A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110 |
Resumo: | Our approach is focused on the issue of pacifism and education in Portugal during the twenty-first century. We consider cyberspace as an arena for its constitution as a social problem. After exploratory research we identified the expressions "pacifism and education", "education and pacifism" and "education for peace" as a starting point for the establishment of a documental collection. The research carried on in the web 2.0, mobilizing Chrome as the browser and Google as the search engine, under our established restrictions of location (Portugal) and language (Portuguese). The sources were subjected to documentary analysis using the critical method. The study allowed us to characterize the diversity of sources and the audiences they are aimed for, to identify organizations and actors, arguments, the different positions and objectives, and to develop a comprehensive reading of education for peace in Portugal, both as a social and an educational problem. |
id |
UNIR-3_a0c4a33c56683783869b932e5472de1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/3110 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtualLa educación para la paz en el Siglo XXI: busca de sentidos en el espacio virtualEDUCATION FOR PEACE DURING THE XXI CENTURY: SEARCH FOR MEANINGS IN CYBERSPACEEducación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía.Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship.Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania.370Our approach is focused on the issue of pacifism and education in Portugal during the twenty-first century. We consider cyberspace as an arena for its constitution as a social problem. After exploratory research we identified the expressions "pacifism and education", "education and pacifism" and "education for peace" as a starting point for the establishment of a documental collection. The research carried on in the web 2.0, mobilizing Chrome as the browser and Google as the search engine, under our established restrictions of location (Portugal) and language (Portuguese). The sources were subjected to documentary analysis using the critical method. The study allowed us to characterize the diversity of sources and the audiences they are aimed for, to identify organizations and actors, arguments, the different positions and objectives, and to develop a comprehensive reading of education for peace in Portugal, both as a social and an educational problem.A nossa abordagem centra-se na problemática do pacifismo e educação, em Portugal, no século XXI. Consideramos o ciberespaço como arena para a sua constituição como problema social. Após pesquisas exploratórias identificámos as expressões “pacifismo e educação”, “educação e pacifismo” e “educação para a paz” como ponto de partida para a constituição de um acervo documental. A pesquisa realizou-se na web 2.0, mobilizando como browser, o Chrome, e com recurso a um motor de busca, o Google. Como restrições estabeleceram-se a localização (Portugal) e a língua (português). As fontes foram sujeitas a análise documental com recurso ao método crítico. O estudo permitiu-nos: caracterizar a diversidade de fontes em presença e as audiências a que se destinam; identificar organizações e atores, argumentos, diferentes posicionamentos e objetivos; elaborar uma leitura compreensiva da educação para a paz, em Portugal, como problema socioeducativo.Nuestro enfoque se centra en el tema del pacifismo y la educación, en Portugal, en el siglo XXI. Consideramos el ciberespacio como arena para su constitución como problema social. Después de investigaciones exploratorias identificamos las expresiones "pacifismo y educación", "educación y pacifismo" y "educación para la paz" como punto de partida para la constitución de un acervo documental. La encuesta se realizó en la web 2.0, movilizando como navegador, Chrome, y como motor de búsqueda, Google. A medida que las restricciones de ubicación reiterada (Portugal) y la lengua (portugués). Las fuentes se sometieron a un análisis documental con el método crítico. El estudio nos permitió: caracterizar la diversidad de fuentes en presencia y las audiencias a que se destinan; identificar organizaciones y actores, argumentos, diferentes posicionamientos y objetivos; desarrollar una lectura integral de educación para la paz en Portugal, como problema socio-educativo.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/311010.26568/2359-2087.2018.3110EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 159-1792359-20872359-208710.26568/educa.v5i11reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110/2368Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, António GomesMota, Luís2018-09-04T04:18:10Zoai:periodicos.unir.br:article/3110Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-09-04T04:18:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual La educación para la paz en el Siglo XXI: busca de sentidos en el espacio virtual EDUCATION FOR PEACE DURING THE XXI CENTURY: SEARCH FOR MEANINGS IN CYBERSPACE |
title |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual |
spellingShingle |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual Ferreira, António Gomes Educación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía. Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship. Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania. 370 |
title_short |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual |
title_full |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual |
title_fullStr |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual |
title_full_unstemmed |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual |
title_sort |
A educação para a paz no Século XXI: busca de sentidos no espaço virtual |
author |
Ferreira, António Gomes |
author_facet |
Ferreira, António Gomes Mota, Luís |
author_role |
author |
author2 |
Mota, Luís |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, António Gomes Mota, Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía. Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship. Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania. 370 |
topic |
Educación para la paz. Educación y pacifismo. Educación para la ciudadanía. Education for peace. Education and pacifism. Education for citizenship. Educação para a paz. Educação e pacifismo. Educação para a cidadania. 370 |
description |
Our approach is focused on the issue of pacifism and education in Portugal during the twenty-first century. We consider cyberspace as an arena for its constitution as a social problem. After exploratory research we identified the expressions "pacifism and education", "education and pacifism" and "education for peace" as a starting point for the establishment of a documental collection. The research carried on in the web 2.0, mobilizing Chrome as the browser and Google as the search engine, under our established restrictions of location (Portugal) and language (Portuguese). The sources were subjected to documentary analysis using the critical method. The study allowed us to characterize the diversity of sources and the audiences they are aimed for, to identify organizations and actors, arguments, the different positions and objectives, and to develop a comprehensive reading of education for peace in Portugal, both as a social and an educational problem. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa Documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110 10.26568/2359-2087.2018.3110 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2018.3110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3110/2368 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 11 (2018); 159-179 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v5i11 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542157742080 |