Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giordano, Maria Oltolina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687
Resumo: A qualitative-quantitative study is carried out with the intention of investigating the link between higher degree training in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata with ICT, based on the exponential growth in the demand for use of its EVEA during the pandemic due to the Covid 19 disease. Necessarily, the variables that make up the complex plot that precipitated the health contingency are analyzed: the situation of teaching digital competence, the social gap manifested between the student body and the measures adopted by the university and one of its academic units to guarantee pedagogical continuity. As a provisional closure, some considerations are approached regarding the possibility of a next multimodal educational paradigm and the opening of possible lines of research related to its sustentability.
id UNIR-3_c9fac3eedaf050160f78f3ad6a96e370
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/6687
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La PlataKnowledge management with and about TIC in the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La PlataGestión del conocimiento con y sobre TIC en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La PlataFormación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en líneaEnsino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online.Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functionsA qualitative-quantitative study is carried out with the intention of investigating the link between higher degree training in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata with ICT, based on the exponential growth in the demand for use of its EVEA during the pandemic due to the Covid 19 disease. Necessarily, the variables that make up the complex plot that precipitated the health contingency are analyzed: the situation of teaching digital competence, the social gap manifested between the student body and the measures adopted by the university and one of its academic units to guarantee pedagogical continuity. As a provisional closure, some considerations are approached regarding the possibility of a next multimodal educational paradigm and the opening of possible lines of research related to its sustentability.É realizado um estudo qualitativo-quantitativo com o intuito de investigar a ligação entre a formação superior da Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade de La Plata com as TIC, com base no crescimento exponencial da demanda de uso de seu EVEA durante a pandemia da doença de Covid 19. Necessariamente, são analisadas as variáveis que compõem o enredo complexo que precipitou a contingência em saúde: a situação do ensino de competência digital, a lacuna social que se manifesta entre o corpo discente e as medidas adotadas pela universidade e uma de suas unidades acadêmicas para garantir a continuidade pedagógica. Como um fechamento provisório, algumas considerações são abordadas a respeito da possibilidade de um próximo paradigma educacional multimodal e da abertura de possíveis linhas de pesquisa relacionadas à sua sustentabilidade.Se realiza un estudio cuali-cuantitativo con la intención de indagar la vinculación de la formación superior de grado en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la  Universidad de La Plata con las TIC, a partir del crecimiento exponencial en la demanda de uso de su EVEA durante la pandemia por la enfermedad Covid 19. Necesariamente, se analizan las variables que forman la compleja trama que precipitó la contingencia sanitaria: la situación competencial digital docente, la brecha social manifestada entre el estudiantado y las medidas adoptadas por la universidad y una de sus unidades académicas para garantizar la continuidad pedagógica. Como cierre provisional, se acercan algunas consideraciones de cara a la posibilidad de un próximo paradigma educativo multimodal y la apertura de posibles líneas de investigación relacionadas con su sostenibilidad.  Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/668710.26568/2359-2087.2021.6687EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-222359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRspahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687/4289Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiordano, Maria OltolinaFeilberg, Norma Beatriz Rodriguez2022-01-02T22:26:10Zoai:periodicos.unir.br:article/6687Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
Knowledge management with and about TIC in the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La Plata
Gestión del conocimiento con y sobre TIC en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata
title Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
spellingShingle Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
Giordano, Maria Oltolina
Formación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en línea
Ensino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online.
Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functions
title_short Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
title_full Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
title_fullStr Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
title_full_unstemmed Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
title_sort Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
author Giordano, Maria Oltolina
author_facet Giordano, Maria Oltolina
Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez
author_role author
author2 Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giordano, Maria Oltolina
Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez
dc.subject.por.fl_str_mv Formación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en línea
Ensino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online.
Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functions
topic Formación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en línea
Ensino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online.
Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functions
description A qualitative-quantitative study is carried out with the intention of investigating the link between higher degree training in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata with ICT, based on the exponential growth in the demand for use of its EVEA during the pandemic due to the Covid 19 disease. Necessarily, the variables that make up the complex plot that precipitated the health contingency are analyzed: the situation of teaching digital competence, the social gap manifested between the student body and the measures adopted by the university and one of its academic units to guarantee pedagogical continuity. As a provisional closure, some considerations are approached regarding the possibility of a next multimodal educational paradigm and the opening of possible lines of research related to its sustentability.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687
10.26568/2359-2087.2021.6687
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2021.6687
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687/4289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-22
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v8i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543572271104