HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306 |
Resumo: | This didactic proposal aimed to understand the importance of Comic Books (HQ's) for contextualization in the History of Science (HC), making it possible to recognize and give visibility to the trajectory of women who stood out in their areas of activity and who serve as examples for other girls and women, stimulating the training of young researchers to work in the area of science, technology and innovation. This is an action research resulting from the actions developed in remote education by the extension project Girls and Women in HC. The actions involved 83 students from an Elementary School of the Municipal Public Education Network, from June to December 2020. The production of the HQ from reading elements of Rosalind Franklin's history was analyzed in this study, as we believe it is known that when addressing gender relations in HC, it is possible to mobilize different meanings in relation to the historicity of scientific content. |
id |
UNIR-3_58bae6e91016cc428aa78ed35fbf66b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/6306 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLINCOMICS IN BOOKS PRODUCED FROM READING IN HISTORICAL ELEMENTS BY ROSALIND FRANKLINCÓMICS PRODUCIDOS DESDE LA LECTURA EN ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLINGêneroHistória da CiênciaProposta DidáticaGenreHistory of ScienceDidactic ProposalGéneroHistoria de la cienciaPropuesta didácticaThis didactic proposal aimed to understand the importance of Comic Books (HQ's) for contextualization in the History of Science (HC), making it possible to recognize and give visibility to the trajectory of women who stood out in their areas of activity and who serve as examples for other girls and women, stimulating the training of young researchers to work in the area of science, technology and innovation. This is an action research resulting from the actions developed in remote education by the extension project Girls and Women in HC. The actions involved 83 students from an Elementary School of the Municipal Public Education Network, from June to December 2020. The production of the HQ from reading elements of Rosalind Franklin's history was analyzed in this study, as we believe it is known that when addressing gender relations in HC, it is possible to mobilize different meanings in relation to the historicity of scientific content.La propuesta didáctica tuvo como objetivo comprender la importancia de los cómics (HQ's) para la contextualización en la Historia de la Ciencia (HC), permitiendo reconocer y dar visibilidad a la trayectoria de mujeres que se destacaron en sus áreas de actividad y que sirven como ejemplos para otras niñas y mujeres, estimulando la formación de jóvenes investigadores para trabajar en el área de ciencia, tecnología e innovación. Se trata de una investigación-acción resultante de las acciones desarrolladas en educación remota por el proyecto de extensión Niñas y Mujeres en HC. En las acciones participaron 83 alumnos de una Escuela Primaria de la Red de Educación Pública Municipal, de junio a diciembre de 2020. En este estudio se analizó la producción de la Sede a partir de elementos de lectura de la historia de Rosalind Franklin, pues creemos que se sabe que al abordar el género relaciones en HC, es posible movilizar diferentes significados en relación a la historicidad del contenido científico.A proposta didática teve o objetivo de compreender a importância das Histórias em Quadrinhos (HQ’s) para a contextualização na História da Ciência (HC), sendo possível reconhecer e dar visibilidade à trajetória de mulheres que se destacaram em suas áreas de atuação e que servem de exemplos para outras meninas e mulheres, estimulando a formação de jovens pesquisadores a atuarem na área de ciência, tecnologia e inovação. Trata-se de uma pesquisa-ação resultante das ações desenvolvidas em ensino remoto pelo projeto de extensão Meninas e Mulheres na HC. As ações envolveram 83 estudantes de uma Escola de Ensino Fundamental da Rede Pública Municipal de Ensino, no período de junho a dezembro de 2020. A produção da HQ a partir da leitura de elementos da história de Rosalind Franklin foi analisada neste estudo, pois acredita-se que ao abordar as relações de gênero em HC, pode-se mobilizar diferentes sentidos em relação à historicidade dos conteúdos científicosEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306/471Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Gaspari, Angélica Maria deEmmel, Rúbia2024-02-28T00:30:06Zoai:periodicos.unir.br:article/6306Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:06Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN COMICS IN BOOKS PRODUCED FROM READING IN HISTORICAL ELEMENTS BY ROSALIND FRANKLIN CÓMICS PRODUCIDOS DESDE LA LECTURA EN ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
title |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
spellingShingle |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN Gaspari, Angélica Maria de Gênero História da Ciência Proposta Didática Genre History of Science Didactic Proposal Género Historia de la ciencia Propuesta didáctica |
title_short |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
title_full |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
title_fullStr |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
title_full_unstemmed |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
title_sort |
HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN |
author |
Gaspari, Angélica Maria de |
author_facet |
Gaspari, Angélica Maria de Emmel, Rúbia |
author_role |
author |
author2 |
Emmel, Rúbia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaspari, Angélica Maria de Emmel, Rúbia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero História da Ciência Proposta Didática Genre History of Science Didactic Proposal Género Historia de la ciencia Propuesta didáctica |
topic |
Gênero História da Ciência Proposta Didática Genre History of Science Didactic Proposal Género Historia de la ciencia Propuesta didáctica |
description |
This didactic proposal aimed to understand the importance of Comic Books (HQ's) for contextualization in the History of Science (HC), making it possible to recognize and give visibility to the trajectory of women who stood out in their areas of activity and who serve as examples for other girls and women, stimulating the training of young researchers to work in the area of science, technology and innovation. This is an action research resulting from the actions developed in remote education by the extension project Girls and Women in HC. The actions involved 83 students from an Elementary School of the Municipal Public Education Network, from June to December 2020. The production of the HQ from reading elements of Rosalind Franklin's history was analyzed in this study, as we believe it is known that when addressing gender relations in HC, it is possible to mobilize different meanings in relation to the historicity of scientific content. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306/471 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-18 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v10i reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541456244736 |