La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947 |
Resumo: | During Chemistry lessons, the textbook (TB) is much more than a simple reading tool and is already a consolidated resource at school. In this context, the main objective of this papper is to analyze the use of TB in the integration of chemistry lessons of high school teachers in public schools in the Amazon region. To make it happen, with a qualitative approach and descriptive characteristics, we performed a research cutting, selecting data from a teacher (Pq1) who worked on stoichiometry in the teaching of Chemistry. The results show formative and instrumental limitations for teaching strategies that approach or become potential for teaching by research. Therefore, teachers should be better prepared to select the TB, establishing a definition of what it represents, in order to understand its function in their Chemistry class integralitions. |
id |
UNIR-3_6120453314b123e7a94e923368ace5d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4947 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela públicaA importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola públicaThe importance of the teaching book in the integralization of chemstry classes in public schoolLivro Didático. Escola pública. Ensino de Química.370 - EducaçãoTextbook. Public school. Chemistry teaching.Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química.During Chemistry lessons, the textbook (TB) is much more than a simple reading tool and is already a consolidated resource at school. In this context, the main objective of this papper is to analyze the use of TB in the integration of chemistry lessons of high school teachers in public schools in the Amazon region. To make it happen, with a qualitative approach and descriptive characteristics, we performed a research cutting, selecting data from a teacher (Pq1) who worked on stoichiometry in the teaching of Chemistry. The results show formative and instrumental limitations for teaching strategies that approach or become potential for teaching by research. Therefore, teachers should be better prepared to select the TB, establishing a definition of what it represents, in order to understand its function in their Chemistry class integralitions.En los actos de enseñanza del profesor de Química, el libro de texto (LT) es mucho más que un simple instrumento de lectura y es un recurso ya consolidado en la escuela. En este contexto, el objetivo principal de este trabajo es analizar el uso de LT en la integración de la clase de Química de profesores de secundaria en escuelas públicas de la región amazónica. Para esto, con un enfoque cualitativo y características descriptivas, realizamos un recorte de investigación, seleccionando datos de un maestro (Pq1) que trabajó en estequiometría en la enseñanza de la Química. Los resultados apuntan a limitaciones formativas e instrumentales para las estrategias de enseñanza que se acercan o se vuelven potenciales para la enseñanza mediante la investigación. Por lo tanto, los maestros deben estar mejor preparados para seleccionar el LD, a fin de establecer una definición de lo que representa, con el objetivo de comprender su función en su integración de las clases de Química.Nos atos de ensino do professor de Química, o livro didático (LD) é muito mais do que um simples instrumento de leitura e trata-se de um recurso já consolidado na escola. Neste âmbito, o principal objetivo deste trabalho é analisar a utilização do LD nas integralições de aula de Química de professores do ensino médio em escolas públicas na região amazônica. Para isso, com abordagem qualitativa e características descritivas, realizamos um recorte de pesquisa, selecionando dados de um professor (Pq1) e o que trabalhou a estequiometria no ensino de Química. Os resultados apontam para limitações formativas e instrumentais para estratégias de ensino que se aproxime ou se tornem potenciais para o ensino por investigação. Portanto, os docentes devem estar mais bem preparados para selecionar o LD, de modo a estabelecer uma definição do que ele representa, visando entender sua função em suas integralições de aulas de Química.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa bibliográfica e de campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/494710.26568/2359-2087.2020.4947EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1547-15602359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947/3787Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Carlos Jose Trindade daFarias, Sidilene Aquino de2021-01-07T02:10:17Zoai:periodicos.unir.br:article/4947Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:17Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública A importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola pública The importance of the teaching book in the integralization of chemstry classes in public school |
title |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública |
spellingShingle |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública Rocha, Carlos Jose Trindade da Livro Didático. Escola pública. Ensino de Química. 370 - Educação Textbook. Public school. Chemistry teaching. Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química. |
title_short |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública |
title_full |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública |
title_fullStr |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública |
title_full_unstemmed |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública |
title_sort |
La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública |
author |
Rocha, Carlos Jose Trindade da |
author_facet |
Rocha, Carlos Jose Trindade da Farias, Sidilene Aquino de |
author_role |
author |
author2 |
Farias, Sidilene Aquino de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Carlos Jose Trindade da Farias, Sidilene Aquino de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático. Escola pública. Ensino de Química. 370 - Educação Textbook. Public school. Chemistry teaching. Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química. |
topic |
Livro Didático. Escola pública. Ensino de Química. 370 - Educação Textbook. Public school. Chemistry teaching. Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química. |
description |
During Chemistry lessons, the textbook (TB) is much more than a simple reading tool and is already a consolidated resource at school. In this context, the main objective of this papper is to analyze the use of TB in the integration of chemistry lessons of high school teachers in public schools in the Amazon region. To make it happen, with a qualitative approach and descriptive characteristics, we performed a research cutting, selecting data from a teacher (Pq1) who worked on stoichiometry in the teaching of Chemistry. The results show formative and instrumental limitations for teaching strategies that approach or become potential for teaching by research. Therefore, teachers should be better prepared to select the TB, establishing a definition of what it represents, in order to understand its function in their Chemistry class integralitions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa bibliográfica e de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947 10.26568/2359-2087.2020.4947 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.4947 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947/3787 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1547-1560 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543330050048 |