Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281 |
Resumo: | OBJECTIVE: This study seek to verify the perception of curriculum teachers of a state public school about the motor, cognitive and behavioral performance of their classes from the pedagogical intervention of the extension project.METHODS: Two teachers participated in the research, responsible for the first and second years of elementary school. To collect the information, semi-structured interviews were used, applied before and after the intervention. To analyze the information, the Bardin techinic was used, performing the analysis in a chronological way. RESULTS: The perception of the students’ evolution, who showed to be more organized, cooperative and less aggressive.CONCLUSION: The investigation proved to be important both, for the acquisition of information pertinent to future interventions, as well as expressing the positive influence of the expansion of motor experiences with behavioral aspects of the participating students. |
id |
UNIOESTE-3_bf537450de3a7694f2a00e587de919de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24281 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical interventionPercepções docentes a partir de uma intervenção pedagógica esportivaesporteseducaçãoensinoestudantesdocentesSportsEducationTeachingStudentsOBJECTIVE: This study seek to verify the perception of curriculum teachers of a state public school about the motor, cognitive and behavioral performance of their classes from the pedagogical intervention of the extension project.METHODS: Two teachers participated in the research, responsible for the first and second years of elementary school. To collect the information, semi-structured interviews were used, applied before and after the intervention. To analyze the information, the Bardin techinic was used, performing the analysis in a chronological way. RESULTS: The perception of the students’ evolution, who showed to be more organized, cooperative and less aggressive.CONCLUSION: The investigation proved to be important both, for the acquisition of information pertinent to future interventions, as well as expressing the positive influence of the expansion of motor experiences with behavioral aspects of the participating students.OBJETIVO: O estudo buscou verificar a percepção das professoras do currículo de uma escola pública da rede estadual de Pelotas (RS) sobre o desempenho motor, cognitivo e comportamental das suas turmas, a partir da intervenção pedagógica do projeto de extensão Jogando para Aprender (JPA). MÉTODOS: Participaram da pesquisa duas professoras, responsáveis pelo primeiro e segundo ano do Ensino Fundamental. Para a coleta das informações foram utilizadas entrevistas do tipo semiestruturada, aplicadas antes e após a realização da intervenção. Para analisar as informações nos aproximamos da técnica de Bardin, realizando a análise de maneira cronológica.RESULTADOS: A percepção da evolução dos alunos, os quais passaram a ser mais organizados, cooperativos e menos agressivos.CONCLUSÃO: A investigação se mostrou importante, tanto porque possibilita a aquisição de informações pertinentes a futuras intervenções, como também expressa uma relação positiva da ampliação de vivências motoras com aspectos comportamentais dos alunos participantes.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2428110.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p17Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-23Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-232318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281/16278Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Patrícia da Rosa Louzada daMachado da Silva, PatriciaHernandez Botelho, Vivianda Silva Ribeiro, Franciéledos Santos Pinheiro, Eraldo2023-11-06T14:17:15Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24281Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-06T14:17:15Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention Percepções docentes a partir de uma intervenção pedagógica esportiva |
title |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention |
spellingShingle |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention Silva, Patrícia da Rosa Louzada da esportes educação ensino estudantes docentes Sports Education Teaching Students |
title_short |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention |
title_full |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention |
title_fullStr |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention |
title_full_unstemmed |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention |
title_sort |
Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention |
author |
Silva, Patrícia da Rosa Louzada da |
author_facet |
Silva, Patrícia da Rosa Louzada da Machado da Silva, Patricia Hernandez Botelho, Vivian da Silva Ribeiro, Franciéle dos Santos Pinheiro, Eraldo |
author_role |
author |
author2 |
Machado da Silva, Patricia Hernandez Botelho, Vivian da Silva Ribeiro, Franciéle dos Santos Pinheiro, Eraldo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Patrícia da Rosa Louzada da Machado da Silva, Patricia Hernandez Botelho, Vivian da Silva Ribeiro, Franciéle dos Santos Pinheiro, Eraldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
esportes educação ensino estudantes docentes Sports Education Teaching Students |
topic |
esportes educação ensino estudantes docentes Sports Education Teaching Students |
description |
OBJECTIVE: This study seek to verify the perception of curriculum teachers of a state public school about the motor, cognitive and behavioral performance of their classes from the pedagogical intervention of the extension project.METHODS: Two teachers participated in the research, responsible for the first and second years of elementary school. To collect the information, semi-structured interviews were used, applied before and after the intervention. To analyze the information, the Bardin techinic was used, performing the analysis in a chronological way. RESULTS: The perception of the students’ evolution, who showed to be more organized, cooperative and less aggressive.CONCLUSION: The investigation proved to be important both, for the acquisition of information pertinent to future interventions, as well as expressing the positive influence of the expansion of motor experiences with behavioral aspects of the participating students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281 10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p17 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281 |
identifier_str_mv |
10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281/16278 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-23 Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-23 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313411503718400 |