O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bif, Orlando
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza, Lucas de, Pasqualli, Roberta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999
Resumo: The central concern of this theoretical essay turns to issues related to youth, involving expectations of training for life, for work and their relationship with schooling. Historical issues and their consequences on youth experiences are presented, taking into account that youths are constituted from their insertions in sociocultural contexts. Methodologically, it is a research with a qualitative approach, produced through bibliographical research, involving authors such as Leão, Dayrell and Reis (2011), Frigotto (2009) and Peralva (1997) among others. As repercussions, the difference between the school and the youth stands out, reinforcing stereotypes and creating resistance. This mismatch contributes to the thickening of school dropout statistics, especially the occupants of the lower classes who, in addition to the immediate concern with survival, face difficulties caused by the distance between real life and school contents that have no mediation with their experiences.
id UNIR-3_5744eed65624f04ff7163e90ef0a30b7
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5999
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardasThe melting of the future: projections for youth unlessed with safeguardsLa fusión del futuro: proyecciones para la juventud sin salvaguardiasJuventudeTrabalhoEscolaYouthSchoolWorkEducationJuventudColegioTrabajoEducaciónThe central concern of this theoretical essay turns to issues related to youth, involving expectations of training for life, for work and their relationship with schooling. Historical issues and their consequences on youth experiences are presented, taking into account that youths are constituted from their insertions in sociocultural contexts. Methodologically, it is a research with a qualitative approach, produced through bibliographical research, involving authors such as Leão, Dayrell and Reis (2011), Frigotto (2009) and Peralva (1997) among others. As repercussions, the difference between the school and the youth stands out, reinforcing stereotypes and creating resistance. This mismatch contributes to the thickening of school dropout statistics, especially the occupants of the lower classes who, in addition to the immediate concern with survival, face difficulties caused by the distance between real life and school contents that have no mediation with their experiences.A preocupação central desse ensaio teórico volta-se para questões relacionadas às juventudes, envolvendo expectativas de formação para a vida, para o trabalho e suas relações com a escolaridade. Apresenta-se questões históricas e suas consequências nas vivências juvenis, levando em consideração que as juventudes se constituem a partir de suas inserções em contextos socioculturais. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, produzido por meio de pesquisa bibliográfica, envolvendo autores como Leão, Dayrell e Reis (2011), Frigotto (2009) e Peralva (1997) entre outros. Como repercussões, destaca-se o descompasso aferido entre a escola e as juventudes, reforçando estereótipos e criando resistências. Tal descompasso contribui para o engrossamento das estatísticas de evasão escolar,    mormente, os ocupantes das camadas populares que, além da preocupação imediata com a sobrevivência enfrentam dificuldades ocasionadas pela distância entre a vida real e os conteúdos escolares que não possuem mediação com suas vivências.La preocupación central de este ensayo teórico gira en torno a cuestiones relacionadas con la juventud, involucrando expectativas de formación para la vida, para el trabajo y su relación con la escolarización. Se presentan cuestiones históricas y sus consecuencias en las experiencias juveniles, teniendo en cuenta que los jóvenes se constituyen a partir de sus inserciones en contextos socioculturales. Metodológicamente, se trata de una investigación con enfoque cualitativo, producida a través de una investigación bibliográfica, involucrando a autores como Leão, Dayrell y Reis (2011), Frigotto (2009) y Peralva (1997), entre otros. Como repercusiones se destaca la diferencia entre la escuela y la juventud, reforzando estereotipos y creando resistencias. Este desajuste contribuye al engrosamiento de las estadísticas de deserción escolar, especialmente de aquellos que ocupan las clases bajas, quienes, además de la preocupación inmediata por la sobrevivencia, enfrentan la dificultad provocada por la distancia entre la vida real y los contenidos escolares que no tienen mediación con sus vivencias.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 9 (2022); 1-102359-20872359-208710.26568/educa.v9i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999/323Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBif, OrlandoSouza, Lucas dePasqualli, Roberta2023-01-20T21:59:52Zoai:periodicos.unir.br:article/5999Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2023-01-20T21:59:52Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
The melting of the future: projections for youth unlessed with safeguards
La fusión del futuro: proyecciones para la juventud sin salvaguardias
title O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
spellingShingle O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
Bif, Orlando
Juventude
Trabalho
Escola
Youth
School
Work
Education
Juventud
Colegio
Trabajo
Educación
title_short O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
title_full O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
title_fullStr O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
title_full_unstemmed O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
title_sort O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
author Bif, Orlando
author_facet Bif, Orlando
Souza, Lucas de
Pasqualli, Roberta
author_role author
author2 Souza, Lucas de
Pasqualli, Roberta
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bif, Orlando
Souza, Lucas de
Pasqualli, Roberta
dc.subject.por.fl_str_mv Juventude
Trabalho
Escola
Youth
School
Work
Education
Juventud
Colegio
Trabajo
Educación
topic Juventude
Trabalho
Escola
Youth
School
Work
Education
Juventud
Colegio
Trabajo
Educación
description The central concern of this theoretical essay turns to issues related to youth, involving expectations of training for life, for work and their relationship with schooling. Historical issues and their consequences on youth experiences are presented, taking into account that youths are constituted from their insertions in sociocultural contexts. Methodologically, it is a research with a qualitative approach, produced through bibliographical research, involving authors such as Leão, Dayrell and Reis (2011), Frigotto (2009) and Peralva (1997) among others. As repercussions, the difference between the school and the youth stands out, reinforcing stereotypes and creating resistance. This mismatch contributes to the thickening of school dropout statistics, especially the occupants of the lower classes who, in addition to the immediate concern with survival, face difficulties caused by the distance between real life and school contents that have no mediation with their experiences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999/323
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 9 (2022); 1-10
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v9i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541430030336