SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104 |
Resumo: | Social network have given voice to everyone who can and wants to use them to resonate their ideas. Social media users can be compared to sophists who were a type of freelance thinkers who roamed Greek cities teaching and spreading their ideas. The sophists were criticized by Plato, Socrates and Aristotle for, according to them, having no commitment to the truth. In this essay, I seek, based on the Platonic dialogues The Sophist, Fédon, Teeteto, Socrates' Apology and Book VII of The Republic, the way presented by classical philosophers to combat discourse based on opinion (false knowledge) and not on true knowledge (based on in facts). Dialectical knowledge leads to knowledge of the essence and for that it seeks to define and distinguish ideas, consider objections and refute based on truth and not on opinion. For this type of knowledge, quality education is necessary, which teaches how to think and seeks the essence of things. |
id |
UNIR-3_60ca53939f5940ae56202958121d347b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/6104 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTESOCIAL NETWORK SOPHISTS: THE CHALLENGE FOR EDUCATION THAT TEACHES TO CRITICALLY THINKSOFISTAS DE LAS REDES SOCIALES: EL RETO DE UNA EDUCACIÓN QUE ENSEÑA A PENSAR CRÍTICAMENTESofistasRedes sociaisVerdadeEducaçãoPlatão370 – EducaçãoSophistsSocial networksTruthEducationPlatoSofistasRedes socialesVerdadEducaciónPlatónSocial network have given voice to everyone who can and wants to use them to resonate their ideas. Social media users can be compared to sophists who were a type of freelance thinkers who roamed Greek cities teaching and spreading their ideas. The sophists were criticized by Plato, Socrates and Aristotle for, according to them, having no commitment to the truth. In this essay, I seek, based on the Platonic dialogues The Sophist, Fédon, Teeteto, Socrates' Apology and Book VII of The Republic, the way presented by classical philosophers to combat discourse based on opinion (false knowledge) and not on true knowledge (based on in facts). Dialectical knowledge leads to knowledge of the essence and for that it seeks to define and distinguish ideas, consider objections and refute based on truth and not on opinion. For this type of knowledge, quality education is necessary, which teaches how to think and seeks the essence of things.As redes sociais deram voz a todos que podem e desejam usá-las para repercutir suas ideias. Os usuários de redes sociais podem ser comparados aos sofistas, que eram um tipo de pensadores freelancer que percorriam as cidades gregas ensinando e divulgando suas ideias. Os sofistas foram criticados por Platão, Sócrates e Aristóteles por, segundo eles, não ter compromisso com a verdade. Neste ensaio, busco, com base nos diálogos platônicos O Sofista, Fédon, Teeteto, Apologia de Sócrates e Livro VII de A República, a saída apresentada pelos filósofos clássicos para combater o discurso baseado na opinião (conhecimento falso) e não no conhecimento verdadeiro (baseado em fatos). O conhecimento dialético conduz ao conhecimento da essência e, para isso, busca definir e distinguir as ideias, além de considerar as objeções e refutar com base na verdade e não na opinião. Para esse tipo de conhecimento, é necessária uma educação de qualidade, que ensine a pensar e que busque a essência das coisas. Las redes sociales han dado voz a todos los que pueden y quieren usarlas para hacer resonar sus ideas. Los usuarios de las redes sociales pueden compararse con los sofistas que eran un tipo de pensadores independientes que deambulaban por las ciudades griegas enseñando y difundiendo sus ideas. Los sofistas fueron criticados por Platón, Sócrates y Aristóteles por, según ellos, no tener ningún compromiso con la verdad. En este ensayo busco, a partir de los diálogos platónicos El sofista, Fédon, Teeteto, La apología de Sócrates y el Libro VII de La República, la forma que presentan los filósofos clásicos para combatir el discurso basado en la opinión (conocimiento falso) y no en el conocimiento verdadero. (basado en hechos). El conocimiento dialéctico conduce al conocimiento de la esencia y para ello busca definir y distinguir ideas, considerar objeciones y refutar con base en la verdad y no en la opinión. Para este tipo de conocimientos es necesaria una educación de calidad, que enseñe a pensar y busque la esencia de las cosas.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/610410.26568/2359-2087.2023.6104EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-132359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104/477Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEspírito Santo, Eliseu Roque do2024-02-28T00:30:05Zoai:periodicos.unir.br:article/6104Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:05Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE SOCIAL NETWORK SOPHISTS: THE CHALLENGE FOR EDUCATION THAT TEACHES TO CRITICALLY THINK SOFISTAS DE LAS REDES SOCIALES: EL RETO DE UNA EDUCACIÓN QUE ENSEÑA A PENSAR CRÍTICAMENTE |
title |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE |
spellingShingle |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE Espírito Santo, Eliseu Roque do Sofistas Redes sociais Verdade Educação Platão 370 – Educação Sophists Social networks Truth Education Plato Sofistas Redes sociales Verdad Educación Platón |
title_short |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE |
title_full |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE |
title_fullStr |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE |
title_full_unstemmed |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE |
title_sort |
SOFISTAS DAS REDES SOCIAIS: O DESAFIO POR UMA EDUCAÇÃO QUE ENSINE A PENSAR CRITICAMENTE |
author |
Espírito Santo, Eliseu Roque do |
author_facet |
Espírito Santo, Eliseu Roque do |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Espírito Santo, Eliseu Roque do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sofistas Redes sociais Verdade Educação Platão 370 – Educação Sophists Social networks Truth Education Plato Sofistas Redes sociales Verdad Educación Platón |
topic |
Sofistas Redes sociais Verdade Educação Platão 370 – Educação Sophists Social networks Truth Education Plato Sofistas Redes sociales Verdad Educación Platón |
description |
Social network have given voice to everyone who can and wants to use them to resonate their ideas. Social media users can be compared to sophists who were a type of freelance thinkers who roamed Greek cities teaching and spreading their ideas. The sophists were criticized by Plato, Socrates and Aristotle for, according to them, having no commitment to the truth. In this essay, I seek, based on the Platonic dialogues The Sophist, Fédon, Teeteto, Socrates' Apology and Book VII of The Republic, the way presented by classical philosophers to combat discourse based on opinion (false knowledge) and not on true knowledge (based on in facts). Dialectical knowledge leads to knowledge of the essence and for that it seeks to define and distinguish ideas, consider objections and refute based on truth and not on opinion. For this type of knowledge, quality education is necessary, which teaches how to think and seeks the essence of things. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104 10.26568/2359-2087.2023.6104 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2023.6104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6104/477 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-13 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v10i reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541441564672 |