La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Carlos Jose Trindade da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Farias, Sidilene Aquino de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947
Resumo: During Chemistry lessons, the textbook (TB) is much more than a simple reading tool and is already a consolidated resource at school. In this context, the main objective of this papper is to analyze the use of TB in the integration of chemistry lessons of high school teachers in public schools in the Amazon region. To make it happen, with a qualitative approach and descriptive characteristics, we performed a research cutting, selecting data from a teacher (Pq1) who worked on stoichiometry in the teaching of Chemistry. The results show formative and instrumental limitations for teaching strategies that approach or become potential for teaching by research. Therefore, teachers should be better prepared to select the TB, establishing a definition of what it represents, in order to understand its function in their Chemistry class integralitions.
id UNIR-3_6120453314b123e7a94e923368ace5d9
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4947
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela públicaA importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola públicaThe importance of the teaching book in the integralization of chemstry classes in public schoolLivro Didático. Escola pública. Ensino de Química.370 - EducaçãoTextbook. Public school. Chemistry teaching.Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química.During Chemistry lessons, the textbook (TB) is much more than a simple reading tool and is already a consolidated resource at school. In this context, the main objective of this papper is to analyze the use of TB in the integration of chemistry lessons of high school teachers in public schools in the Amazon region. To make it happen, with a qualitative approach and descriptive characteristics, we performed a research cutting, selecting data from a teacher (Pq1) who worked on stoichiometry in the teaching of Chemistry. The results show formative and instrumental limitations for teaching strategies that approach or become potential for teaching by research. Therefore, teachers should be better prepared to select the TB, establishing a definition of what it represents, in order to understand its function in their Chemistry class integralitions.En los actos de enseñanza del profesor de Química, el libro de texto (LT) es mucho más que un simple instrumento de lectura y es un recurso ya consolidado en la escuela. En este contexto, el objetivo principal de este trabajo es analizar el uso de LT en la integración de la clase de Química de profesores de secundaria en escuelas públicas de la región amazónica. Para esto, con un enfoque cualitativo y características descriptivas, realizamos un recorte de investigación, seleccionando datos de un maestro (Pq1) que trabajó en estequiometría en la enseñanza de la Química. Los resultados apuntan a limitaciones formativas e instrumentales para las estrategias de enseñanza que se acercan o se vuelven potenciales para la enseñanza mediante la investigación. Por lo tanto, los maestros deben estar mejor preparados para seleccionar el LD, a fin de establecer una definición de lo que representa, con el objetivo de comprender su función en su integración de las clases de Química.Nos atos de ensino do professor de Química, o livro didático (LD) é muito mais do que um simples instrumento de leitura e trata-se de um recurso já consolidado na escola. Neste âmbito, o principal objetivo deste trabalho é analisar a utilização do LD nas integralições de aula de Química de professores do ensino médio em escolas públicas na região amazônica. Para isso, com abordagem qualitativa e características descritivas, realizamos um recorte de pesquisa, selecionando dados de um professor (Pq1) e o que trabalhou a estequiometria no ensino de Química. Os resultados apontam para limitações formativas e instrumentais para estratégias de ensino que se aproxime ou se tornem potenciais para o ensino por investigação. Portanto, os docentes devem estar mais bem preparados para selecionar o LD, de modo a estabelecer uma definição do que ele representa, visando entender sua função em suas integralições de aulas de Química.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa bibliográfica e de campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/494710.26568/2359-2087.2020.4947EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1547-15602359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947/3787Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Carlos Jose Trindade daFarias, Sidilene Aquino de2021-01-07T02:10:17Zoai:periodicos.unir.br:article/4947Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:17Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
A importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola pública
The importance of the teaching book in the integralization of chemstry classes in public school
title La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
spellingShingle La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
Rocha, Carlos Jose Trindade da
Livro Didático. Escola pública. Ensino de Química.
370 - Educação
Textbook. Public school. Chemistry teaching.
Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química.
title_short La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
title_full La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
title_fullStr La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
title_full_unstemmed La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
title_sort La importancia del libro de enseñanza em la integralización de las clases de química em la escuela pública
author Rocha, Carlos Jose Trindade da
author_facet Rocha, Carlos Jose Trindade da
Farias, Sidilene Aquino de
author_role author
author2 Farias, Sidilene Aquino de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Carlos Jose Trindade da
Farias, Sidilene Aquino de
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático. Escola pública. Ensino de Química.
370 - Educação
Textbook. Public school. Chemistry teaching.
Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química.
topic Livro Didático. Escola pública. Ensino de Química.
370 - Educação
Textbook. Public school. Chemistry teaching.
Libro de texto. Escuela pública. Enseñanza de la química.
description During Chemistry lessons, the textbook (TB) is much more than a simple reading tool and is already a consolidated resource at school. In this context, the main objective of this papper is to analyze the use of TB in the integration of chemistry lessons of high school teachers in public schools in the Amazon region. To make it happen, with a qualitative approach and descriptive characteristics, we performed a research cutting, selecting data from a teacher (Pq1) who worked on stoichiometry in the teaching of Chemistry. The results show formative and instrumental limitations for teaching strategies that approach or become potential for teaching by research. Therefore, teachers should be better prepared to select the TB, establishing a definition of what it represents, in order to understand its function in their Chemistry class integralitions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa bibliográfica e de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947
10.26568/2359-2087.2020.4947
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.4947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947/3787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1547-1560
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543330050048