Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miquelante, Marileuza Ascencio
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Marson, Marilice Zavagli, Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973
Resumo: The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world.
id UEL-5_04624811b5683d9106ec3788e7010102
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33973
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teachingLectura de imágenes de un cortometraje: el uso de nuevas tecnologías en la enseñanza de la lengua inglesaLeitura imagética de um curta-metragem: o uso das novas tecnologias no ensino de língua inglesaShort filmDidactic proposalMultimodalityCortometrajePropuesta didácticaMultimodalidadCurta-metragemProposta didáticaMultimodalidade.The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world.La sociedad contenporánea ha sido marcada por la intensa producción y circulación de diferentes textos multi-semióticos/multimodalidades, usados por diversos medios de comunicación. En este contexto, la escuela, históricamente influenciada por una cultura “grafocêntrica”, viene siendo llamada a repensar sus prácticas de alfabetización. De esta manera, se buscan alternativas que puedan contribuir en la construcción de un currículo letrado. Por tal motivo, presentamos en este trabajo, una propuesta didáctica para la enseñanza de la lengua inglesa, por medio de la lectura de las imágenes de un cortometraje. Para tal propósito, partimos de sugerencias pedagógicas ancladas a la teoría enunciativa-discursiva del Círculo de Bakhtin, además de reflexiones teóricas acerca de trabajos con textos multimodalidades. Esperamos que nuestra propuesta pueda ayudar e inspirar a professores de lenguas a pensar en prácticas de alfabetización favorables a la formación ciudadana de sus estudiantes en un mundo globalizado.A sociedade contemporânea tem sido marcada pela intensa produção e circulação de diferentes textos multissemióticos/multimodais e pelo uso de diversas mídias de comunicação. Neste contexto, a escola, historicamente influenciada por uma cultura grafocêntrica, vem sendo convocada a repensar suas práticas de letramento. Assim, buscando alternativas que possam contribuir na construção de um currículo multiletrado, apresentamos, neste trabalho, uma proposta didática para o ensino de Língua Inglesa por meio da leitura imagética de um curta-metragem. Para tanto, partimos de sugestões pedagógicas ancoradas na teoria enunciativo-discursiva do Círculo de Bakhtin, bem como em reflexões teóricas acerca de trabalhos com textos multimodais. Esperamos que nossa proposta possa ajudar/inspirar professores de línguas a pensarem em práticas de letramento favoráveis à formação cidadã de seus estudantes em um mundo globalizado.Universidade Estadual de Londrina2018-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3397310.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 265-2872764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973/23840Copyright (c) 2018 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiquelante, Marileuza AscencioMarson, Marilice ZavagliLanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca2021-12-27T11:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33973Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-12-27T11:53:26Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
Lectura de imágenes de un cortometraje: el uso de nuevas tecnologías en la enseñanza de la lengua inglesa
Leitura imagética de um curta-metragem: o uso das novas tecnologias no ensino de língua inglesa
title Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
spellingShingle Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
Miquelante, Marileuza Ascencio
Short film
Didactic proposal
Multimodality
Cortometraje
Propuesta didáctica
Multimodalidad
Curta-metragem
Proposta didática
Multimodalidade.
title_short Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
title_full Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
title_fullStr Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
title_full_unstemmed Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
title_sort Imagery reading of a short film: the use of new technologies in the English language teaching
author Miquelante, Marileuza Ascencio
author_facet Miquelante, Marileuza Ascencio
Marson, Marilice Zavagli
Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca
author_role author
author2 Marson, Marilice Zavagli
Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miquelante, Marileuza Ascencio
Marson, Marilice Zavagli
Lanferdini, Priscila Priscila Azevedo da Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Short film
Didactic proposal
Multimodality
Cortometraje
Propuesta didáctica
Multimodalidad
Curta-metragem
Proposta didática
Multimodalidade.
topic Short film
Didactic proposal
Multimodality
Cortometraje
Propuesta didáctica
Multimodalidad
Curta-metragem
Proposta didática
Multimodalidade.
description The modern society has been marked by the intense production and circulation of different multisemiotic/multimodal texts as well as by the use of many communication media. In that context, school, historically influenced by a grafocentric culture, has been called to rethink its literacy practices. Thus, as a way to offer alternatives that can contribute to the construction of a multiliterate school’s curriculum, we present, in this paper, a didactic proposal for the English language teaching through a short film imagery reading. To do so, we start from pedagogical suggestions concerning Bakhtin’s enunciative-discursive theory as well as theoretical reflections about multimodal texts works. We intend that our proposal can help/inspire language teachers to think about positive literacy practices to the citizen education of their students in a globalized world.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973
10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33973/23840
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 265-287
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389396549632