Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953 |
Resumo: | This research sought to verify the consequences of a collaborative training experience, in the conceptions of teachers about the approach of the struggles in the School Physical Education classes. For that, it was operated methodologically with the accomplishment of an action research with four physical education teachers who work in public schools in the interior of Rio Grande do Sul (Brazil). The teachers, together with one of the researchers, constituted a study group that met weekly in eight meetings, in order to reflect on the approach of the struggles in physical school education. The results indicate that, initially, the teachers did not feel able to thematize the struggles in the school. Especially, because they did not have a specific curricular component in their initial formation. However, after the study, teachers understood that it is possible to work with the struggles in physical education classes. The main factors that led to this change were the study of the games of fights and their classification based on distances, the production of tasks during the meetings and the corporal experience in the meetings. |
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Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação físicaPossibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação físicaLutasEducação Física escolarPesquisa-ação.FightsPhysical EducationAction researchThis research sought to verify the consequences of a collaborative training experience, in the conceptions of teachers about the approach of the struggles in the School Physical Education classes. For that, it was operated methodologically with the accomplishment of an action research with four physical education teachers who work in public schools in the interior of Rio Grande do Sul (Brazil). The teachers, together with one of the researchers, constituted a study group that met weekly in eight meetings, in order to reflect on the approach of the struggles in physical school education. The results indicate that, initially, the teachers did not feel able to thematize the struggles in the school. Especially, because they did not have a specific curricular component in their initial formation. However, after the study, teachers understood that it is possible to work with the struggles in physical education classes. The main factors that led to this change were the study of the games of fights and their classification based on distances, the production of tasks during the meetings and the corporal experience in the meetings. Esta pesquisa buscou verificar quais são as consequências de uma experiência de formação colaborativa, nas concepções de professores acerca da abordagem das lutas nas aulas de Educação Física escolar. Para tanto, operou-se metodologicamente com a realização de uma pesquisa-ação com quatro docentes de Educação Física que atuam em escolas públicas no interior do Rio Grande do Sul. Os professores, juntamente com um dos pesquisadores, constituíram um grupo de estudos que se reuniu semanalmente em oito encontros, com o intuito de refletir sobre a abordagem das lutas na Educação Física escolar. Os resultados indicam que, inicialmente, os professores não se sentiam em condições de tematizar as lutas na escola. Especialmente, porque não tiveram um componente curricular específico em sua formação inicial. No entanto, após a realização do estudo, os docentes compreenderam que é possível trabalhar com as lutas nas aulas de Educação Física. Os principais fatores que geraram essa alteração foram o estudo dos jogos de lutas e sua classificação com base nas distâncias, a produção de tarefas durante os encontros e a vivência corporal nas reuniões.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2018-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1895310.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 16 No. 1 (2018): Caderno de Educação Física e Esporte; 99-107Caderno de Educação Física e Esporte; v. 16 n. 1 (2018): Caderno de Educação Física e Esporte; 99-1072318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18953/pdfCopyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHegele, BernhardtGonzález, Fernando JaimeBorges, Robson Machado2023-07-27T20:56:17Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/18953Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-27T20:56:17Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
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