Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fú, Ho Shin
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brito, Rafaelle de Araújo Lima e, Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de, Silva, Pedro Henrique Bezerra da, Melo, Marcelo Soares Tavares de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423
Resumo: OBJECTIVE: The purpose of this research was to analyze the theoretical and methodological contributions to teaching fencing in Physical Education classes. METHODS: To this end, it is characterized by a qualitative research-participant approach in which the techniques for data collection were participant observation and filming. And for the analysis, we subsidized the categorical content analysis technique by themes. RESULTS: Through the teaching-learning process, theoretical-methodological contributions in teaching this sport, such as the development of school research, construction of materials, strategies, and motor skills. CONCLUSION: Therefore, we conclude that working with this content in Physical Education classes will ensue an expansion in the possibilities of bodily practices to be experienced by students, which, in turn, may imbue in them the desire for new knowledge.
id UNIOESTE-3_3e85db610408b6290d4b15547f3ed7e9
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/29423
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes Esgrima na escola: possibilidades para o ensino nas aulas de Educação FísicaEsgrima; Lutas; Educação FísicaOBJECTIVE: The purpose of this research was to analyze the theoretical and methodological contributions to teaching fencing in Physical Education classes. METHODS: To this end, it is characterized by a qualitative research-participant approach in which the techniques for data collection were participant observation and filming. And for the analysis, we subsidized the categorical content analysis technique by themes. RESULTS: Through the teaching-learning process, theoretical-methodological contributions in teaching this sport, such as the development of school research, construction of materials, strategies, and motor skills. CONCLUSION: Therefore, we conclude that working with this content in Physical Education classes will ensue an expansion in the possibilities of bodily practices to be experienced by students, which, in turn, may imbue in them the desire for new knowledge.OBJETIVO: : A pesquisa objetivou analisar as contribuições teórico-metodológicas para o ensino da esgrima nas aulas de Educação Física. MÉTODOS: Para isto, caracteriza-se pela abordagem qualitativa do tipo pesquisa-participante, em que as técnicas para coleta dos dados foram a observação-participante e a filmagem, e, para a análise, nos subsidiamos da técnica de análise de conteúdo do tipo categorial por temática. RESULTADOS: Durante o processo de ensino-aprendizagem, identificamos contribuições teórico-metodológicas no ensino dessa luta, como o desenvolvimento da pesquisa escolar, da construção de materiais, das estratégias e das habilidades motoras. CONCLUSÃO: Assim, concluímos que tratar desse conteúdo, nas aulas de Educação Física, corrobora uma ampliação nas possibilidades de práticas corporais a serem vivenciadas pelos estudantes, instigando-os na busca por novos conhecimentos.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2942310.36453/cefe.2022.29423Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-29423Caderno de Educação Física e Esporte; v. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-294232318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423/20992Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFú, Ho Shin Brito, Rafaelle de Araújo Lima eFigueirêdo, Marcela Natalia Lima de Silva, Pedro Henrique Bezerra da Melo, Marcelo Soares Tavares de 2023-07-13T17:26:22Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/29423Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-13T17:26:22Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
Esgrima na escola: possibilidades para o ensino nas aulas de Educação Física
title Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
spellingShingle Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
Fú, Ho Shin
Esgrima; Lutas; Educação Física
title_short Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
title_full Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
title_fullStr Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
title_full_unstemmed Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
title_sort Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
author Fú, Ho Shin
author_facet Fú, Ho Shin
Brito, Rafaelle de Araújo Lima e
Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de
Silva, Pedro Henrique Bezerra da
Melo, Marcelo Soares Tavares de
author_role author
author2 Brito, Rafaelle de Araújo Lima e
Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de
Silva, Pedro Henrique Bezerra da
Melo, Marcelo Soares Tavares de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fú, Ho Shin
Brito, Rafaelle de Araújo Lima e
Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de
Silva, Pedro Henrique Bezerra da
Melo, Marcelo Soares Tavares de
dc.subject.por.fl_str_mv Esgrima; Lutas; Educação Física
topic Esgrima; Lutas; Educação Física
description OBJECTIVE: The purpose of this research was to analyze the theoretical and methodological contributions to teaching fencing in Physical Education classes. METHODS: To this end, it is characterized by a qualitative research-participant approach in which the techniques for data collection were participant observation and filming. And for the analysis, we subsidized the categorical content analysis technique by themes. RESULTS: Through the teaching-learning process, theoretical-methodological contributions in teaching this sport, such as the development of school research, construction of materials, strategies, and motor skills. CONCLUSION: Therefore, we conclude that working with this content in Physical Education classes will ensue an expansion in the possibilities of bodily practices to be experienced by students, which, in turn, may imbue in them the desire for new knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423
10.36453/cefe.2022.29423
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423
identifier_str_mv 10.36453/cefe.2022.29423
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423/20992
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-29423
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-29423
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313412206264320