TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Filemon Tranche
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ghiraldello, Luciane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5735
Resumo: Given the importance of motivation for effective learning, many theories have been developed so as to unravel how the motivational process happens in educational environments Among them, the Self-Determination Theory stands out. This theory suggests the existence of six distinct motivational types which vary according to the level of autonomy or control exercised upon the behavior of individuals. In this context, the present paper consists of a descriptive research of quantitative approach and applied nature that aims to measure the correlation that exists between the ages of the students and the motivational types suggested by the Self-Determination Theory. The research was based on the participation of 191 students from three different majors of a local university. The results indicate that age plays a fundamental role in the motivated behavior of students. Their quality of motivation is significantly impaired as they age and advance towards the final stages of graduation
id UNIR-3_079b4ff80af567fa10bb641a5e948e19
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5735
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIORTEORÍA DE LA AUTODETERMINACIÓN: CORRELACIÓN ENTRE LA EDAD Y LA CALIDAD DE MOTIVACIÓN EN ALUMNOS DE EDUCACIÓN SUPERIORSELF-DETERMINATION THEORY: CORRELATION BETWEEN AGE AND QUALITY OF MOTIVATION AMONG SUPERIOR EDUCATION STUDENTSEducação SuperiorMotivaçãoTeoria da AutodeterminaçãoEducaçãoHigher educationMotivationSelf-Determination TheoryEducación SuperiorMotivaciónTeoría de la AutodeterminaciónGiven the importance of motivation for effective learning, many theories have been developed so as to unravel how the motivational process happens in educational environments Among them, the Self-Determination Theory stands out. This theory suggests the existence of six distinct motivational types which vary according to the level of autonomy or control exercised upon the behavior of individuals. In this context, the present paper consists of a descriptive research of quantitative approach and applied nature that aims to measure the correlation that exists between the ages of the students and the motivational types suggested by the Self-Determination Theory. The research was based on the participation of 191 students from three different majors of a local university. The results indicate that age plays a fundamental role in the motivated behavior of students. Their quality of motivation is significantly impaired as they age and advance towards the final stages of graduationDada a importância da motivação para a aprendizagem efetiva, muitas teorias têm sido desenvolvidas de maneira a desvendar como o processo motivacional se dá em ambientes educacionais. Entre elas, destaca-se a Teoria da Autodeterminação, a qual pressupõe a existência de seis tipos motivacionais que variam segundo o nível de autonomia ou controle exercido sobre o comportamento dos indivíduos. Neste contexto, o presente trabalho consiste em uma pesquisa descritiva, quantitativa e de natureza aplicada destinada a mensurar a correlação existente entre as idades dos discentes e os tipos motivacionais elencados pela Teoria da Autodeterminação. O estudo contou com a participação de 191 alunos oriundos de três cursos distintos de uma Instituição de Ensino Superior. Os resultados identificados sugerem que a idade desempenha um papel fundamental no comportamento motivado dos alunos. A qualidade de motivação dos discentes se deteriora significativamente à medida que envelhecem e avançam rumo às etapas finais de formação.Dada la importancia de la motivación para el aprendizaje efectivo, muchas teorias han sido desarolladas de manera a evidenciar como el proceso motivacional ocurre en ambientes educacionales. Entre ellas, la Teoría de la Autodeterminación se destaca. Esta teoría presupone la existencia de seis tipos motivacionales que varían según el nivel de autonomía o control ejercido sobre el comportamiento de los individuos. Así, este trabajo consiste en una investigación descriptiva, cuantitativa y de carácter aplicado que objetiva medir la correlación entre las edades de los estudiantes y los tipos de motivación apuntados por la Teoría de la Autodeterminación. El estudio tuvo la participación de 191 estudiantes de tres cursos de una institución de enseñanza superior. Los resultados identificados sugieren que la edad desempeña un papel fundamental en el comportamiento motivado de los alumnos. Su calidad de motivación se debilita de manera significativa al paso que ellos envejecen y avanzan hacia las etapas finales de graduación.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/573510.26568/2359-2087.2023.5735EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5735/463Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Filemon TrancheGhiraldello, Luciane2024-02-28T00:30:02Zoai:periodicos.unir.br:article/5735Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:02Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
TEORÍA DE LA AUTODETERMINACIÓN: CORRELACIÓN ENTRE LA EDAD Y LA CALIDAD DE MOTIVACIÓN EN ALUMNOS DE EDUCACIÓN SUPERIOR
SELF-DETERMINATION THEORY: CORRELATION BETWEEN AGE AND QUALITY OF MOTIVATION AMONG SUPERIOR EDUCATION STUDENTS
title TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
spellingShingle TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
Pereira, Filemon Tranche
Educação Superior
Motivação
Teoria da Autodeterminação
Educação
Higher education
Motivation
Self-Determination Theory
Educación Superior
Motivación
Teoría de la Autodeterminación
title_short TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
title_full TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
title_fullStr TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
title_full_unstemmed TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
title_sort TEORIA DA AUTODETERMINAÇÃO: CORRELAÇÃO ENTRE IDADES E QUALIDADE DE MOTIVAÇÃO EM ALUNOS DE ENSINO SUPERIOR
author Pereira, Filemon Tranche
author_facet Pereira, Filemon Tranche
Ghiraldello, Luciane
author_role author
author2 Ghiraldello, Luciane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Filemon Tranche
Ghiraldello, Luciane
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Motivação
Teoria da Autodeterminação
Educação
Higher education
Motivation
Self-Determination Theory
Educación Superior
Motivación
Teoría de la Autodeterminación
topic Educação Superior
Motivação
Teoria da Autodeterminação
Educação
Higher education
Motivation
Self-Determination Theory
Educación Superior
Motivación
Teoría de la Autodeterminación
description Given the importance of motivation for effective learning, many theories have been developed so as to unravel how the motivational process happens in educational environments Among them, the Self-Determination Theory stands out. This theory suggests the existence of six distinct motivational types which vary according to the level of autonomy or control exercised upon the behavior of individuals. In this context, the present paper consists of a descriptive research of quantitative approach and applied nature that aims to measure the correlation that exists between the ages of the students and the motivational types suggested by the Self-Determination Theory. The research was based on the participation of 191 students from three different majors of a local university. The results indicate that age plays a fundamental role in the motivated behavior of students. Their quality of motivation is significantly impaired as they age and advance towards the final stages of graduation
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5735
10.26568/2359-2087.2023.5735
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5735
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.5735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5735/463
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-18
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541409058816