PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Negrão, Camila Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rossi, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6475
Resumo: This paper is related to the theme of child protagonism in bodily practices within the context of Child Education. More specifically, we aim at identifying teachers’ perceptions on playfulness, bodily culture, bodily practices, and moving-oneself, identifying bodily practices organization and, furthermore, analyzing ways in which teachers incorporate child protagonism when choosing and organizing bodily practices. The data collection used semi-structured interviews with six Pedagogy professionals working in Child Education. Results indicate that while teachers know the importance of moving-oneself and bodily practices, these practices and child protagonism are not incorporated to their pedagogical practices with educational intentions. It is essential to acknowledge the child being as a body in its fullness in the educational process, and to promote child protagonism in cultural creations and social relations
id UNIR-3_ae8a087cc77aff5ee147d03cc2804dcc
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/6475
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGASBODILY PRACTICES IN CHILD EDUCATION FROM A PEDAGOGY PROFESSIONALS’ PERSPECTIVEPRÁCTICAS CORPORALES EN LA EDUCACIÓN INFANTIL EN LA PERSPECTIVA DE PEDAGOGASEducação InfantilPráticas CorporaisProtagonismo InfantilMovimentar-seCultura CorporalChild EducationBodily PracticesChild ProtagonismMoving-oneselfEducación InfantilPrácticas corporalesProtagonismo InfantilMovimentarseThis paper is related to the theme of child protagonism in bodily practices within the context of Child Education. More specifically, we aim at identifying teachers’ perceptions on playfulness, bodily culture, bodily practices, and moving-oneself, identifying bodily practices organization and, furthermore, analyzing ways in which teachers incorporate child protagonism when choosing and organizing bodily practices. The data collection used semi-structured interviews with six Pedagogy professionals working in Child Education. Results indicate that while teachers know the importance of moving-oneself and bodily practices, these practices and child protagonism are not incorporated to their pedagogical practices with educational intentions. It is essential to acknowledge the child being as a body in its fullness in the educational process, and to promote child protagonism in cultural creations and social relationsO objetivo do estudo, de abordagem qualitativa, consiste em analisar as perspectivas de professoras em relação ao protagonismo das crianças na vivência das práticas corporais e do se-movimentar na Educação Infantil. Especificamente, buscou-se identificar as percepções docentes sobre ludicidade, cultura corporal, práticas corporais e o se-movimentar, identificar a organização das práticas corporais e, por fim, analisar como as docentes incorporam o protagonismo infantil na escolha e organização das práticas corporais. A coleta de dados fez uso de entrevistas semiestruturadas com seis Pedagogas atuantes na Educação Infantil. Os resultados indicam que as docentes atribuem importância ao se-movimentar e às práticas corporais, entretanto, tanto as práticas corporais como o protagonismo infantil não são incorporados às suas práticas pedagógicas com intencionalidade educativa. Urge considerar o ser criança como corpo em sua totalidade no processo educativo, de forma que seja protagonista em suas criações culturais e relações sociais.Este artículo se insiere en la temática del protagonismo infantil en las prácticas corporales, en el Contexto de la Educación Infantil. Especificamente, la búsqueda de las percepciones docentes sobre la ludicidad, cultura corporal, prácticas corporales y el movimentarse, indentificación a las organizaciones de las prácticas corporales y, aunque, analizar como los docentes incluyen el protagonismo infantil en la selección y organización de las prácticas corporales. La recolecta de datos se hizo por medio de entrevistas semiestructuradas con seis pedagogas actuantes en la Educación Infantil. Los resultados indican que las profesoras atribuyen importancia al movimentarse y también a las prácticas corporales, sin embargo, tanto las prácticas corporales   como el protagonismo infantil no son inclusos a sus prácticas pedagógicas con intencionalidad educativa.  Es muy importante considerar al niño como cuerpo en su totalidad en el proceso educativo, importando ser un protagonista en sus creaciones culturales y relaciones socialesEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/647510.26568/2359-2087.2023.6475EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-202359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6475/461Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNegrão, Camila AlvesRossi, Fernanda2024-02-28T00:30:03Zoai:periodicos.unir.br:article/6475Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:03Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
BODILY PRACTICES IN CHILD EDUCATION FROM A PEDAGOGY PROFESSIONALS’ PERSPECTIVE
PRÁCTICAS CORPORALES EN LA EDUCACIÓN INFANTIL EN LA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
title PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
spellingShingle PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
Negrão, Camila Alves
Educação Infantil
Práticas Corporais
Protagonismo Infantil
Movimentar-se
Cultura Corporal
Child Education
Bodily Practices
Child Protagonism
Moving-oneself
Educación Infantil
Prácticas corporales
Protagonismo Infantil
Movimentarse
title_short PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
title_full PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
title_fullStr PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
title_full_unstemmed PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
title_sort PRÁTICAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL E PROTAGONISMO INFANTIL NA PERSPECTIVA DE PEDAGOGAS
author Negrão, Camila Alves
author_facet Negrão, Camila Alves
Rossi, Fernanda
author_role author
author2 Rossi, Fernanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Negrão, Camila Alves
Rossi, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Práticas Corporais
Protagonismo Infantil
Movimentar-se
Cultura Corporal
Child Education
Bodily Practices
Child Protagonism
Moving-oneself
Educación Infantil
Prácticas corporales
Protagonismo Infantil
Movimentarse
topic Educação Infantil
Práticas Corporais
Protagonismo Infantil
Movimentar-se
Cultura Corporal
Child Education
Bodily Practices
Child Protagonism
Moving-oneself
Educación Infantil
Prácticas corporales
Protagonismo Infantil
Movimentarse
description This paper is related to the theme of child protagonism in bodily practices within the context of Child Education. More specifically, we aim at identifying teachers’ perceptions on playfulness, bodily culture, bodily practices, and moving-oneself, identifying bodily practices organization and, furthermore, analyzing ways in which teachers incorporate child protagonism when choosing and organizing bodily practices. The data collection used semi-structured interviews with six Pedagogy professionals working in Child Education. Results indicate that while teachers know the importance of moving-oneself and bodily practices, these practices and child protagonism are not incorporated to their pedagogical practices with educational intentions. It is essential to acknowledge the child being as a body in its fullness in the educational process, and to promote child protagonism in cultural creations and social relations
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6475
10.26568/2359-2087.2023.6475
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6475
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.6475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6475/461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-20
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541473021952