O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999 |
Resumo: | The central concern of this theoretical essay turns to issues related to youth, involving expectations of training for life, for work and their relationship with schooling. Historical issues and their consequences on youth experiences are presented, taking into account that youths are constituted from their insertions in sociocultural contexts. Methodologically, it is a research with a qualitative approach, produced through bibliographical research, involving authors such as Leão, Dayrell and Reis (2011), Frigotto (2009) and Peralva (1997) among others. As repercussions, the difference between the school and the youth stands out, reinforcing stereotypes and creating resistance. This mismatch contributes to the thickening of school dropout statistics, especially the occupants of the lower classes who, in addition to the immediate concern with survival, face difficulties caused by the distance between real life and school contents that have no mediation with their experiences. |
id |
UNIR-3_5744eed65624f04ff7163e90ef0a30b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/5999 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardasThe melting of the future: projections for youth unlessed with safeguardsLa fusión del futuro: proyecciones para la juventud sin salvaguardiasJuventudeTrabalhoEscolaYouthSchoolWorkEducationJuventudColegioTrabajoEducaciónThe central concern of this theoretical essay turns to issues related to youth, involving expectations of training for life, for work and their relationship with schooling. Historical issues and their consequences on youth experiences are presented, taking into account that youths are constituted from their insertions in sociocultural contexts. Methodologically, it is a research with a qualitative approach, produced through bibliographical research, involving authors such as Leão, Dayrell and Reis (2011), Frigotto (2009) and Peralva (1997) among others. As repercussions, the difference between the school and the youth stands out, reinforcing stereotypes and creating resistance. This mismatch contributes to the thickening of school dropout statistics, especially the occupants of the lower classes who, in addition to the immediate concern with survival, face difficulties caused by the distance between real life and school contents that have no mediation with their experiences.A preocupação central desse ensaio teórico volta-se para questões relacionadas às juventudes, envolvendo expectativas de formação para a vida, para o trabalho e suas relações com a escolaridade. Apresenta-se questões históricas e suas consequências nas vivências juvenis, levando em consideração que as juventudes se constituem a partir de suas inserções em contextos socioculturais. Metodologicamente, trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, produzido por meio de pesquisa bibliográfica, envolvendo autores como Leão, Dayrell e Reis (2011), Frigotto (2009) e Peralva (1997) entre outros. Como repercussões, destaca-se o descompasso aferido entre a escola e as juventudes, reforçando estereótipos e criando resistências. Tal descompasso contribui para o engrossamento das estatísticas de evasão escolar, mormente, os ocupantes das camadas populares que, além da preocupação imediata com a sobrevivência enfrentam dificuldades ocasionadas pela distância entre a vida real e os conteúdos escolares que não possuem mediação com suas vivências.La preocupación central de este ensayo teórico gira en torno a cuestiones relacionadas con la juventud, involucrando expectativas de formación para la vida, para el trabajo y su relación con la escolarización. Se presentan cuestiones históricas y sus consecuencias en las experiencias juveniles, teniendo en cuenta que los jóvenes se constituyen a partir de sus inserciones en contextos socioculturales. Metodológicamente, se trata de una investigación con enfoque cualitativo, producida a través de una investigación bibliográfica, involucrando a autores como Leão, Dayrell y Reis (2011), Frigotto (2009) y Peralva (1997), entre otros. Como repercusiones se destaca la diferencia entre la escuela y la juventud, reforzando estereotipos y creando resistencias. Este desajuste contribuye al engrosamiento de las estadísticas de deserción escolar, especialmente de aquellos que ocupan las clases bajas, quienes, además de la preocupación inmediata por la sobrevivencia, enfrentan la dificultad provocada por la distancia entre la vida real y los contenidos escolares que no tienen mediación con sus vivencias.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 9 (2022); 1-102359-20872359-208710.26568/educa.v9i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999/323Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBif, OrlandoSouza, Lucas dePasqualli, Roberta2023-01-20T21:59:52Zoai:periodicos.unir.br:article/5999Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2023-01-20T21:59:52Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas The melting of the future: projections for youth unlessed with safeguards La fusión del futuro: proyecciones para la juventud sin salvaguardias |
title |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas |
spellingShingle |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas Bif, Orlando Juventude Trabalho Escola Youth School Work Education Juventud Colegio Trabajo Educación |
title_short |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas |
title_full |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas |
title_fullStr |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas |
title_full_unstemmed |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas |
title_sort |
O derretimento do futuro: projeções para uma juventude desprovida de salvaguardas |
author |
Bif, Orlando |
author_facet |
Bif, Orlando Souza, Lucas de Pasqualli, Roberta |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Lucas de Pasqualli, Roberta |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bif, Orlando Souza, Lucas de Pasqualli, Roberta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Juventude Trabalho Escola Youth School Work Education Juventud Colegio Trabajo Educación |
topic |
Juventude Trabalho Escola Youth School Work Education Juventud Colegio Trabajo Educación |
description |
The central concern of this theoretical essay turns to issues related to youth, involving expectations of training for life, for work and their relationship with schooling. Historical issues and their consequences on youth experiences are presented, taking into account that youths are constituted from their insertions in sociocultural contexts. Methodologically, it is a research with a qualitative approach, produced through bibliographical research, involving authors such as Leão, Dayrell and Reis (2011), Frigotto (2009) and Peralva (1997) among others. As repercussions, the difference between the school and the youth stands out, reinforcing stereotypes and creating resistance. This mismatch contributes to the thickening of school dropout statistics, especially the occupants of the lower classes who, in addition to the immediate concern with survival, face difficulties caused by the distance between real life and school contents that have no mediation with their experiences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5999/323 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 9 (2022); 1-10 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v9i0 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541430030336 |