HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaspari, Angélica Maria de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Emmel, Rúbia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306
Resumo: This didactic proposal aimed to understand the importance of Comic Books (HQ's) for contextualization in the History of Science (HC), making it possible to recognize and give visibility to the trajectory of women who stood out in their areas of activity and who serve as examples for other girls and women, stimulating the training of young researchers to work in the area of ​​science, technology and innovation. This is an action research resulting from the actions developed in remote education by the extension project Girls and Women in HC. The actions involved 83 students from an Elementary School of the Municipal Public Education Network, from June to December 2020. The production of the HQ from reading elements of Rosalind Franklin's history was analyzed in this study, as we believe it is known that when addressing gender relations in HC, it is possible to mobilize different meanings in relation to the historicity of scientific content.
id UNIR-3_58bae6e91016cc428aa78ed35fbf66b5
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/6306
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLINCOMICS IN BOOKS PRODUCED FROM READING IN HISTORICAL ELEMENTS BY ROSALIND FRANKLINCÓMICS PRODUCIDOS DESDE LA LECTURA EN ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLINGêneroHistória da CiênciaProposta DidáticaGenreHistory of ScienceDidactic ProposalGéneroHistoria de la cienciaPropuesta didácticaThis didactic proposal aimed to understand the importance of Comic Books (HQ's) for contextualization in the History of Science (HC), making it possible to recognize and give visibility to the trajectory of women who stood out in their areas of activity and who serve as examples for other girls and women, stimulating the training of young researchers to work in the area of ​​science, technology and innovation. This is an action research resulting from the actions developed in remote education by the extension project Girls and Women in HC. The actions involved 83 students from an Elementary School of the Municipal Public Education Network, from June to December 2020. The production of the HQ from reading elements of Rosalind Franklin's history was analyzed in this study, as we believe it is known that when addressing gender relations in HC, it is possible to mobilize different meanings in relation to the historicity of scientific content.La propuesta didáctica tuvo como objetivo comprender la importancia de los cómics (HQ's) para la contextualización en la Historia de la Ciencia (HC), permitiendo reconocer y dar visibilidad a la trayectoria de mujeres que se destacaron en sus áreas de actividad y que sirven como ejemplos para otras niñas y mujeres, estimulando la formación de jóvenes investigadores para trabajar en el área de ciencia, tecnología e innovación. Se trata de una investigación-acción resultante de las acciones desarrolladas en educación remota por el proyecto de extensión Niñas y Mujeres en HC. En las acciones participaron 83 alumnos de una Escuela Primaria de la Red de Educación Pública Municipal, de junio a diciembre de 2020. En este estudio se analizó la producción de la Sede a partir de elementos de lectura de la historia de Rosalind Franklin, pues creemos que se sabe que al abordar el género relaciones en HC, es posible movilizar diferentes significados en relación a la historicidad del contenido científico.A proposta didática teve o objetivo de compreender a importância das Histórias em Quadrinhos (HQ’s) para a contextualização na História da Ciência (HC), sendo possível reconhecer e dar visibilidade à trajetória de mulheres que se destacaram em suas áreas de atuação e que servem de exemplos para outras meninas e mulheres, estimulando a formação de jovens pesquisadores a atuarem na área de ciência, tecnologia e inovação. Trata-se de uma pesquisa-ação resultante das ações desenvolvidas em ensino remoto pelo projeto de extensão Meninas e Mulheres na HC. As ações envolveram 83 estudantes de uma Escola de Ensino Fundamental da Rede Pública Municipal de Ensino, no período de junho a dezembro de 2020. A produção da HQ a partir da leitura de elementos da história de Rosalind Franklin foi analisada neste estudo, pois acredita-se que ao abordar as relações de gênero em HC, pode-se mobilizar diferentes sentidos em relação à historicidade dos conteúdos científicosEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306/471Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Gaspari, Angélica Maria deEmmel, Rúbia2024-02-28T00:30:06Zoai:periodicos.unir.br:article/6306Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:06Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
COMICS IN BOOKS PRODUCED FROM READING IN HISTORICAL ELEMENTS BY ROSALIND FRANKLIN
CÓMICS PRODUCIDOS DESDE LA LECTURA EN ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
title HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
spellingShingle HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
Gaspari, Angélica Maria de
Gênero
História da Ciência
Proposta Didática
Genre
History of Science
Didactic Proposal
Género
Historia de la ciencia
Propuesta didáctica
title_short HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
title_full HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
title_fullStr HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
title_full_unstemmed HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
title_sort HISTÓRIA EM QUADRINHOS PRODUZIDA A PARTIR DA LEITURA EM ELEMENTOS HISTÓRICOS DE ROSALIND FRANKLIN
author Gaspari, Angélica Maria de
author_facet Gaspari, Angélica Maria de
Emmel, Rúbia
author_role author
author2 Emmel, Rúbia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaspari, Angélica Maria de
Emmel, Rúbia
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
História da Ciência
Proposta Didática
Genre
History of Science
Didactic Proposal
Género
Historia de la ciencia
Propuesta didáctica
topic Gênero
História da Ciência
Proposta Didática
Genre
History of Science
Didactic Proposal
Género
Historia de la ciencia
Propuesta didáctica
description This didactic proposal aimed to understand the importance of Comic Books (HQ's) for contextualization in the History of Science (HC), making it possible to recognize and give visibility to the trajectory of women who stood out in their areas of activity and who serve as examples for other girls and women, stimulating the training of young researchers to work in the area of ​​science, technology and innovation. This is an action research resulting from the actions developed in remote education by the extension project Girls and Women in HC. The actions involved 83 students from an Elementary School of the Municipal Public Education Network, from June to December 2020. The production of the HQ from reading elements of Rosalind Franklin's history was analyzed in this study, as we believe it is known that when addressing gender relations in HC, it is possible to mobilize different meanings in relation to the historicity of scientific content.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6306/471
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-18
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541456244736