SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Espírito Santo, Eliseu Roque do
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104
Resumo: Social network have given voice to everyone who can and wants to use them to resonate their ideas. Social media users can be compared to sophists who were a type of freelance thinkers who roamed Greek cities teaching and spreading their ideas. The sophists were criticized by Plato, Socrates and Aristotle for, according to them, having no commitment to the truth. In this essay, I seek, based on the Platonic dialogues The Sophist, Fédon, Teeteto, Socrates' Apology and Book VII of The Republic, the way presented by classical philosophers to combat discourse based on opinion (false knowledge) and not on true knowledge (based on in facts). Dialectical knowledge leads to knowledge of the essence and for that it seeks to define and distinguish ideas, consider objections and refute based on truth and not on opinion. For this type of knowledge, quality education is necessary, which teaches how to think and seeks the essence of things.
id UNIR-3_60ca53939f5940ae56202958121d347b
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/6104
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTESOCIAL NETWORK SOPHISTS: THE CHALLENGE FOR EDUCATION THAT TEACHES TO CRITICALLY THINKSOFISTAS DE LAS REDES SOCIALES: EL RETO DE UNA EDUCACIÓN QUE ENSEÑA A PENSAR CRÍTICAMENTESofistasRedes sociaisVerdadeEducaçãoPlatão370 – EducaçãoSophistsSocial networksTruthEducationPlatoSofistasRedes socialesVerdadEducaciónPlatónSocial network have given voice to everyone who can and wants to use them to resonate their ideas. Social media users can be compared to sophists who were a type of freelance thinkers who roamed Greek cities teaching and spreading their ideas. The sophists were criticized by Plato, Socrates and Aristotle for, according to them, having no commitment to the truth. In this essay, I seek, based on the Platonic dialogues The Sophist, Fédon, Teeteto, Socrates' Apology and Book VII of The Republic, the way presented by classical philosophers to combat discourse based on opinion (false knowledge) and not on true knowledge (based on in facts). Dialectical knowledge leads to knowledge of the essence and for that it seeks to define and distinguish ideas, consider objections and refute based on truth and not on opinion. For this type of knowledge, quality education is necessary, which teaches how to think and seeks the essence of things.As redes sociais deram voz a todos que podem e desejam usá-las para repercutir suas ideias. Os usuários de redes sociais podem ser comparados aos sofistas, que eram um tipo de pensadores freelancer que percorriam as cidades gregas ensinando e divulgando suas ideias. Os sofistas foram criticados por Platão, Sócrates e Aristóteles por, segundo eles, não ter compromisso com a verdade. Neste ensaio, busco, com base nos diálogos platônicos O Sofista, Fédon, Teeteto, Apologia de Sócrates e Livro VII de A República, a saída apresentada pelos filósofos clássicos para combater o discurso baseado na opinião (conhecimento falso) e não no conhecimento verdadeiro (baseado em fatos). O conhecimento dialético conduz ao conhecimento da essência e, para isso, busca definir e distinguir as ideias, além de considerar as objeções e refutar com base na verdade e não na opinião. Para esse tipo de conhecimento, é necessária uma educação de qualidade, que ensine a pensar e que busque a essência das coisas.  Las redes sociales han dado voz a todos los que pueden y quieren usarlas para hacer resonar sus ideas. Los usuarios de las redes sociales pueden compararse con los sofistas que eran un tipo de pensadores independientes que deambulaban por las ciudades griegas enseñando y difundiendo sus ideas. Los sofistas fueron criticados por Platón, Sócrates y Aristóteles por, según ellos, no tener ningún compromiso con la verdad. En este ensayo busco, a partir de los diálogos platónicos El sofista, Fédon, Teeteto, La apología de Sócrates y el Libro VII de La República, la forma que presentan los filósofos clásicos para combatir el discurso basado en la opinión (conocimiento falso) y no en el conocimiento verdadero. (basado en hechos). El conocimiento dialéctico conduce al conocimiento de la esencia y para ello busca definir y distinguir ideas, considerar objeciones y refutar con base en la verdad y no en la opinión. Para este tipo de conocimientos es necesaria una educación de calidad, que enseñe a pensar y busque la esencia de las cosas.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/610410.26568/2359-2087.2023.6104EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-132359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104/477Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEspírito Santo, Eliseu Roque do2024-02-28T00:30:05Zoai:periodicos.unir.br:article/6104Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:05Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
SOCIAL NETWORK SOPHISTS: THE CHALLENGE FOR EDUCATION THAT TEACHES TO CRITICALLY THINK
SOFISTAS DE LAS REDES SOCIALES: EL RETO DE UNA EDUCACIÓN QUE ENSEÑA A PENSAR CRÍTICAMENTE
title SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
spellingShingle SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
Espírito Santo, Eliseu Roque do
Sofistas
Redes sociais
Verdade
Educação
Platão
370 – Educação
Sophists
Social networks
Truth
Education
Plato
Sofistas
Redes sociales
Verdad
Educación
Platón
title_short SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
title_full SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
title_fullStr SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
title_full_unstemmed SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
title_sort SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
author Espírito Santo, Eliseu Roque do
author_facet Espírito Santo, Eliseu Roque do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Espírito Santo, Eliseu Roque do
dc.subject.por.fl_str_mv Sofistas
Redes sociais
Verdade
Educação
Platão
370 – Educação
Sophists
Social networks
Truth
Education
Plato
Sofistas
Redes sociales
Verdad
Educación
Platón
topic Sofistas
Redes sociais
Verdade
Educação
Platão
370 – Educação
Sophists
Social networks
Truth
Education
Plato
Sofistas
Redes sociales
Verdad
Educación
Platón
description Social network have given voice to everyone who can and wants to use them to resonate their ideas. Social media users can be compared to sophists who were a type of freelance thinkers who roamed Greek cities teaching and spreading their ideas. The sophists were criticized by Plato, Socrates and Aristotle for, according to them, having no commitment to the truth. In this essay, I seek, based on the Platonic dialogues The Sophist, Fédon, Teeteto, Socrates' Apology and Book VII of The Republic, the way presented by classical philosophers to combat discourse based on opinion (false knowledge) and not on true knowledge (based on in facts). Dialectical knowledge leads to knowledge of the essence and for that it seeks to define and distinguish ideas, consider objections and refute based on truth and not on opinion. For this type of knowledge, quality education is necessary, which teaches how to think and seeks the essence of things.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104
10.26568/2359-2087.2023.6104
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.6104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104/477
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-13
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541441564672