Em direção a uma reflexão conceitual para elaboração de uma gamificação na perspectiva sociointeracionista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Honorato, Agda Isabele Gonsalves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Paraguaçu, Fábio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6022
Resumo: This article aims to build the concept of Gamification from a socio-interactionist perspective. Essential aspects of Gamification will be discussed in the construction of a pedagogical proposal centered on the debate and the construction of knowledge in the Zone of Proximal Development. To this end, it discusses aspects highlighted by technology in the way access to information and knowledge has taken place in contemporary society, reflecting on its role in education to promote learning that seeks the integration between education, technologies and society. Identifies and punctuates a brief discussion about the concept of gamification in general aspects and in the educational field. Therefore, it characterizes gamification, when based on sociointeractionism, as a possible approach to promote learning in the educational scenario, with the potential to promote the integration between education, technologies and contemporary society.
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spelling Em direção a uma reflexão conceitual para elaboração de uma gamificação na perspectiva sociointeracionistaHacia una reflexión conceptual para la preparación de una gamificación desde la perspectiva socio-interaccionalTowards a conceptual reflection for the preparation of gamification from the socio-interactional perspectiveTDICGamificaçãoSociointeracionismo.TDICGamificationSociointeractionism.TDICGamificaciónSociointeractividad.This article aims to build the concept of Gamification from a socio-interactionist perspective. Essential aspects of Gamification will be discussed in the construction of a pedagogical proposal centered on the debate and the construction of knowledge in the Zone of Proximal Development. To this end, it discusses aspects highlighted by technology in the way access to information and knowledge has taken place in contemporary society, reflecting on its role in education to promote learning that seeks the integration between education, technologies and society. Identifies and punctuates a brief discussion about the concept of gamification in general aspects and in the educational field. Therefore, it characterizes gamification, when based on sociointeractionism, as a possible approach to promote learning in the educational scenario, with the potential to promote the integration between education, technologies and contemporary society.O presente artigo visa construir o conceito de Gamificação em uma perspectiva sociointeracionista. Serão discutidos aspectos essenciais da Gamificação na construção de uma proposta pedagógica centrada sobre o debate e a construção do conhecimento na Zona do Desenvolvimento Proximal. Para tanto, discute aspectos evidenciados pela tecnologia na forma como o acesso à informação e ao conhecimento tem se dado na sociedade contemporânea, refletindo sobre seu papel na educação para promoção de uma aprendizagem que busque a integração entre educação, tecnologias e sociedade. Identifica e pontua uma discussão sobre o conceito de gamificação em aspectos gerais e no âmbito educacional. Portanto, caracteriza a gamificação, quando pautada no sociointeracionismo, como uma abordagem possível para promoção da aprendizagem no cenário educativo, com o potencial de promover a integração entre educação, tecnologias e sociedade contemporânea.Este artículo tiene como objetivo construir el concepto de Gamificación desde una perspectiva sociointeraccionista. Se discutirán aspectos esenciales de la Gamificación en la construcción de una propuesta pedagógica centrada en el debate y la construcción del conocimiento en la Zona de Desarrollo Próximo. Para ello, se analizan los aspectos que destaca la tecnología en la forma en que el acceso a la información y el conocimiento se ha dado en la sociedad contemporánea, reflexionando sobre su papel en la educación para promover aprendizajes que buscan la integración entre educación, tecnologías y sociedad. Identifica y puntúa una breve discusión sobre el concepto de gamificación en aspectos generales y en el ámbito educativo. Por tanto, caracteriza la gamificación, cuando se basa en el sociointeractividad, como un posible enfoque para promover el aprendizaje en el escenario educativo, con potencial para promover la integración entre la educación, las tecnologías y la sociedad contemporánea. Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/602210.26568/2359-2087.2021.6022EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6022/4143Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHonorato, Agda Isabele GonsalvesParaguaçu, Fábio2022-01-02T22:26:11Zoai:periodicos.unir.br:article/6022Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:11Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
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