieved through intense and continuous struggles of the social movements it still cannot be stated that the Countryside Education is present in every educational institution, even those that call themselves as members of this pedagogical model. So from readings, reflections and data collected in fieldwork in the year of 2014 -, the present work has intuit to ascertain if the Rural Family House located in Capanema/PR follows the precepts of the Rural Education or the Countryside Education both in its theories and in pedagogical practices.É notório que o campo brasileiro está arraigado em um processo histórico de exploração dos trabalhadores e submissão dos seus sujeitos. Logo, a educação ofertada a estes sujeitos apresentou inúmeras defasagens pedagógicas e dissonâncias sociais, principalmente até o final do século XX - quando foi constituída a Educação do Campo no Brasil. Este modelo de educação surgiu a partir de inquietações e lutas dos movimentos sociais perante as práticas pedagógicas inadequadas adotadas aos sujeitos do campo. Contudo, mesmo com a aceitação do Estado em relação à estas medidas - conquistada através de intensa e contínua luta dos movimentos sociais -, ainda não pode-se afirmar que a Educação do Campo está presente em todas as instituições de ensino, mesmo as que se auto-titulam como integrantes deste modelo pedagógico. Desta forma - a partir de leituras, reflexões e de dados coletados em trabalhos de campo realizados no ano de 2014 -, este trabalho tem como intuito averiguar se a Casa Familiar Rural localizada no município de Capanema/PR segue os preceitos da Educação Rural ou da Educação do Campo tanto em suas teorias quanto práticas pedagógicas.Made available in DSpace on 2017-07-10T17:30:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Felipe Alexandre da Silva.pdf: 2127691 bytes, checksum: 5de5babb2b5df5f515a8c84827354d3f (MD5) Previous issue date: 2015-08-25application/pdfporUniversidade Estadual do Oeste do ParanaCentros de Ciências HumanasPrograma de Pós-Graduação em GeografiaUNIOESTEBRCentros de Ciências HumanasCasa Familiar RuralEducação do campoEducação ruralRural Family HouseCountryside educationRural educationCIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAEducação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTEinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEORIGINALFelipe Alexandre da Silva.pdfapplication/pdf2127691http://tede.unioeste.br:8080/tede/bitstream/tede/1146/1/Felipe+Alexandre+da+Silva.pdf5de5babb2b5df5f515a8c84827354d3fMD51tede/11462018-01-04 17:16:06.244oai:tede.unioeste.br:tede/1146Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.unioeste.br/PUBhttp://tede.unioeste.br/oai/requestbiblioteca.repositorio@unioeste.bropendoar:2018-01-04T19:16:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
title Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
spellingShingle Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
Silva, Felipe Alexandre da
Casa Familiar Rural
Educação do campo
Educação rural
Rural Family House
Countryside education
Rural education
CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
title_full Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
title_fullStr Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
title_full_unstemmed Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
title_sort Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?
author Silva, Felipe Alexandre da
author_facet Silva, Felipe Alexandre da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Schlosser, Marli Terezinha Szumilo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1262151295695350
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Antonio, Clésio Acilino
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768022Y7
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Hauresko, Cecilia
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2339213707599101
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0951493867468314
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Felipe Alexandre da
contributor_str_mv Schlosser, Marli Terezinha Szumilo
Antonio, Clésio Acilino
Hauresko, Cecilia
dc.subject.por.fl_str_mv Casa Familiar Rural
Educação do campo
Educação rural
topic Casa Familiar Rural
Educação do campo
Educação rural
Rural Family House
Countryside education
Rural education
CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Rural Family House
Countryside education
Rural education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description It s notorious that the Brazilian countryside is rooted in a historical process of worker exploration and submission of its subjects. Therefore, the offered education to those subjects presented countless pedagogical discrepancies and social dissonances, especially until the end of the XX century when the Countryside Education was constituted in Brazil. This model of education emerged from concerns and struggles of social movements towards the inadequate pedagogical practices adopted to the countryside subjects. However, even with the state s acceptance in relation to these measures achieved through intense and continuous struggles of the social movements it still cannot be stated that the Countryside Education is present in every educational institution, even those that call themselves as members of this pedagogical model. So from readings, reflections and data collected in fieldwork in the year of 2014 -, the present work has intuit to ascertain if the Rural Family House located in Capanema/PR follows the precepts of the Rural Education or the Countryside Education both in its theories and in pedagogical practices.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-08-25
dc.date.available.fl_str_mv 2016-03-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-07-10T17:30:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Felipe Alexandre da. Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Francisco Beltrão, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1146
identifier_str_mv SILVA, Felipe Alexandre da. Educação na Casa Familiar Rural de Capanema/PR: práticas educativas de educação rural ou educação do campo?. 2015. 139 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Francisco Beltrão, 2015.
url http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Parana
Centros de Ciências Humanas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Geografia
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNIOESTE
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centros de Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Parana
Centros de Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.unioeste.br:8080/tede/bitstream/tede/1146/1/Felipe+Alexandre+da+Silva.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5de5babb2b5df5f515a8c84827354d3f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.repositorio@unioeste.br
_version_ 1801124520616001536