Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423 |
Resumo: | OBJECTIVE: The purpose of this research was to analyze the theoretical and methodological contributions to teaching fencing in Physical Education classes. METHODS: To this end, it is characterized by a qualitative research-participant approach in which the techniques for data collection were participant observation and filming. And for the analysis, we subsidized the categorical content analysis technique by themes. RESULTS: Through the teaching-learning process, theoretical-methodological contributions in teaching this sport, such as the development of school research, construction of materials, strategies, and motor skills. CONCLUSION: Therefore, we conclude that working with this content in Physical Education classes will ensue an expansion in the possibilities of bodily practices to be experienced by students, which, in turn, may imbue in them the desire for new knowledge. |
id |
UNIOESTE-3_3e85db610408b6290d4b15547f3ed7e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/29423 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes Esgrima na escola: possibilidades para o ensino nas aulas de Educação FísicaEsgrima; Lutas; Educação FísicaOBJECTIVE: The purpose of this research was to analyze the theoretical and methodological contributions to teaching fencing in Physical Education classes. METHODS: To this end, it is characterized by a qualitative research-participant approach in which the techniques for data collection were participant observation and filming. And for the analysis, we subsidized the categorical content analysis technique by themes. RESULTS: Through the teaching-learning process, theoretical-methodological contributions in teaching this sport, such as the development of school research, construction of materials, strategies, and motor skills. CONCLUSION: Therefore, we conclude that working with this content in Physical Education classes will ensue an expansion in the possibilities of bodily practices to be experienced by students, which, in turn, may imbue in them the desire for new knowledge.OBJETIVO: : A pesquisa objetivou analisar as contribuições teórico-metodológicas para o ensino da esgrima nas aulas de Educação Física. MÉTODOS: Para isto, caracteriza-se pela abordagem qualitativa do tipo pesquisa-participante, em que as técnicas para coleta dos dados foram a observação-participante e a filmagem, e, para a análise, nos subsidiamos da técnica de análise de conteúdo do tipo categorial por temática. RESULTADOS: Durante o processo de ensino-aprendizagem, identificamos contribuições teórico-metodológicas no ensino dessa luta, como o desenvolvimento da pesquisa escolar, da construção de materiais, das estratégias e das habilidades motoras. CONCLUSÃO: Assim, concluímos que tratar desse conteúdo, nas aulas de Educação Física, corrobora uma ampliação nas possibilidades de práticas corporais a serem vivenciadas pelos estudantes, instigando-os na busca por novos conhecimentos.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2022-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2942310.36453/cefe.2022.29423Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-29423Caderno de Educação Física e Esporte; v. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-294232318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423/20992Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFú, Ho Shin Brito, Rafaelle de Araújo Lima eFigueirêdo, Marcela Natalia Lima de Silva, Pedro Henrique Bezerra da Melo, Marcelo Soares Tavares de 2023-07-13T17:26:22Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/29423Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-13T17:26:22Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes Esgrima na escola: possibilidades para o ensino nas aulas de Educação Física |
title |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes |
spellingShingle |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes Fú, Ho Shin Esgrima; Lutas; Educação Física |
title_short |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes |
title_full |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes |
title_fullStr |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes |
title_full_unstemmed |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes |
title_sort |
Fencing at school: possibilities for teaching in physical education classes |
author |
Fú, Ho Shin |
author_facet |
Fú, Ho Shin Brito, Rafaelle de Araújo Lima e Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de Silva, Pedro Henrique Bezerra da Melo, Marcelo Soares Tavares de |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Rafaelle de Araújo Lima e Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de Silva, Pedro Henrique Bezerra da Melo, Marcelo Soares Tavares de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fú, Ho Shin Brito, Rafaelle de Araújo Lima e Figueirêdo, Marcela Natalia Lima de Silva, Pedro Henrique Bezerra da Melo, Marcelo Soares Tavares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Esgrima; Lutas; Educação Física |
topic |
Esgrima; Lutas; Educação Física |
description |
OBJECTIVE: The purpose of this research was to analyze the theoretical and methodological contributions to teaching fencing in Physical Education classes. METHODS: To this end, it is characterized by a qualitative research-participant approach in which the techniques for data collection were participant observation and filming. And for the analysis, we subsidized the categorical content analysis technique by themes. RESULTS: Through the teaching-learning process, theoretical-methodological contributions in teaching this sport, such as the development of school research, construction of materials, strategies, and motor skills. CONCLUSION: Therefore, we conclude that working with this content in Physical Education classes will ensue an expansion in the possibilities of bodily practices to be experienced by students, which, in turn, may imbue in them the desire for new knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423 10.36453/cefe.2022.29423 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423 |
identifier_str_mv |
10.36453/cefe.2022.29423 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29423/20992 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Direitos Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-29423 Caderno de Educação Física e Esporte; v. 20 (2022): Caderno de Educação Física e Esporte; e-29423 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313412206264320 |