Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hegele, Bernhardt
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: González, Fernando Jaime, Borges, Robson Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953
Resumo: This research sought to verify the consequences of a collaborative training experience, in the conceptions of teachers about the approach of the struggles in the School Physical Education classes. For that, it was operated methodologically with the accomplishment of an action research with four physical education teachers who work in public schools in the interior of Rio Grande do Sul (Brazil). The teachers, together with one of the researchers, constituted a study group that met weekly in eight meetings, in order to reflect on the approach of the struggles in physical school education. The results indicate that, initially, the teachers did not feel able to thematize the struggles in the school. Especially, because they did not have a specific curricular component in their initial formation. However, after the study, teachers understood that it is possible to work with the struggles in physical education classes. The main factors that led to this change were the study of the games of fights and their classification based on distances, the production of tasks during the meetings and the corporal experience in the meetings.
id UNIOESTE-3_2944337ec583add46e0aaa4ce5859f86
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/18953
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação físicaPossibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação físicaLutasEducação Física escolarPesquisa-ação.FightsPhysical EducationAction researchThis research sought to verify the consequences of a collaborative training experience, in the conceptions of teachers about the approach of the struggles in the School Physical Education classes. For that, it was operated methodologically with the accomplishment of an action research with four physical education teachers who work in public schools in the interior of Rio Grande do Sul (Brazil). The teachers, together with one of the researchers, constituted a study group that met weekly in eight meetings, in order to reflect on the approach of the struggles in physical school education. The results indicate that, initially, the teachers did not feel able to thematize the struggles in the school. Especially, because they did not have a specific curricular component in their initial formation. However, after the study, teachers understood that it is possible to work with the struggles in physical education classes. The main factors that led to this change were the study of the games of fights and their classification based on distances, the production of tasks during the meetings and the corporal experience in the meetings. Esta pesquisa buscou verificar quais são as consequências de uma experiência de formação colaborativa, nas concepções de professores acerca da abordagem das lutas nas aulas de Educação Física escolar. Para tanto, operou-se metodologicamente com a realização de uma pesquisa-ação com quatro docentes de Educação Física que atuam em escolas públicas no interior do Rio Grande do Sul. Os professores, juntamente com um dos pesquisadores, constituíram um grupo de estudos que se reuniu semanalmente em oito encontros, com o intuito de refletir sobre a abordagem das lutas na Educação Física escolar. Os resultados indicam que, inicialmente, os professores não se sentiam em condições de tematizar as lutas na escola. Especialmente, porque não tiveram um componente curricular específico em sua formação inicial. No entanto, após a realização do estudo, os docentes compreenderam que é possível trabalhar com as lutas nas aulas de Educação Física. Os principais fatores que geraram essa alteração foram o estudo dos jogos de lutas e sua classificação com base nas distâncias, a produção de tarefas durante os encontros e a vivência corporal nas reuniões.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2018-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1895310.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 16 No. 1 (2018): Caderno de Educação Física e Esporte; 99-107Caderno de Educação Física e Esporte; v. 16 n. 1 (2018): Caderno de Educação Física e Esporte; 99-1072318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953/pdfCopyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHegele, BernhardtGonzález, Fernando JaimeBorges, Robson Machado2023-07-27T20:56:17Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/18953Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-27T20:56:17Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
title Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
spellingShingle Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
Hegele, Bernhardt
Lutas
Educação Física escolar
Pesquisa-ação.
Fights
Physical Education
Action research
title_short Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
title_full Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
title_fullStr Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
title_full_unstemmed Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
title_sort Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
author Hegele, Bernhardt
author_facet Hegele, Bernhardt
González, Fernando Jaime
Borges, Robson Machado
author_role author
author2 González, Fernando Jaime
Borges, Robson Machado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hegele, Bernhardt
González, Fernando Jaime
Borges, Robson Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Lutas
Educação Física escolar
Pesquisa-ação.
Fights
Physical Education
Action research
topic Lutas
Educação Física escolar
Pesquisa-ação.
Fights
Physical Education
Action research
description This research sought to verify the consequences of a collaborative training experience, in the conceptions of teachers about the approach of the struggles in the School Physical Education classes. For that, it was operated methodologically with the accomplishment of an action research with four physical education teachers who work in public schools in the interior of Rio Grande do Sul (Brazil). The teachers, together with one of the researchers, constituted a study group that met weekly in eight meetings, in order to reflect on the approach of the struggles in physical school education. The results indicate that, initially, the teachers did not feel able to thematize the struggles in the school. Especially, because they did not have a specific curricular component in their initial formation. However, after the study, teachers understood that it is possible to work with the struggles in physical education classes. The main factors that led to this change were the study of the games of fights and their classification based on distances, the production of tasks during the meetings and the corporal experience in the meetings.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953
10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953
identifier_str_mv 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 16 No. 1 (2018): Caderno de Educação Física e Esporte; 99-107
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 16 n. 1 (2018): Caderno de Educação Física e Esporte; 99-107
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313410934341632