A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, António Gomes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mota, Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110
Resumo: Our approach is focused on the issue of pacifism and education in Portugal during the twenty-first century. We consider cyberspace as an arena for its constitution as a social problem. After exploratory research we identified the expressions "pacifism and education", "education and pacifism" and "education for peace" as a starting point for the establishment of a documental collection. The research carried on in the web 2.0, mobilizing Chrome as the browser and Google as the search engine, under our established restrictions of location (Portugal) and language (Portuguese). The sources were subjected to documentary analysis using the critical method. The study allowed us to characterize the diversity of sources and the audiences they are aimed for, to identify organizations and actors, arguments, the different positions and objectives, and to develop a comprehensive reading of education for peace in Portugal, both as a social and an educational problem.
id UNIR-3_a0c4a33c56683783869b932e5472de1d
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/3110
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtualLa educación para la paz en el Siglo XXI: busca de sentidos en el espacio virtualEDUCATION FOR PEACE DURING THE XXI CENTURY: SEARCH FOR MEANINGS IN CYBERSPACEEducación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía.Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship.Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania.370Our approach is focused on the issue of pacifism and education in Portugal during the twenty-first century. We consider cyberspace as an arena for its constitution as a social problem. After exploratory research we identified the expressions "pacifism and education", "education and pacifism" and "education for peace" as a starting point for the establishment of a documental collection. The research carried on in the web 2.0, mobilizing Chrome as the browser and Google as the search engine, under our established restrictions of location (Portugal) and language (Portuguese). The sources were subjected to documentary analysis using the critical method. The study allowed us to characterize the diversity of sources and the audiences they are aimed for, to identify organizations and actors, arguments, the different positions and objectives, and to develop a comprehensive reading of education for peace in Portugal, both as a social and an educational problem.A nossa abordagem centra-se na problemática do pacifismo e educação, em Portugal, no século XXI. Consideramos o ciberespaço como arena para a sua constituição como problema social. Após pesquisas exploratórias identificámos as expressões “pacifismo e educação”, “educação e pacifismo” e “educação para a paz” como ponto de partida para a constituição de um acervo documental. A pesquisa realizou-se na web 2.0, mobilizando como browser, o Chrome, e com recurso a um motor de busca, o Google. Como restrições estabeleceram-se a localização (Portugal) e a língua (português). As fontes foram sujeitas a análise documental com recurso ao método crítico. O estudo permitiu-nos: caracterizar a diversidade de fontes em presença e as audiências a que se destinam; identificar organizações e atores, argumentos, diferentes posicionamentos e objetivos; elaborar uma leitura compreensiva da educação para a paz, em Portugal, como problema socioeducativo.Nuestro enfoque se centra en el tema del pacifismo y la educación, en Portugal, en el siglo XXI. Consideramos el ciberespacio como arena para su constitución como problema social. Después de investigaciones exploratorias identificamos las expresiones "pacifismo y educación", "educación y pacifismo" y "educación para la paz" como punto de partida para la constitución de un acervo documental. La encuesta se realizó en la web 2.0, movilizando como navegador, Chrome, y como motor de búsqueda, Google. A medida que las restricciones de ubicación reiterada (Portugal) y la lengua (portugués). Las fuentes se sometieron a un análisis documental con el método crítico. El estudio nos permitió: caracterizar la diversidad de fuentes en presencia y las audiencias a que se destinan; identificar organizaciones y actores, argumentos, diferentes posicionamientos y objetivos; desarrollar una lectura integral de educación para la paz en Portugal, como problema socio-educativo.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/311010.26568/2359-2087.2018.3110EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 159-1792359-20872359-208710.26568/educa.v5i11reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110/2368Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, António GomesMota, Luís2018-09-04T04:18:10Zoai:periodicos.unir.br:article/3110Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-09-04T04:18:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
La educación para la paz en el Siglo XXI: busca de sentidos en el espacio virtual
EDUCATION FOR PEACE DURING THE XXI CENTURY: SEARCH FOR MEANINGS IN CYBERSPACE
title A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
spellingShingle A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
Ferreira, António Gomes
Educación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía.
Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship.
Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania.
370
title_short A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
title_full A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
title_fullStr A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
title_full_unstemmed A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
title_sort A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
author Ferreira, António Gomes
author_facet Ferreira, António Gomes
Mota, Luís
author_role author
author2 Mota, Luís
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, António Gomes
Mota, Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Educación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía.
Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship.
Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania.
370
topic Educación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía.
Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship.
Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania.
370
description Our approach is focused on the issue of pacifism and education in Portugal during the twenty-first century. We consider cyberspace as an arena for its constitution as a social problem. After exploratory research we identified the expressions "pacifism and education", "education and pacifism" and "education for peace" as a starting point for the establishment of a documental collection. The research carried on in the web 2.0, mobilizing Chrome as the browser and Google as the search engine, under our established restrictions of location (Portugal) and language (Portuguese). The sources were subjected to documentary analysis using the critical method. The study allowed us to characterize the diversity of sources and the audiences they are aimed for, to identify organizations and actors, arguments, the different positions and objectives, and to develop a comprehensive reading of education for peace in Portugal, both as a social and an educational problem.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa Documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110
10.26568/2359-2087.2018.3110
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2018.3110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110/2368
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 159-179
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v5i11
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542157742080