Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Patrícia da Rosa Louzada da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Machado da Silva, Patricia, Hernandez Botelho, Vivian, da Silva Ribeiro, Franciéle, dos Santos Pinheiro, Eraldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281
Resumo: OBJECTIVE: This study seek to verify the perception of curriculum teachers of a state public school about the motor, cognitive and behavioral performance of their classes from the pedagogical intervention of the extension project.METHODS: Two teachers participated in the research, responsible for the first and second years of elementary school. To collect the information, semi-structured interviews were used, applied before and after the intervention. To analyze the information, the Bardin techinic was used, performing the analysis in a chronological way. RESULTS: The perception of the students’ evolution, who showed to be more organized, cooperative and less aggressive.CONCLUSION: The investigation proved to be important both, for the acquisition of information pertinent to future interventions, as well as expressing the positive influence of the expansion of motor experiences with behavioral aspects of the participating students.
id UNIOESTE-3_bf537450de3a7694f2a00e587de919de
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24281
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Teaching perceptions from a sporty pedagogical interventionPercepções docentes a partir de uma intervenção pedagógica esportivaesporteseducaçãoensinoestudantesdocentesSportsEducationTeachingStudentsOBJECTIVE: This study seek to verify the perception of curriculum teachers of a state public school about the motor, cognitive and behavioral performance of their classes from the pedagogical intervention of the extension project.METHODS: Two teachers participated in the research, responsible for the first and second years of elementary school. To collect the information, semi-structured interviews were used, applied before and after the intervention. To analyze the information, the Bardin techinic was used, performing the analysis in a chronological way. RESULTS: The perception of the students’ evolution, who showed to be more organized, cooperative and less aggressive.CONCLUSION: The investigation proved to be important both, for the acquisition of information pertinent to future interventions, as well as expressing the positive influence of the expansion of motor experiences with behavioral aspects of the participating students.OBJETIVO: O estudo buscou verificar a percepção das professoras do currículo de uma escola pública da rede estadual de Pelotas (RS) sobre o desempenho motor, cognitivo e comportamental das suas turmas, a partir da intervenção pedagógica do projeto de extensão Jogando para Aprender (JPA). MÉTODOS: Participaram da pesquisa duas professoras, responsáveis pelo primeiro e segundo ano do Ensino Fundamental. Para a coleta das informações foram utilizadas entrevistas do tipo semiestruturada, aplicadas antes e após a realização da intervenção. Para analisar as informações nos aproximamos da técnica de Bardin, realizando a análise de maneira cronológica.RESULTADOS: A percepção da evolução dos alunos, os quais passaram a ser mais organizados, cooperativos e menos agressivos.CONCLUSÃO: A investigação se mostrou importante, tanto porque possibilita a aquisição de informações pertinentes a futuras intervenções, como também expressa uma relação positiva da ampliação de vivências motoras com aspectos comportamentais dos alunos participantes.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2428110.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p17Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-23Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-232318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281/16278Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Patrícia da Rosa Louzada daMachado da Silva, PatriciaHernandez Botelho, Vivianda Silva Ribeiro, Franciéledos Santos Pinheiro, Eraldo2023-11-06T14:17:15Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24281Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-06T14:17:15Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
Percepções docentes a partir de uma intervenção pedagógica esportiva
title Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
spellingShingle Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
Silva, Patrícia da Rosa Louzada da
esportes
educação
ensino
estudantes
docentes
Sports
Education
Teaching
Students
title_short Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
title_full Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
title_fullStr Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
title_full_unstemmed Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
title_sort Teaching perceptions from a sporty pedagogical intervention
author Silva, Patrícia da Rosa Louzada da
author_facet Silva, Patrícia da Rosa Louzada da
Machado da Silva, Patricia
Hernandez Botelho, Vivian
da Silva Ribeiro, Franciéle
dos Santos Pinheiro, Eraldo
author_role author
author2 Machado da Silva, Patricia
Hernandez Botelho, Vivian
da Silva Ribeiro, Franciéle
dos Santos Pinheiro, Eraldo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Patrícia da Rosa Louzada da
Machado da Silva, Patricia
Hernandez Botelho, Vivian
da Silva Ribeiro, Franciéle
dos Santos Pinheiro, Eraldo
dc.subject.por.fl_str_mv esportes
educação
ensino
estudantes
docentes
Sports
Education
Teaching
Students
topic esportes
educação
ensino
estudantes
docentes
Sports
Education
Teaching
Students
description OBJECTIVE: This study seek to verify the perception of curriculum teachers of a state public school about the motor, cognitive and behavioral performance of their classes from the pedagogical intervention of the extension project.METHODS: Two teachers participated in the research, responsible for the first and second years of elementary school. To collect the information, semi-structured interviews were used, applied before and after the intervention. To analyze the information, the Bardin techinic was used, performing the analysis in a chronological way. RESULTS: The perception of the students’ evolution, who showed to be more organized, cooperative and less aggressive.CONCLUSION: The investigation proved to be important both, for the acquisition of information pertinent to future interventions, as well as expressing the positive influence of the expansion of motor experiences with behavioral aspects of the participating students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281
10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p17
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281
identifier_str_mv 10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24281/16278
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-23
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 3 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 17-23
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313411503718400