Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingos, Hêlena Paula
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
Texto Completo: http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2574
Resumo: The confluence of globalization and the revolution of technology sets a new ecosystem of languages and writing that is contemporary. The eletronic visuality is a constitutive part of cultural visibility. This research investigates the insertion of the media cinema in the educational field using an interdisciplinary approach with teacher training and the context of these educators in mind, through a multi perspectivistic approach. It is set by the following problem: How the media cinema contributes to a critical reading of reality? How the methodological corpus of analysis selects the movies Frankenstein (2004), by Mary Shelley (1797-1851) and "1984" (1984), resulted from the literary work with the same name by George Orwell (1903-1950). It seeks theoretical framework and methodology in the axiological field of Cultural Studies, in the basis of action research and the ways of addressing, which film analysis centers in the cultural production, to the visual text itself and its reception, by the public. This investigation considers the teachers training as a possibility of question the media cinema and its pedagogical interdisciplinary perspective.
id UNIOESTE-1_cf1a743dfb64505089a09b40df043fe6
oai_identifier_str oai:tede.unioeste.br:tede/2574
network_acronym_str UNIOESTE-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
repository_id_str
spelling Moraes, Denise Rosana da SilvaCPF:73952931934http://lattes.cnpq.br/6545283027670184Ozelame, Josiete Kaminski CorsoCPF:03344864962Teruya, Teresa KasukoCPF:01579141862CPF:89665333968http://lattes.cnpq.br/1925677754229260Domingos, Hêlena Paula2017-07-10T19:07:31Z2016-04-102016-02-26DOMINGOS, Hêlena Paula. Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as. 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Cultura e Fronteiras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016.http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2574The confluence of globalization and the revolution of technology sets a new ecosystem of languages and writing that is contemporary. The eletronic visuality is a constitutive part of cultural visibility. This research investigates the insertion of the media cinema in the educational field using an interdisciplinary approach with teacher training and the context of these educators in mind, through a multi perspectivistic approach. It is set by the following problem: How the media cinema contributes to a critical reading of reality? How the methodological corpus of analysis selects the movies Frankenstein (2004), by Mary Shelley (1797-1851) and "1984" (1984), resulted from the literary work with the same name by George Orwell (1903-1950). It seeks theoretical framework and methodology in the axiological field of Cultural Studies, in the basis of action research and the ways of addressing, which film analysis centers in the cultural production, to the visual text itself and its reception, by the public. This investigation considers the teachers training as a possibility of question the media cinema and its pedagogical interdisciplinary perspective.A convergência da globalização e da revolução tecnológica configura um novo ecossistema de linguagens e escritas contemporâneo. A visualidade eletrônica é parte constitutiva da visibilidade cultural. Esta pesquisa investiga a inserção da mídia cinema no campo educacional em um movimento interdisciplinar com a formação de professores/as e seus contextos de trabalho, sob uma abordagem multiperspectívica. Parte do seguinte problema: Como a mídia cinema contribui para uma leitura crítica da realidade? Como corpus metodológico de análise seleciona os filmes Frankenstein (2004), de Mary Shelley (1797-1851) e 1984 (1984), oriundo da obra literária homônima de George Orwell (1903-1950). Busca aporte teórico e metodológico no campo axiológico dos Estudos Culturais, nas bases da pesquisa-ação, nos modos de endereçamento e análise fílmica. Considera a formação de professores/as como possibilidade de problematizar a mídia cinema e sua perspectiva pedagógica e interdisciplinar.Made available in DSpace on 2017-07-10T19:07:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Helena Paula Domingos2.pdf: 1086891 bytes, checksum: be600aad5f03455e49b98be4fb0282cc (MD5) Previous issue date: 2016-02-26application/pdfpor8774263440366006536500Universidade Estadual do Oeste do ParanaFoz do IguaçuPrograma de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e FronteirasUNIOESTEBRCentro de Educação, Letras e Saúdeformação de professores/asinterdisciplinaridademídia cinema, estudos culturaisteacher traininginterdisciplinaritymedia cinemacultural studiesCIENCIAS HUMANAS:EDUCACAOViva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/asLive the cinema and the literary art in the interdiscipinary teachers traininginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTEinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEORIGINALHelena_Domingos_2016.pdfapplication/pdf1086891http://tede.unioeste.br:8080/tede/bitstream/tede/2574/1/Helena_Domingos_2016.pdfbe600aad5f03455e49b98be4fb0282ccMD51tede/25742017-09-05 15:23:48.782oai:tede.unioeste.br:tede/2574Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.unioeste.br/PUBhttp://tede.unioeste.br/oai/requestbiblioteca.repositorio@unioeste.bropendoar:2017-09-05T18:23:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.por.fl_str_mv Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Live the cinema and the literary art in the interdiscipinary teachers training
title Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
spellingShingle Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
Domingos, Hêlena Paula
formação de professores/as
interdisciplinaridade
mídia cinema, estudos culturais
teacher training
interdisciplinarity
media cinema
cultural studies
CIENCIAS HUMANAS:EDUCACAO
title_short Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
title_full Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
title_fullStr Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
title_full_unstemmed Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
title_sort Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as
author Domingos, Hêlena Paula
author_facet Domingos, Hêlena Paula
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Moraes, Denise Rosana da Silva
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:73952931934
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6545283027670184
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Ozelame, Josiete Kaminski Corso
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:03344864962
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Teruya, Teresa Kasuko
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:01579141862
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:89665333968
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1925677754229260
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingos, Hêlena Paula
contributor_str_mv Moraes, Denise Rosana da Silva
Ozelame, Josiete Kaminski Corso
Teruya, Teresa Kasuko
dc.subject.por.fl_str_mv formação de professores/as
interdisciplinaridade
mídia cinema, estudos culturais
topic formação de professores/as
interdisciplinaridade
mídia cinema, estudos culturais
teacher training
interdisciplinarity
media cinema
cultural studies
CIENCIAS HUMANAS:EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv teacher training
interdisciplinarity
media cinema
cultural studies
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS:EDUCACAO
description The confluence of globalization and the revolution of technology sets a new ecosystem of languages and writing that is contemporary. The eletronic visuality is a constitutive part of cultural visibility. This research investigates the insertion of the media cinema in the educational field using an interdisciplinary approach with teacher training and the context of these educators in mind, through a multi perspectivistic approach. It is set by the following problem: How the media cinema contributes to a critical reading of reality? How the methodological corpus of analysis selects the movies Frankenstein (2004), by Mary Shelley (1797-1851) and "1984" (1984), resulted from the literary work with the same name by George Orwell (1903-1950). It seeks theoretical framework and methodology in the axiological field of Cultural Studies, in the basis of action research and the ways of addressing, which film analysis centers in the cultural production, to the visual text itself and its reception, by the public. This investigation considers the teachers training as a possibility of question the media cinema and its pedagogical interdisciplinary perspective.
publishDate 2016
dc.date.available.fl_str_mv 2016-04-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-07-10T19:07:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv DOMINGOS, Hêlena Paula. Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as. 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Cultura e Fronteiras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2574
identifier_str_mv DOMINGOS, Hêlena Paula. Viva o cinema e a arte literária na formação interdisciplinar de professores/as. 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade, Cultura e Fronteiras) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016.
url http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2574
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Parana
Foz do Iguaçu
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Sociedade, Cultura e Fronteiras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNIOESTE
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Letras e Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Parana
Foz do Iguaçu
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.unioeste.br:8080/tede/bitstream/tede/2574/1/Helena_Domingos_2016.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv be600aad5f03455e49b98be4fb0282cc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.repositorio@unioeste.br
_version_ 1801124534343958528